TY - CONF AU - Tóth, József Péter TI - Valenzgeforderte und nicht-valenzgeforderte Satzglieder im deutsch-ungarischen Sprachvergleich T2 - „Humán tudományok: válaszok a globális kihívásokra” = “Humanities: responses to global challenges” PB - Pannon Egyetem C1 - Veszprém PY - 2023 SP - 43 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34417273 ID - 34417273 AB - Der Schwerpunkt meines Beitrags liegt auf der hierarchischen Struktur der Sätze im deutsch-ungarischen Sprachvergleich. Dabei wird die kom- positorische Struktur deutscher bzw. ungarischer Sätze miteinander ver- glichen. Darüber hinaus werden Satzbau und -muster untersucht. Auf diese Weise können sowohl die minimale als auch die maximale Struktur der Sätze in beiden Sprachen wahrgenommen werden. In der vergleichenden Analyse der deutschen und ungarischen Sätze sollten unter dem Einfluss der dependenziellen Verbgrammatik neuere Bezeichnungen für Satzelemente im Ungarischen eingeführt werden. Aufgrund des Einflusses der traditionellen ungarischen Syntax sind im Deutschen dieselben Ergebnisse zu erwarten. LA - German DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tóth, József Péter AU - Zsigmond, Anikó AU - V. Szabó, László TI - Az interkulturális kompetencia szerepe a katonai idegennyelv-oktatásban JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 33 PY - 2023 IS - 9 SP - 68 EP - 81 PG - 14 SN - 1215-5233 DO - 10.14232/iskkult.2023.9.68 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34416110 ID - 34416110 AB - Tanulmányunkban először is az amerikai hadsereg által eddigi leghatékonyabb, már a múlt század negyvenes éveiben alkalmazott Army Method (ún. audio-linguális) nyelvoktató módszer történetét és elméleti hátterét tekintjük át röviden, hangsúlyozva ennek lehetséges szerepét is a mai katonai nyelvoktatásban. Ezt követően az interkulturális kompetencia fogalmát, illetve előzményeit vizsgáljuk, kitérve néhány ezt taglaló elméletre. Végül az interkulturális kompetencia szerepét emeljük ki általában az idegennyelv-oktatásban (nemcsak az angol, de pl. a német nyelv oktatásában is), illetve ezen belül a katonai nyelvoktatásban, kitérve e módszer szükségességét már felismerő és alkalmazó hazai nyelvoktatói programokra, tanulságos és tovább gondolható példaként mutatva be azokat a jövő (katonai) nyelvoktatását illetően. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tóth, József Péter ED - Tóth, József Péter TI - Valenzgeforderte Satzglieder im deutsch-ungarischen Sprachvergleich. Konsequenzen für die Dependenzielle Verbgrammatik im Deutschen bzw. für die traditionellle Syntax im Ungarischen T2 - Humán tudományok: jövőbe vezető utak PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634549260 PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34410663 ID - 34410663 LA - German DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Tóth, József Péter TI - Humán tudományok: jövőbe vezető utak PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest PY - 2023 SN - 9789634549260 DO - 10.1556/9789634549260 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34163768 ID - 34163768 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tóth, József Péter ED - Tóth, József Péter TI - Morphologische Gestalt und Linearisierungsprozess als Vergleichsbasis einer kontrastiven Analyse T2 - Jövőformáló humán tudományok PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634548034 PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32928420 ID - 32928420 AB - The paper compares Hungarian and German structured event structures. It first presents the method of analysis, subsequently comparing the ways conceptual event patterns are represented by linguistic structures in the German text serving as a corpus (Günter Kunert 1972: Zentralbahnhof), and its Hungarian translation (Ember Mária 1969: Központi pályaudvar). In the next step, the equivalent syntactic segments of the two texts are analyzed in terms of how they are expressed morphologically. The final part of the paper includes the analysis of the linear structure of the German sentences and their Hungarian equivalents. LA - German DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tóth, József Péter ED - Tóth, József Péter TI - Előszó T2 - Jövőformáló humán tudományok PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634548034 PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32928371 ID - 32928371 AB - A Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kara a Magyar Tudományos Akadémia Veszprémi Területi Bizottsága Nyelv- és Irodalomtudományi Szakbizottságával közösen adott otthont 2020. november 9–10-én a Magyar Tudomány Ünnepe 2020 tiszteletére rendezett „Jövőformáló humán tudományok” című kétnapos nemzetközi tudományos konferenciának. A Kar tudományos konferenciája ezen központi gondolat köré szerveződött, kiemelve a tudomány rendszerközpontú szemléletét. Az elhangzott előadások megmutatták, hogy a nyelv-, az irodalom- és a kultúratudomány, az interkulturális germanisztika és a fordítástudomány, valamint a nevelés- és a társadalomtudomány mely területeken haladta meg korábbi eredményeit, azok mennyire váltak a tudomány stabil, időtálló értékeivé. A folyamatos jövőképformálás állandó perspektíva- és paradigmaváltással jár együtt, mindeközben új és újabb tudományos módszereket alkalmazva. Az adott tudományterületeken az ezekkel együtt járó szemléletváltozás, illetve annak előrevetítése volt a konferencia központi témája. A tudományos eredményeket felhasználók számára így adott a közeljövőben a fejlődés folyamatos fenntarthatósága és ezzel együtt újabb és újabb tudományos eredmények létrehozása. A tudományos konferencia azt az értékrendet hirdette, miszerint az anyanyelvre és idegen nyelvre épülő, versenyképes tudás formálása a társadalmi fejlődés szempontjából alapvető nemzeti érdek. A „Jövőformáló humán tudományok” mottó minden, digitális világunkban a Karon művelt tudományterület kutatójának legfőbb motivációját is hangsúlyozza, amellyel előbbre viheti a tudomány fejlődését, adott esetben megváltoztathatja az emberek gondolkodásmódját és így az emberek életét is. A több szekcióban elhangzott huszonöt hazai és külföldi kutató előadása mellett külön szekcióban tizenöt előadással helyet kaptak a Többnyelvűségi Nyelvtudományi Doktori Iskola doktorandusz hallgatóinak a témához kapcsolódó kutatási eredményei is. Jelen tanulmánykötet, amely nem a konferencia köteteként szolgál, az elhangzott szerteágazó kutatási témák azóta tovább érlelt gondolatainak bemutatására koncentrál. A kötet betekintést enged a Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar intézeteiben folyó jövőformáló kutatómunkába, amelyet a különböző tudományágak – a nyelv-, az irodalom- és a kultúratudomány, valamint a társadalom- és a neveléstudomány – egymásmellettisége és egymáshoz kapcsolódása jellemez. A tanulmányok megmutatják a különböző diszciplínák jövőformáló és így az egyes tudományterületek fejlődését előrevetítő erejét. A kötet szerkesztője hálás köszönettel tartozik a tanulmánygyűjtemény létrejöttéhez hozzájáruló egyetemi oktatóknak és az egyes témák ismert szakértőinek. A szerkesztő köszönetet mond egyrészt a tanulmányok szerzőinek, karunk oktatóinak és a Többnyelvűségi Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatóinak, másrészt a kötetben található tanulmányok szakmai bírálóinak, akik a következők voltak: dr. Agg Zoltán, dr. Balogh F. András, dr. Bús Éva, prof. dr. Csernicskó István, prof. dr. Donáth Péter, prof. dr. Földes Csaba, dr. Hortobágyi Ildikó, prof. dr. Navracsics Judit, prof. dr. Orosz Magdolna, dr. Pelczéder Katalin, dr. Racskó Réka, dr. Rácz Gabriella, dr. Szabó F. Andrea, dr. Szávai Dorottya, dr. Szilágyi Péter, dr. Török Balázs Győző. Köszönetemet fejezem ki továbbá a tanulmánykötet nyelvi lektori munkálatainak elvégzéséért Estélyi-Tala Nóra és Andreas Thimm kollégáimnak. Köszönet illeti az Akadémiai Kiadót, amiért befogadta jelen tanulmánykötetet, és az támogatásával létrejöhetett. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Somogyvári, Lajos AU - Tóth, József Péter ED - Somogyvári, Lajos ED - Tóth, József Péter TI - Előszó T2 - Humán tudományok: pedagógusképzés és tananyagfejlesztés 3. PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634548171 PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32926604 ID - 32926604 AB - A Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Karának az EFOP 3.4.3 projekt keretében összeállított Humán tudományok: pedagógusképzés és tananyagfejlesztés 3. című tanulmánykötete az első két kötet folytatásaként bemutatja a Kar intézeteiben folyó sokszínű kutatómunkát, amelyet a különböző tudományágak, mint a nyelvtudomány, az irodalom- és kultúratudomány, valamint a társadalom- és neveléstudomány egymásmellettisége és egymáshoz kapcsolódása jellemez. A kutatómunka eredményeként jelen kötetben a különböző képzéseket fejlesztő és támogató neveléstudományi, tanulásmódszertani és tananyagfejlesztési eredmények állnak a középpontban. A disszeminációs tevékenységben ez a tanulmánykötet lezárja a projekthez kötődő kutatómunkát, de egyben újabb távlatokat is nyit a további kérdésfeltevések megvitatása előtt. A kötet szerkesztői és egyben szakmai lektorai hálás köszönettel tartoznak a kötet létrejöttéhez hozzájáruló egyetemi oktatóknak és az egyes témák ismert szakértőinek, valamint Katona László lektor kollégának. Külön köszönet illeti az Akadémiai Kiadót a tanulmánykötet befogadásáért és megjelentetéséért. Veszprém, 2022. február 5. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Somogyvári, Lajos ED - Tóth, József Péter TI - Humán tudományok: pedagógusképzés és tananyagfejlesztés 3. PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest PY - 2022 SN - 9789634548171 DO - 10.1556/9789634548171 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32926115 ID - 32926115 AB - A Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Karának az EFOP 3.4.3 projekt keretében összeállított Humán tudományok: pedagógusképzés és tananyagfejlesztés 3. című tanulmánykötete az első két kötet folytatásaként bemutatja a Kar intézeteiben folyó sokszínű kutatómunkát, amelyet a különböző tudományágak, mint a nyelvtudomány, az irodalom- és kultúratudomány, valamint a társadalom- és neveléstudomány egymásmellettisége és egymáshoz kapcsolódása jellemez. A kutatómunka eredményeként jelen kötetben a különböző képzéseket fejlesztő és támogató neveléstudományi, tanulásmódszertani és tananyagfejlesztési eredmények állnak a középpontban. A disszeminációs tevékenységben ez a tanulmánykötet lezárja a projekthez kötődő kutatómunkát, de egyben újabb távlatokat is nyit a további kérdésfeltevések megvitatása előtt. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Tóth, József Péter TI - Jövőformáló humán tudományok PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest PY - 2022 SN - 9789634548034 DO - 10.1556/9789634548034 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32844401 ID - 32844401 AB - A Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kara a Magyar Tudományos Akadémia Veszprémi Területi Bizottsága Nyelv- és Irodalomtudományi Szakbizottságával közösen adott otthont 2020. november 9–10-én a Magyar Tudomány Ünnepe 2020 tiszteletére rendezett „Jövőformáló humán tudományok” című kétnapos nemzetközi tudományos konferenciának. A Kar tudományos konferenciája ezen központi gondolat köré szerveződött, kiemelve a tudomány rendszerközpontú szemléletét. Az elhangzott előadások megmutatták, hogy a nyelv-, az irodalom- és a kultúratudomány, az interkulturális germanisztika és a fordítástudomány, valamint a nevelés- és a társadalomtudomány mely területeken haladta meg korábbi eredményeit, azok mennyire váltak a tudomány stabil, időtálló értékeivé. A folyamatos jövőképformálás állandó perspektíva- és paradigmaváltással jár együtt, mindeközben új és újabb tudományos módszereket alkalmazva. Az adott tudományterületeken az ezekkel együtt járó szemléletváltozás, illetve annak előrevetítése volt a konferencia központi témája. A tudományos eredményeket felhasználók számára így adott a közeljövőben a fejlődés folyamatos fenntarthatósága és ezzel együtt újabb és újabb tudományos eredmények létrehozása. A tudományos konferencia azt az értékrendet hirdette, miszerint az anyanyelvre és idegen nyelvre épülő, versenyképes tudás formálása a társadalmi fejlődés szempontjából alapvető nemzeti érdek. A „Jövőformáló humán tudományok” mottó minden, digitális világunkban a Karon művelt tudományterület kutatójának legfőbb motivációját is hangsúlyozza, amellyel előbbre viheti a tudomány fejlődését, adott esetben megváltoztathatja az emberek gondolkodásmódját és így az emberek életét is. A több szekcióban elhangzott huszonöt hazai és külföldi kutató előadása mellett külön szekcióban tizenöt előadással helyet kaptak a Többnyelvűségi Nyelvtudományi Doktori Iskola doktorandusz hallgatóinak a témához kapcsolódó kutatási eredményei is. Jelen tanulmánykötet, amely nem a konferencia köteteként szolgál, az elhangzott szerteágazó kutatási témák azóta tovább érlelt gondolatainak bemutatására koncentrál. A kötet betekintést enged a Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar intézeteiben folyó jövőformáló kutatómunkába, amelyet a különböző tudományágak – a nyelv-, az irodalom- és a kultúratudomány, valamint a társadalom- és a neveléstudomány – egymásmellettisége és egymáshoz kapcsolódása jellemez. A tanulmányok megmutatják a különböző diszciplínák jövőformáló és így az egyes tudományterületek fejlődését előrevetítő erejét. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Somogyvári, Lajos AU - Tóth, József Péter ED - Somogyvári, Lajos ED - Tóth, József Péter TI - Előszó T2 - Humán tudományok: pedagógusképzés és tananyagfejlesztés 2. PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634547884 PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32809242 ID - 32809242 AB - A Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Karának az EFOP 3.4.3 projekt keretében összeállított „Humán tudományok: pedagógusképzés és tananyagfejlesztés 2.” című tanulmánykötete az első kötet folytatásaként bemutatja a Kar intézeteiben folyó sokszínű kutatómunkát, amelyet a különböző tudományágak, mint a nyelvtudomány, az irodalom- és kultúratudomány, valamint a társadalom- és neveléstudomány egymásmellettisége és egymáshoz kapcsolódása jellemez. A kutatómunka eredményeként jelen kötetben a különböző képzéseket fejlesztő és támogató neveléstudományi, tanulásmódszertani és tananyagfejlesztési eredményeket tárgyalják a szerzők. Az irodalom- és nyelvtudomány, valamint a társadalomtudomány kérdésfeltevései mellett hangsúlyosan vannak jelen a pedagógia és a pszichológia kurrens kérdései, a távoktatás és a digitális pedagógia kihívásaitól egészen az újfajta segítő-támogató attitűdök elterjedéséig. A disszeminációs tevékenységben ezt a tanulmánykötetet terveik szerint még egy további tanulmánygyűjtemény fogja követni. A kötet szerkesztői és egyben szakmai lektorai hálás köszönettel tartoznak a kötet létrejöttéhez hozzájáruló egyetemi oktatóknak és az egyes témák ismert szakértőinek, valamint Katona László anyanyelvi lektor kollégának. Köszönet illeti az Akadémiai Kiadót, aki befogadta jelen tanulmánykötetet és az támogatásával létrejöhetett. LA - Hungarian DB - MTMT ER -