TY - CHAP AU - Tóth-Pjeczka, Katalin AU - Rapos, Nóra AU - Szivák, Judit AU - Czirfusz, Dóra ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - A pedagógusok együttműködő tanulása és az intézményvezetői támogatás T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 193 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34445425 ID - 34445425 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Péter, Petra AU - Szivák, Judit AU - Rapos, Nóra AU - T. Kárász, Judit ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - A kezdő tanárok szakmai fejlődése és tanulása az eredményes tanulás modellje mentén T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 381 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34362590 ID - 34362590 AB - A tanárok szakmai fejlődése és tanulása korábban a tanulói eredményesség irányából közelítette meg a tanárok tanulását (Rapos et al., 2020). Mára, a folyamatos szakmai fejlődés és tanulás paradigmája és a tanulásról való megváltozott gondolkodás ráirányította a figyelmet a tanárok tanulásának személyes jellegére, melynek folyamatában a tanárok aktív résztvevők, felerősödik az affektív tényezők jelentősége, a formális tanulási helyzeteken túl meghatározóvá válnak munkahelyi, valamint az informális és nonformális tanulási helyzetek és kapcsolatok (Beijaard et al, 2004; Kyndt et al., 2014; Rapos et al., 2022). Hangsúlyosabbá válik az együttműködés szerepe a tanulásban, illetve bizonyos modellek szerint a tanulás identitásváltozásként történő értelmezése is (Kelchtermans, 2005; Korthagen, 2004, 2017). Kutatásunkban a kezdő tanárok tanulását az eredményes tanulás modelljének (De Corte, 2010) keretében vizsgáljuk. A modell az eredményes tanulás négy jellemzőjét tartalmazza, melyek jól illeszkednek a fentiekben bemutatott, megváltozott tanulásról való megközelítéshez. E szerint az eredményes tanulás 1) konstruktív, 2) kollaboratív, 3) szituatív és 4) önszabályozott. Az előadásban bemutatott eredmények a MoTeL-kutatás (Models of Teachers’ Learning – A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődési modelljeinek vizsgálata a köznevelési rendszer, a szervezet és az egyén szintjén, N=5063) részét képezik, a legfeljebb 3 év tapasztalattal (Barrett et al., 2002) rendelkező kezdő pedagógusok almintáján. Elemzésünkben az eredményes tanulás négy elemét vizsgáltuk a kezdő tanárok körében. A kutatásban a pályakezdők almintája összesen 264 fő, ami a teljes minta 5,1%-a. A kezdő és a nem kezdő pedagógusok almintáit kétmintás t-próba és robosztus változatai segítségével hasonlítottuk össze. A tudásmegosztásra vonatkozó kérdések teljes mintán kialakított struktúráját megerősítő faktoranalízissel ellenőriztük, majd feltáró faktoranalízissel igazítottuk az almintához. Az eredmények tekintetében azt látjuk, hogy a kezdő pedagógusokra jellemző a magányos, együttműködést mellőző tanulás (pl. szakcikkek, tanulmányok elolvasása). A tanulási helyzetet akkor érzik a leghatékonyabbnak, amikor új ötletek és a meglévő tudás gyakorlatban történő alkalmazására ad lehetőséget, valamint aktív, a személyes fejlődési igényekhez alkalmazkodó tanulás valósul meg. Az eredmények egyrészt bevezetik a De Corte-i modell alkalmazását a pedagógusok tanulásának vizsgálatába, valamint képet kaphatunk arról, hogy milyen mértékben vannak jelen az eredményes tanulás elemei a kezdő tanárok tanulásában. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tókos, Katalin AU - T. Kárász, Judit AU - Rapos, Nóra AU - Lénárd, Sándor AU - Szivák, Judit TI - Classroom learning environments and dropout prevention in Hungary JF - EUROPEAN JOURNAL OF EDUCATION J2 - EUR J EDUC VL - 58 PY - 2023 IS - 4 SP - 741 EP - 758 PG - 18 SN - 0141-8211 DO - 10.1111/ejed.12591 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34298651 ID - 34298651 AB - Early school leaving is an outcome of complex and long‐term processes comprising personal, institutional, and systemic factors. Studies on individuals in Hungary have identified a connection between early school leaving and teaching practices at schools. The creation of supportive learning environments in turn can contribute to preventing early school leaving. This article reports on findings from a cross‐sectional study conducted in Hungary between 2018 and 2021 in the context of the project HRDOP–3.1.2‐16‐2016‐0000 Renewal of the public education methodology to reduce early school leaving . The primary focus of the study was to investigate the characteristics of the learning environment in participating schools. The study sought to identify risk factors as well as mitigating factors that are relevant to early school leaving. Sampling was based on availability; the sample contained the responses of 9892 students and 6034 teachers and heads from 473 educational institutions. Respondents were asked about their opinions about the characteristic features of the learning environment in the classroom and at school. This article presents our comparison of results from: (1) a research panel on teacher and student perceptions of the attributes of the classroom learning environment; (2) analysis on differences in teacher and student perceptions; and (3) analysis on possible differences between the results of the questionnaires administered to different groups of respondents in different years. Besides outlining characteristic features of how learning environments were perceived in Hungary, the article offers a conceptual framework and tool for understanding and contributing to the development of supportive learning environments. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tóth-Pjeczka, Katalin AU - Szivák, Judit AU - Czirfusz, Dóra AU - Rapos, Nóra ED - Chaw, Ei Phyu ED - Fatma, Nur Barcın ED - Erdei, Luca Alexa ED - Pongor-Juhász, Anna Orsolya ED - Kopp, Erika TI - Teachers collaborative learning and school leaders support T2 - ATEE Annual Conference 2023 PB - Association for Teacher Education in Europe (ATEE) CY - Brussels SN - 9789464668513 PY - 2023 SP - 379 EP - 381 PG - 3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34157628 ID - 34157628 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Péter, Petra AU - Szivák, Judit AU - Rapos, Nóra AU - T. Kárász, Judit ED - Chaw, Ei Phyu ED - Fatma, Nur Barcın ED - Erdei, Luca Alexa ED - Pongor-Juhász, Anna Orsolya ED - Kopp, Erika TI - Professional Development And Learning Of Novice Teachers T2 - ATEE Annual Conference 2023 PB - Association for Teacher Education in Europe (ATEE) CY - Brussels SN - 9789464668513 PY - 2023 SP - 284 EP - 286 PG - 3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34157603 ID - 34157603 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szivák, Judit AU - Péter, Petra ED - Falus, Iván ED - Zagyváné Szűcs, Ida TI - A kezdő pedagógus T2 - A didaktika kézikönyve PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634548423 PY - 2022 SP - 761 EP - 797 PG - 37 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34007196 ID - 34007196 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Péter, Petra AU - Szivák, Judit AU - Rapos, Nóra AU - T. Kárász, Judit ED - Steklács, János ED - Molnár-Kovács, Zsófia TI - A kezdő tanárok szakmai fejlődése és tanulása T2 - 21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség PB - PTE BTK Neveléstudományi Intézet CY - Pécs SN - 9789636260576 PY - 2022 SP - 65 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33426646 ID - 33426646 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szivák, Judit AU - Urbán, Krisztián AU - Rapos, Nóra ED - Rónay, Zoltán ED - Muth-Fazekas, Ágnes ED - Horváth, László ED - Kálmán, Orsolya TI - A reflektív gondolkodás és a szervezetei tudás fejlesztésének összefüggései a magyar mesterpedagógusok programjaiban T2 - Keresni az újat szüntelen... PB - L'Harmattan Kiadó CY - Budapest SN - 9789634149187 T3 - Metszéspontok PY - 2022 SP - 379 EP - 399 PG - 21 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33125116 ID - 33125116 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Dobrova, Zita AU - Szivák, Judit ED - Rónay, Zoltán ED - Muth-Fazekas, Ágnes ED - Horváth, László ED - Kálmán, Orsolya TI - Pedagógusnak készülő hallgatók, illetve pedagógusok tanulásának eredményei a szakmai könyvklubokban T2 - Keresni az újat szüntelen... PB - L'Harmattan Kiadó CY - Budapest SN - 9789634149187 T3 - Metszéspontok PY - 2022 SP - 360 EP - 378 PG - 19 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33125111 ID - 33125111 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - H. Ekler, Judit AU - Lappints, Regős AU - Koltai, Miklós AU - Némethné Tóth, Orsolya AU - Szivák, Judit TI - The Effects of the Two-Year Methodological Training Program (Mip-Npet) on the Work Efficiency of Beginning Physical Education Teachers T2 - The 27th Annual Congress of the European College of Sport Science PY - 2022 SP - & UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33080632 ID - 33080632 LA - English DB - MTMT ER -