@{MTMT:34445425, title = {A pedagógusok együttműködő tanulása és az intézményvezetői támogatás}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34445425}, author = {Tóth-Pjeczka, Katalin and Rapos, Nóra and Szivák, Judit and Czirfusz, Dóra}, booktitle = {Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban}, unique-id = {34445425}, year = {2023}, pages = {193-194}, orcid-numbers = {Rapos, Nóra/0000-0003-3610-3522; Szivák, Judit/0000-0002-7112-5201} } @{MTMT:34362590, title = {A kezdő tanárok szakmai fejlődése és tanulása az eredményes tanulás modellje mentén}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34362590}, author = {Péter, Petra and Szivák, Judit and Rapos, Nóra and T. Kárász, Judit}, booktitle = {Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban}, unique-id = {34362590}, abstract = {A tanárok szakmai fejlődése és tanulása korábban a tanulói eredményesség irányából közelítette meg a tanárok tanulását (Rapos et al., 2020). Mára, a folyamatos szakmai fejlődés és tanulás paradigmája és a tanulásról való megváltozott gondolkodás ráirányította a figyelmet a tanárok tanulásának személyes jellegére, melynek folyamatában a tanárok aktív résztvevők, felerősödik az affektív tényezők jelentősége, a formális tanulási helyzeteken túl meghatározóvá válnak munkahelyi, valamint az informális és nonformális tanulási helyzetek és kapcsolatok (Beijaard et al, 2004; Kyndt et al., 2014; Rapos et al., 2022). Hangsúlyosabbá válik az együttműködés szerepe a tanulásban, illetve bizonyos modellek szerint a tanulás identitásváltozásként történő értelmezése is (Kelchtermans, 2005; Korthagen, 2004, 2017). Kutatásunkban a kezdő tanárok tanulását az eredményes tanulás modelljének (De Corte, 2010) keretében vizsgáljuk. A modell az eredményes tanulás négy jellemzőjét tartalmazza, melyek jól illeszkednek a fentiekben bemutatott, megváltozott tanulásról való megközelítéshez. E szerint az eredményes tanulás 1) konstruktív, 2) kollaboratív, 3) szituatív és 4) önszabályozott. Az előadásban bemutatott eredmények a MoTeL-kutatás (Models of Teachers’ Learning – A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődési modelljeinek vizsgálata a köznevelési rendszer, a szervezet és az egyén szintjén, N=5063) részét képezik, a legfeljebb 3 év tapasztalattal (Barrett et al., 2002) rendelkező kezdő pedagógusok almintáján. Elemzésünkben az eredményes tanulás négy elemét vizsgáltuk a kezdő tanárok körében. A kutatásban a pályakezdők almintája összesen 264 fő, ami a teljes minta 5,1%-a. A kezdő és a nem kezdő pedagógusok almintáit kétmintás t-próba és robosztus változatai segítségével hasonlítottuk össze. A tudásmegosztásra vonatkozó kérdések teljes mintán kialakított struktúráját megerősítő faktoranalízissel ellenőriztük, majd feltáró faktoranalízissel igazítottuk az almintához. Az eredmények tekintetében azt látjuk, hogy a kezdő pedagógusokra jellemző a magányos, együttműködést mellőző tanulás (pl. szakcikkek, tanulmányok elolvasása). A tanulási helyzetet akkor érzik a leghatékonyabbnak, amikor új ötletek és a meglévő tudás gyakorlatban történő alkalmazására ad lehetőséget, valamint aktív, a személyes fejlődési igényekhez alkalmazkodó tanulás valósul meg. Az eredmények egyrészt bevezetik a De Corte-i modell alkalmazását a pedagógusok tanulásának vizsgálatába, valamint képet kaphatunk arról, hogy milyen mértékben vannak jelen az eredményes tanulás elemei a kezdő tanárok tanulásában.}, year = {2023}, pages = {381-382}, orcid-numbers = {Szivák, Judit/0000-0002-7112-5201; Rapos, Nóra/0000-0003-3610-3522; T. Kárász, Judit/0000-0002-6198-482X} } @article{MTMT:34298651, title = {Classroom learning environments and dropout prevention in Hungary}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34298651}, author = {Tókos, Katalin and T. Kárász, Judit and Rapos, Nóra and Lénárd, Sándor and Szivák, Judit}, doi = {10.1111/ejed.12591}, journal-iso = {EUR J EDUC}, journal = {EUROPEAN JOURNAL OF EDUCATION}, volume = {58}, unique-id = {34298651}, issn = {0141-8211}, abstract = {Early school leaving is an outcome of complex and long‐term processes comprising personal, institutional, and systemic factors. Studies on individuals in Hungary have identified a connection between early school leaving and teaching practices at schools. The creation of supportive learning environments in turn can contribute to preventing early school leaving. This article reports on findings from a cross‐sectional study conducted in Hungary between 2018 and 2021 in the context of the project HRDOP–3.1.2‐16‐2016‐0000 Renewal of the public education methodology to reduce early school leaving . The primary focus of the study was to investigate the characteristics of the learning environment in participating schools. The study sought to identify risk factors as well as mitigating factors that are relevant to early school leaving. Sampling was based on availability; the sample contained the responses of 9892 students and 6034 teachers and heads from 473 educational institutions. Respondents were asked about their opinions about the characteristic features of the learning environment in the classroom and at school. This article presents our comparison of results from: (1) a research panel on teacher and student perceptions of the attributes of the classroom learning environment; (2) analysis on differences in teacher and student perceptions; and (3) analysis on possible differences between the results of the questionnaires administered to different groups of respondents in different years. Besides outlining characteristic features of how learning environments were perceived in Hungary, the article offers a conceptual framework and tool for understanding and contributing to the development of supportive learning environments.}, year = {2023}, eissn = {1465-3435}, pages = {741-758}, orcid-numbers = {Tókos, Katalin/0000-0002-3546-6236; T. Kárász, Judit/0000-0002-6198-482X; Rapos, Nóra/0000-0003-3610-3522; Lénárd, Sándor/0000-0001-5172-2159; Szivák, Judit/0000-0002-7112-5201} } @inproceedings{MTMT:34157628, title = {Teachers collaborative learning and school leaders support}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34157628}, author = {Tóth-Pjeczka, Katalin and Szivák, Judit and Czirfusz, Dóra and Rapos, Nóra}, booktitle = {ATEE Annual Conference 2023}, unique-id = {34157628}, year = {2023}, pages = {379-381}, orcid-numbers = {Szivák, Judit/0000-0002-7112-5201; Rapos, Nóra/0000-0003-3610-3522} } @inproceedings{MTMT:34157603, title = {Professional Development And Learning Of Novice Teachers}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34157603}, author = {Péter, Petra and Szivák, Judit and Rapos, Nóra and T. Kárász, Judit}, booktitle = {ATEE Annual Conference 2023}, unique-id = {34157603}, year = {2023}, pages = {284-286}, orcid-numbers = {Szivák, Judit/0000-0002-7112-5201; Rapos, Nóra/0000-0003-3610-3522; T. Kárász, Judit/0000-0002-6198-482X} } @{MTMT:34007196, title = {A kezdő pedagógus}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34007196}, author = {Szivák, Judit and Péter, Petra}, booktitle = {A didaktika kézikönyve}, unique-id = {34007196}, year = {2022}, pages = {761-797}, orcid-numbers = {Szivák, Judit/0000-0002-7112-5201} } @{MTMT:33426646, title = {A kezdő tanárok szakmai fejlődése és tanulása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33426646}, author = {Péter, Petra and Szivák, Judit and Rapos, Nóra and T. Kárász, Judit}, booktitle = {21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség}, unique-id = {33426646}, year = {2022}, pages = {65-66}, orcid-numbers = {Szivák, Judit/0000-0002-7112-5201; Rapos, Nóra/0000-0003-3610-3522; T. Kárász, Judit/0000-0002-6198-482X} } @inbook{MTMT:33125116, title = {A reflektív gondolkodás és a szervezetei tudás fejlesztésének összefüggései a magyar mesterpedagógusok programjaiban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33125116}, author = {Szivák, Judit and Urbán, Krisztián and Rapos, Nóra}, booktitle = {Keresni az újat szüntelen...}, unique-id = {33125116}, year = {2022}, pages = {379-399}, orcid-numbers = {Szivák, Judit/0000-0002-7112-5201; Rapos, Nóra/0000-0003-3610-3522} } @inbook{MTMT:33125111, title = {Pedagógusnak készülő hallgatók, illetve pedagógusok tanulásának eredményei a szakmai könyvklubokban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33125111}, author = {Dobrova, Zita and Szivák, Judit}, booktitle = {Keresni az újat szüntelen...}, unique-id = {33125111}, year = {2022}, pages = {360-378}, orcid-numbers = {Szivák, Judit/0000-0002-7112-5201} } @CONFERENCE{MTMT:33080632, title = {The Effects of the Two-Year Methodological Training Program (Mip-Npet) on the Work Efficiency of Beginning Physical Education Teachers}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33080632}, author = {H. Ekler, Judit and Lappints, Regős and Koltai, Miklós and Némethné Tóth, Orsolya and Szivák, Judit}, booktitle = {The 27th Annual Congress of the European College of Sport Science}, unique-id = {33080632}, year = {2022}, pages = {&}, orcid-numbers = {H. Ekler, Judit/0000-0002-9070-6984; Koltai, Miklós/0000-0002-1068-3971; Némethné Tóth, Orsolya/0000-0001-6432-3982; Szivák, Judit/0000-0002-7112-5201} }