TY - JOUR AU - Szabó, Éva AU - Jagodics, Balázs TI - Stronger is not always better - The ambivalent effect of social identity and relative deprivation on burnout among Hungarian teachers JF - SOCIAL PSYCHOLOGY OF EDUCATION J2 - SOC PSYCHOL EDUC PY - 2024 PG - 19 SN - 1381-2890 DO - 10.1007/s11218-023-09883-y UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34490856 ID - 34490856 AB - Teacher burnout is a worldwide problem, and discontent of the educators often leads to social action in forms of demonstrations and strikes. Studies often link teacher burnout to interpersonal and workplace factors. Social and societal factors, however, are rarely considered in the development of the symptoms. Our study aimed to reveal how the strength of teacher identity and different types of relative deprivation are associated with teacher burnout. A representative sample of 1797 Hungarian teachers participated in our survey study which aimed to measure exhaustion and disengagement as symptoms of burnout beside strength of teacher identity, working hours, egoistic and fraternalistic relative deprivation. The results of the Structural Equation Analysis showed that teacher identity is negatively linked to burnout symptoms. On the other hand, both types of relative deprivation and working hours are positively linked to burnout. The analysis of mediating paths also confirmed the Janus-faced effect of teacher identity: contrarily to its direct negative link to burnout, a positive mediating effect of teacher identity was revealed through fraternalistic relative deprivation. The findings indicate that the general judgement of teachers within society may contribute to burnout. Therefore, burnout research should focus on social comparison processes beside exploring intrapersonal and workplace factors. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szabó, Éva ED - Perczel-Forintos, Dóra ED - Zinner-Gérecz, Ágnes ED - Antal-Uram, Dóra TI - Mindfulness az iskolában - mire jó? T2 - Az alacsony intenzitású pszichológiai intervenciók tankönyve PB - Medicina Könyvkiadó Zrt. CY - Budapest SN - 9789632268866 PY - 2024 SP - 301 EP - 313 PG - 13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34478495 ID - 34478495 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tóth, Edit AU - Szabó, Éva AU - Kasik, László ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - Mosom kezeim - tanítók gondolkodása az iskolai kudarcról T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 430 EP - 430 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34436159 ID - 34436159 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szél, Erzsébet AU - Szabó, Éva ED - Rusinné Fedor, Anita TI - Time Perspective, Mentalization and Percieved Social Support among Young Adults T2 - Tudomány: út a világ megismeréséhez. I. PB - Debreceni Egyetemi Kiadó CY - Debrecen SN - 9789636150945 T3 - Életmód és egészségszociológiai interdiszciplináris kutatások, ISSN 2732-0928 ; 4.. PY - 2023 SP - 166 EP - 182 PG - 17 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34431660 ID - 34431660 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kóródi, Kitti AU - Jagodics, Balázs AU - Szabó, Éva AU - Kunos, Nóra AU - Fülöp, Márta TI - Diák kiégés hagyományos és alternatív pedagógiai programú oktatási intézményekben JF - MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE J2 - M PSZICH SZLE VL - 78 PY - 2023 IS - 3 SP - 329 EP - 344 PG - 16 SN - 0025-0279 DO - 10.1556/0016.2023.00043 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34115927 ID - 34115927 AB - Háttér és célkitűzések: A diákok iskolai kiégésének kutatása mára már bekerült a pszichológiai kutatások fókuszába. A középiskolás diákok esetében is megfigyelhető a jelenség, amit a számukra kialakított mérőeszközökkel bizonyítani is lehet. Feltáró jellegű kutatásunkban arra a kérdésre kerestük a választ, hogy az iskola egyes jellemzői összefüggést mutatnak-e a kiégés mértékével. Módszer: Kérdőíves kutatásunkban a magyar nyelvre adaptált Diák Kiégés Kérdőívet használtuk (Salmela-Aro, Kiuru, Pietikäinen és Jokela, 2008; Salmela-Aro, Kiuru, Leskinen és Nurmi, 2009; magyar változat: Jagodics, Kóródi és Szabó, 2021). A vizsgálatba középiskolás diákokat vontunk be (N 5 2,205), akik eltérő követelményeket támasztó iskolatípusokban tanulnak az iskola jellegét tekintve (szakgimnázium [N 5 741]; gimnázium [N 5 898]; magasan teljesítő gimnázium [N 5 327]; Waldorf-gimnázium [N 5 81] és egyéb alternatív gimnázium [N 5 151], másrészt megkülönböztethetők hagyományos vagy alternatív pedagógiai program szerint. Eredmények: Elemzéseink szerint a diákok kiégéspontszáma a szakgimnáziumban tanulók esetében a legmagasabb, míg a legalacsonyabb kiégéspontszám a Waldorf-program alapján működő iskolák tanulóira jellemző. Emellett a középiskolás lányokra magasabb kiégés jellemző, mint a középiskolás fiúkra, amely különbségek iskolatípustól függően eltérőek. Következtetések: A kutatásunk eredménye cáfolta azt a széles körben elterjedt nézetet, hogy a magas követelményeket támasztó, országosan is kiemelkedő intézmények tanulói lennének a leginkább kiégettek. Sokkal inkább úgy tűnik, hogy a kiégettség a követelmények és erőforrások egyenlőtlenségével magyarázható, amely a szakgimnáziumokban lehet a legerőteljesebb. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Szabó, Éva AU - Jámbori, Szilvia TI - Joy or fear in school. The relationship between emotional attitudes towards school and ability and achievement. T2 - 44th Annual Conference of the International School Psychology Association (ISPA) - School psychology in a changing world: Challenges to promote the well-being of school communities. Abstracts. PY - 2023 SP - 352 EP - 352 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34072519 ID - 34072519 AB - Emotions and attitudes towards school are important parts of school well-being. The aim of our research was to explore students' attitudes toward school and its relation to their abilities and achievement. To measure their attitudes we used the Semantic Selection Test (SST) which shows how they associate joy or fear with school-related words. Among cognitive skills, attention, phonological discrimination, main concept reasoning, and number repetition skills were measured. The study, which was the first data collection of a longitudinal study, involved 58 first-grade and 85 fifth-grade students. The results show that school-related attitudes are essentially positive in both groups, but that affiliation total scores are significantly higher for first graders U(107) =1025; p = 0.007, while aversion scores are stronger for fifth graders (U(108) =1010; p = 0.019). Neither affiliation nor aversion scores significantly correlate with measured cognitive ability and academic achievement. The results suggest that affiliation with school differs between younger and older students. But this is not primarily driven by ability or academic achievement. Improving school well-being is of particular importance for the work of school psychologists, but in order to design interventions, it is necessary to understand what factors are the main determinants of school attitudes. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szabó, Éva AU - Fehérváry, Gabriella TI - Hivatás vagy kényszer?. A gyakorló pedagógusok pálya-elköteleződési motivációjának vizsgálata TS - A gyakorló pedagógusok pálya-elköteleződési motivációjának vizsgálata JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 33 PY - 2023 IS - 5 SP - 3 EP - 20 PG - 18 SN - 1215-5233 DO - 10.14232/iskkult.2023.5.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34072513 ID - 34072513 AB - A tanári pálya iránti elköteleződés fontos szerepet játszik a sikeres munkavégzésben és a kiégés megelőzésében is. Kutatásunkban azokat a tényezőket kívántuk feltárni, amelyek szerepet játszanak abban, hogy a pedagógusok az egyre nehezedő munkafeltételek mellett is a tanári pályán maradjanak. Kvalitatív és kvantitatív módszertanra épülő kérdőíves kutatásunkban 149 pedagógus vett részt. A tanári pályán maradás tényezőit szabad válaszadásra alkalmat adó nyitott kérdéssel vizsgáltuk, a kiégést a Jagodics és Szabó (2014) által kifejlesztett kérdőívvel mértük. A pálya iránti elköteleződést és a pályaelhagyási gondolatokat egy-egy itemmel vizsgáltuk. Az AGA (Szalay és Brent, 1967) módszerrel végzett tartalomelemzés szerint a legnagyobb súlyú pályán tartó erő a munka pszichológiai jutalma és a gyermekek szeretete. A belső motivációs tényezőknek nagyobb szerepe van, mint a külső erőknek, mint a kényszer vagy a munkavégzéssel kapcsolatos „körülményelőny”. A kiégés jeleit erősebben mutató pedagógusoknál azonban ezek a külső tényezők nagyobb szerepet játszanak a pályán maradásban, mint a nem kiégett kollégáik esetében. Eredményeink alátámasztották, hogy a pedagóguspálya legfőbb vonzereje a gyerekekkel való foglalkozás szeretete mellett a kreativitást kívánó szabad munkavégzésben van, aminek tartós hiánya vagy erősen korlátozott volta hozzájárulhat a pályaelhagyáshoz. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szél, Erzsébet AU - Kóródi, Kitti AU - Gori, Alessio AU - Jámbori, Szilvia AU - Szabó, Éva TI - A mentalizáció multidimenzionális kérdőívének (MMQ) magyar nyelvű adaptációja serdülők és fiatal felnőttek körében [Hungarian validation of the Multidimensional mentalization Questionairre (MMQ) among adolescents and young adults] JF - MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE J2 - M PSZICH SZLE VL - 78 PY - 2023 IS - 2 SP - 221 EP - 249 PG - 29 SN - 0025-0279 DO - 10.1556/0016.2023.00029 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34004416 ID - 34004416 N1 - Szegedi Tudomanyegyetem Bolcseszettudomanyi Kar Szocial- Es Fejlodespszichologiai Tanszek, Hungary Debreceni Egyetem Bolcseszettudomanyi Kar Human Tudomanyok Doktori Iskola, Pszichológia Doktori Program, Hungary Department of Health Sciences, University of Florence, Italy Export Date: 23 August 2023 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szél, Erzsébet AU - Szabó, Éva TI - A mentalizáció, a reziliencia és a problémaviselkedés kapcsolati beágyazottsága serdülőkorban: vizsgálatok a Reflektív Funkció Kérdőív (RFQ-H) magyar változatával [Mentalization, resilience, problem behavior and percieved social support among 14–19 year old high school students: Studies with the Hungarian version of the Reflective Function Questionnaire] JF - MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE J2 - M PSZICH SZLE VL - 78 PY - 2023 IS - 1 SP - 1 EP - 22 PG - 22 SN - 0025-0279 DO - 10.1556/0016.2022.00040 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33602214 ID - 33602214 AB - Background: Mentalization is a key concept in integrating socio-cognitive skills and developing advanced interpersonal skills. In his pedagogical and psychotherapeutic model, Hagelquist (2017) placed successful mentalization in a hierarchical system of building blocks. Our aim is to investigate the reliability of the Reflective Function Questionnaire and to validate the Hagelquist model of mentalization in a healthy adolescent sample. In our study, we examined the relationship of percieved social support and mentalization focusing on the development of resilience or problem behavior. Methods: 444 adolescents (M 5 16.3 years, SD 5 1.15 years) completed the Hungarian version of the Resilience Scale for Adolescents, the Strenghts and Difficulties Questionnaire, The Mutidimensional Scale of Perceived Social Support and the Reflective Function Questionnaire. Data analisys was performed by cluster analysis involving the dimensions of mentalization and perceived social support. Results: Perceived problem behavior is weakly or moderately associated with mentalization impairment. The individual's decreased ability to interpret his or her own intentions is positively associated with the development of problem behavior. As a result of the cluster analysis involving the dimensions of mentalization and perceived social support, we formed three clusters. Individuals in .,the balanced"group reported significantly less problem behaviors and reported higher levels of resilience. The group .,left alone"shows the strongest impairments in both resilience and problem behavior, while the .,emotion driven"group has an increased rate of problem behavior. Conclusions: Relational embeddedness of mentalization influences the level of resilience and the chances of developing problem behavior, thus confirming the part of Hagelquist's model that identifies environmental-relational security as a prerequisite for successful mentalization. © 2022 A szerzo(k). LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Jagodics, Balázs AU - Nagy, Katalin AU - Szénási, Szilvia AU - Varga, Ramóna AU - Szabó, Éva TI - School Demands and Resources as Predictors of Student Burnout Among High School Students JF - SCHOOL MENTAL HEALTH J2 - SCH MENT HEALTH VL - 15 PY - 2023 IS - 1 SP - 90 EP - 104 PG - 15 SN - 1866-2625 DO - 10.1007/s12310-022-09534-1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32961339 ID - 32961339 LA - English DB - MTMT ER -