TY - JOUR AU - Kálmán, Botond Géza AU - Németh, Erzsébet TI - Pénzügyi személyiségteszt – Módszertan és eredmények három korcsoportban // Financial Personality Test – Methodology and Results in Three Age Groups JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 34 PY - 2024 IS - 1 SP - 42 EP - 59 PG - 18 SN - 1215-5233 DO - 10.14232/iskkult.2024.1.42 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34818613 ID - 34818613 AB - Kulcsszavak: pénzügyi személyiség, kérdőív, gazdasági ismeretek, pénzügyi sebezhetőség Absztrakt: A pénzügyi magatartás előrejelzése szempontjából különös jelentősége van a pénzügyi személyiség és attitűdök megismerésének. Kutatásunk egy 2015-ben induló Pénzügyi Személyiség Teszt eredményei alapján három korcsoportban vizsgálja a magyar lakosság pénzügyi személyiségstruktúráját. A tesztet több mint ötvenezren töltötték ki. A 36 kérdésből álló online kérdőív anonim és önkéntes volt, a kitöltők rövid visszajelzést és tanácsadást is kaptak. Az eredmények alapján az egyes korosztályok pénzügyi személyisége több dimenzióból épül fel. Bár az összesített eredmények kedvezőek, mindhárom korosztály számára a legnehezebbnek a mértéktartás, a fogyasztói csábításoknak való ellenállás bizonyult: a legfiatalabbak 38%, a középiskolások 19%, a felnőttek 32%-a tartozik ebbe a csoportba. Az általános iskolások a pénz tudatos használatát illetően elmaradnak a felnőttektől és a középiskolásoktól, a középiskolások egyes kérdéseknél még a felnőtteknél is tudatosabbak és önállóbbak, a felnőttek általában pontosan tudják, mennyi pénzük van, és ha kevés, takarékoskodnak. Ezen csoportok megismerése jelentős segítséget jelent a pénzügyi oktatás személyre szabhatóvá tételében és korszerűsítésben. Keywords: financial personality, questionnaire, economic knowledge, financial vulnerability Abstract: In terms of predicting financial behavior, knowing financial personality and attitudes are particularly important. Based on the results of a Financial Personality Test launched in 2015, our research examines the financial personality structure of the Hungarian population in three age groups. The test was completed by more than 50,000 people. The online questionnaire, consisting of 36 questions, was anonymous and voluntary, and those who completed it received short feedback and advice. Based on the results, the financial personality of each age group is made up of several dimensions. Although the overall results are favorable for all three age groups, restraint and resistance to consumer temptations proved to be the most difficult: 38% of the youngest, 19% of high school students, and 32% of adults belong to this group. Elementary school students lag behind adults and high school students in terms of conscious use of money, high school students are more aware and independent than adults in certain matters, adults usually know exactly how much money they have and save when they have little. Getting to know these groups is a significant help in personalizing and modernizing financial education. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Németh, Erzsébet TI - Új média szociálpszichológiája, okok és hatások T2 - New Media Social Psychology, Causes and Effects PY - 2024 SP - 35 EP - 35 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34798932 ID - 34798932 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Németh, Erzsébet TI - New Media Social Psychology, Causes and Effects PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34798931 ID - 34798931 LA - Romanian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hergár, Eszter AU - Kovács, Levente AU - Németh, Erzsébet TI - The Status and Development of Financial Literacy in Hungary JF - FINANCIAL AND ECONOMIC REVIEW J2 - FINANC ECON REV VL - 23 PY - 2024 IS - 1 SP - 5 EP - 28 PG - 24 SN - 2415-9271 DO - 10.33893/FER.23.1.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34762953 ID - 34762953 AB - This essay provides an overview of the measures implemented in the last ten years to improve financial literacy and awareness, presenting the steps taken by institutions, civil organisations and the government to promote and develop financial literacy and awareness, the specific topics addressed and the degree of success. Comparative international surveys indicate an improvement in the public’s financial awareness, mainly in terms of financial knowledge, but further progress is needed in the area of financial attitudes and the application of skills. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hergár, Eszter AU - Kovács, Levente AU - Németh, Erzsébet TI - A pénzügyi kultúra helyzete és fejlődése Magyarországon JF - HITELINTÉZETI SZEMLE J2 - HITELINT SZLE VL - 23 PY - 2024 IS - 1 SP - 5 EP - 28 PG - 24 SN - 1588-6883 DO - 10.25201/HSZ.23.1.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34758522 ID - 34758522 AB - Esszénk az utóbbi tíz évben a pénzügyi kultúra és tudatosság fejlesztése érdekében tett intézkedéseket tekinti át. Arra keresi a választ, hogy az egyes intézmények, civil szervezetek, állami intézkedések, milyen lépéseket tettek a pénzügyi kultúra és tudatosság erősítése érdekében, kiket és milyen eredményességgel értek el, illetve fejlesztettek. A nemzetközi összehasonlító felmérések – elsősorban a pénzügyi tudás tekintetében – a lakosság pénzügyi tudatosságának fejlődését jelzik, viszont a pénzügyi attitűdök, az ismeretek alkalmazása terén további előrelépések szükségesek. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Elena, Moreno AU - Németh, Erzsébet TI - Special Issue: Financial Literacy - Editorial PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34477336 ID - 34477336 LA - Spanish DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Németh, Erzsébet AU - Zsótér, Boglárka AU - Kálmán, Botond Géza TI - Order Creates Value. Personality, Attitudinal and Behavioral Factors of Financial Vulnerability TS - Personality, Attitudinal and Behavioral Factors of Financial Vulnerability JF - REVISTA MEXICANA DE ECONOMIA Y FINANZAS NUEVA ÉPOCA J2 - REV MEXIC ECON FINANZ NUEVA ÉPOCA VL - 19 PY - 2024 IS - 1 PG - 21 SN - 1665-5346 DO - 10.21919/remef.v19i1.957 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34219973 ID - 34219973 AB - Keywords: financial culture, financial fragility, financial personality, financial attitude, financial behaviour JEL-code: D14, D91, G41, H31 Abstract: In our research, we aim to become acquainted with the attitudes and financial behaviours of financially fragile social groups. Based on an online questionnaire survey (N=22933 adult), we formed groups by cluster analysis and compared them to each other. We examined the groups with multivariable statistical methods, underscoring the characteristics relating to financial vulnerability. Beside we developed the metric for financial fragility. The results draw attention that financial fragility has multiple, complex, interrelated reasons. In terms of financial personality, attitude, and behaviour, they reached the highest average point in case of distinctly adverse claims, while the lowest at beneficial claims. Our results demonstrate that even if the financially vulnerable cluster accounts for 9%, the group of 'money pits' and the 'passive' show several such attitudes and behavioural patterns that could lead to financial fragility in the future. The cumulative ratio of these groups amounts to 32%. Financially vulnerable people do not take good care of either their finances or their household, they can't plan or prolong their wishes, and they judge their situation incurable, which is coupled with anxiety. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kálmán, Botond Géza AU - Németh, Erzsébet TI - A gyerekkori pénzügyi személyiség előre definiált faktorai: II. Rész – Megerősítő faktoranalízis // Investigation of Predefined Factors of Childhood Financial Personality: Chapter II – Confirmatory Factor Analysis JF - PEDACTA J2 - PEDACTA VL - 13 PY - 2023 IS - 2 SP - 17 EP - 25 PG - 9 SN - 2248-3527 DO - 10.24193/PedActa.13.2.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34747611 ID - 34747611 AB - In 2018, the Money Compass Foundation has published an online financial personality test for 12-14 year olds in Hungary. Completion is voluntary, and after completing the test, respondents receive an immediate assessment of their financial personality traits based on a predefined framework. The purpose of the testing is to learn about and develop young people's self-knowledge and financial awareness. The evaluation highlights the beneficial behaviours of the respondent and draws attention to the areas where the achieved results can be further improved. The test was completed by 15,933 respondents until February 2022. The authors examine the statistical validity of the practical use of the pre-defined financial personality structure built from the questions of the questionnaire with confirmatory factor analysis in Chapter II of the study. Compared to the pre-defined factors, after processing the answers, independence, as well as bad habits and impulsive buying became an independent factor, which draws attention to the fact that independence can be used to develop financial personality, and to the special importance of attitudes with adverse outcomes. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Németh, Erzsébet TI - Az ellenőrzés etikája, kommunikációja és társadalmi felelőssége PB - Nemzeti Közszolgálati Egyetem; Közigazgatási Továbbképzési Intézet CY - Budapest PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34517871 ID - 34517871 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Németh, Erzsébet TI - Ennyire vagyunk sérülékenyek a pénzügyeink tükrében JF - novekedes.hu J2 - novekedes.hu PY - 2023 IS - 1 SP - 3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34273689 ID - 34273689 LA - Hungarian DB - MTMT ER -