TY - JOUR AU - Semjén, András TI - (Re)Centralisation of education governance in Hungary. its causes, declared goals, motives and some potential hidden goals TS - its causes, declared goals, motives and some potential hidden goals JF - Podstawy Edukacji J2 - Podstawy Edukacji VL - 16 PY - 2023 SP - 199 EP - 219 PG - 21 SN - 2081-2264 DO - 10.16926/pe.2023.16.13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34550797 ID - 34550797 AB - After municipalities (local governments) and county level governments were established in Hungary in 1990, public education was operated, governed and financed by these elected bodies with the financial support of the central government until the end of 2012. In this decentralised system differences in local wealth and income of municipalities led to significant inequalities in the funding and performance of their schools, and the learning outcomes of the children studying in these. The FIDESZ-KDNP coalition government that took office in 2010 radically centralised the system of governance and funding of schools, claiming that this will be a remedy to the problems of the system. Based on a large set of research interviews and previous research results our paper investigates the declared goals of this reform, and tries to explore its motives as well. According to our research interviews granting equal opportunity in education to every child seems to be the overarching goal of centralisation, and there are three more other goals as well, including the creation of a more efficient and cost-effective system of institutional management. However, some characteristics of the selection of these goals and the seemingly complete lack of the monitoring of their fulfilment, together with the fact that independent research already proved that the centralisation was definitely unable to achieve its main declared goal, may substantiate the claim that this just served as a cover or pretext, and there probably exists a hidden agenda that is more important for the government than the publicly declared goals. Based on interviews with former politicians, education researchers, advisors and school headmasters we tried to find some of the possible real motives and hidden goals. Although the existence of such goals is impossible to prove exactly, we found several circumstances that may substantiate their existence. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hermann, Zoltán AU - Semjén, András ED - Szabó-Morvai, Ágnes ED - Pető, Rita TI - Az oktatásirányítás és -finanszírozás központosításának hatása az oktatási egyenlőtlenségekre T2 - Munkaerőpiaci tükör 2022 PB - Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Közgazdaságtudományi Intézet, HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat CY - Budapest T3 - Munkaerőpiaci Tükör, ISSN 1586-460X PY - 2023 SP - 119 EP - 125 PG - 7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34434335 ID - 34434335 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Holb, Éva Marianna AU - Semjén, András ED - Horn, Dániel ED - Bartal, Anna Mária TI - Külföldi jó gyakorlatok T2 - Fehér könyv a Covid-19-járvány társadalmi-gazdasági hatásairól PB - ELKH Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Közgazdaságtudományi Intézet CY - Budapest PY - 2022 SP - 145 EP - 150 PG - 6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32815669 ID - 32815669 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hermann, Zoltán AU - Horn, Dániel AU - Köllő, János AU - Sebők, Anna AU - Semjén, András AU - Varga, Júlia TI - A kompetenciaeredmények hatása a munkaerőpiaci sikerességre JF - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE J2 - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE VL - 69 PY - 2022 IS - 2 SP - 177 EP - 198 PG - 22 SN - 0023-4346 DO - 10.18414/KSZ.2022.2.177 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32648858 ID - 32648858 AB - Tanulmányunkban nagymintás adminisztratív paneladatokon mutatjuk meg, hogy az országos kompetenciamérés 10. évfolyamos tesztpontszámai erősen összefüggnek a korai munkaerőpiaci helyzettel. Eredményeink szerint egy szórással jobb matematikai tesztpontszám átlagosan körülbelül 4-5 százalékkal, míg egy szórással nagyobb szövegértési tesztpontszám ezen felül további 1-2 százalékkal növeli a korai munkaerőpiaci kereseteket. A munkanélküliség valószínűségét is jelentősen csökkentheti a jobb kognitív készség: összességében egy szórással nagyobb matematikai tesztpontszám 1,5 százalékponttal csökkenti a munkanélküliségi esélyt, míg a szövegértési tesztpontszám növelése további 0,7 százalékponttal csökkenti. A kognitív készségek a magasabb végzettségűek esetében a keresetekre gyakorolnak nagyobb hatást, míg az alacsonyabb végzettségűek esetében nincs hatással a tesztpontszám a későbbi keresetekre. A munkanélküliség esetében minden végzettségi szinten van hatásuk a tesztpontszámoknak. Journal of Economic Literature (JEL) kód: I26, I24, J01. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Semjén, András TI - Majdnem olyan, mintha... JF - BUKSZ- BUDAPESTI KÖNYVSZEMLE J2 - BUKSZ VL - 33 PY - 2021 IS - 2 SP - 181 EP - 193 PG - 13 SN - 0865-4247 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32583261 ID - 32583261 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Hermann, Zoltán AU - Semjén, András TI - The effects of centralisation of school governance and funding on inequalities in education. lessons from a policy reform in Hungary TS - lessons from a policy reform in Hungary PY - 2021 PG - 30 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32516647 ID - 32516647 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hermann, Zoltán AU - Horn, Dániel AU - Köllő, János AU - Sebők, Anna AU - Semjén, András AU - Varga, Júlia ED - Fazekas, Károly ED - Csillag, Márton ED - Hermann, Zoltán ED - Scharle, Ágota TI - The impact of reading and mathematics test results on future earnings and employment T2 - The Hungarian Labour Market, 2019 PB - Institute of Economics, Centre for Economic and Regional Studies CY - Budapest T3 - The Hungarian Labour Market, ISSN 1785-8062 ; 2019. PY - 2020 SP - 45 EP - 52 PG - 8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31434217 ID - 31434217 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Semjén, András ED - Varga, Aranka ED - Andl, Helga ED - Molnár-Kovács, Zsófia TI - A tanügyigazgatási centralizáció céljai, eredményei és problémái egy interjús kutatás tükrében T2 - Neveléstudomány – Horizontok és dialógusok. XIX. Országos Neveléstudományi Konferencia. Absztraktkötet PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézet CY - Pécs SN - 9789634294733 PY - 2019 SP - 534 EP - 534 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31128948 ID - 31128948 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hermann, Zoltán AU - Horn, Dániel AU - Köllő, János AU - Sebők, Anna AU - Semjén, András AU - Varga, Júlia ED - Fazekas, Károly ED - Csillag, Márton ED - Hermann, Zoltán ED - Scharle, Ágota TI - Szövegértési és matematikai kompetencia hatása a keresetre és foglalkoztatási esélyekre T2 - Munkaerőpiaci tükör, 2018 PB - Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont CY - Budapest T3 - Munkaerőpiaci Tükör, ISSN 1586-460X PY - 2019 SP - 45 EP - 52 PG - 8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31042795 ID - 31042795 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Semjén, András TI - A svéd tanügyigazgatás változásai. egy radikális modellváltás TS - egy radikális modellváltás JF - EDUCATIO J2 - EDUCATIO VL - 28 PY - 2019 IS - 2 SP - 328 EP - 342 PG - 15 SN - 1216-3384 DO - 10.1556/2063.28.2019.2.9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30931501 ID - 30931501 N1 - Open Access LA - Hungarian DB - MTMT ER -