TY - JOUR AU - Kovács, Ivett Judit AU - Cs. Czachesz, Erzsébet TI - Parental school choice and involvement in bilingual early childhood education JF - Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze J2 - POW VL - 623 PY - 2023 IS - 8 SP - 61 EP - 79 PG - 19 SN - 0552-2188 DO - 10.5604/01.3001.0053.9696 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34325978 ID - 34325978 AB - The present paper explores parental involvement from the parents’ perspective concerning a specific area – bilingual early childhood education. It aims to uncover the level, extent, and quality of involvement in children’s education of those parents who choose bilingual early years programs for their children. Data is collected via questionnaires and interviews. The research results on parental school choice are reflected in the Hungarian sample, but new aspects are also emerging. Results show that the (upper-)middle-class parents in the sample, who choose the bilingual program for an additional fee, have a solid positive sense of efficacy in their parental role. Their school choice reflects their parental views looking for a municipality-run institution of set boundaries with innovative pedagogical methods and inclusive attitude. Out of the four motives of parental involvement defined by Kernan (2012), three are mentioned in the interviews: the harmonization of pedagogical values, the practical help of parents supporting the organization, and the enablement by building mutual relationships between parents and practitioners. The democratic motif does not appear in the data, meaning shared decision-making practices are not present in the institutions. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Marton, Vera AU - Kovács, Ivett Judit AU - Cs. Czachesz, Erzsébet TI - Inclusive bilingual early years education by means of the Reggio Emilia Approach JF - GYERMEKNEVELÉS: ONLINE TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT J2 - GYERMEKNEVELÉS VL - 10 PY - 2022 IS - 2 SP - 114 EP - 131 PG - 18 SN - 2063-9945 DO - 10.31074/gyntf.2022.2.114.131 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33029876 ID - 33029876 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kovács, Ivett Judit AU - Cs. Czachesz, Erzsébet TI - Mit szeretnének a szülők?. Korai nyelvtanulás az óvodában TS - Korai nyelvtanulás az óvodában JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 31 PY - 2021 IS - 10 SP - 16 EP - 37 PG - 22 SN - 1215-5233 DO - 10.14232/ISKKULT.2021.10.16 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32584721 ID - 32584721 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Kovács, Ivett Judit AU - Szivák, Judit AU - Cs. Czachesz, Erzsébet TI - Where do Master teachers plan to lead early years education in Hungary?. Analysis of the five-year plans of the Master programmes TS - Analysis of the five-year plans of the Master programmes T2 - 30th EECERA Annual Conference : Democratic Early Childhood Pedagogies : Online Festival 1st – 17th September 2021 PY - 2021 SP - 19 EP - 20 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32179091 ID - 32179091 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kovács, Ivett Judit AU - Szivák, Judit AU - Cs. Czachesz, Erzsébet TI - How do Master Teachers plan to renew early childhood education in Hungary?. The five-year plans of the Master Programmes and their implementations TS - The five-year plans of the Master Programmes and their implementations JF - HUNGARIAN EDUCATIONAL RESEARCH JOURNAL (HERJ) J2 - HERJ VL - 11 PY - 2021 IS - 1 SP - 43 EP - 60 PG - 18 SN - 2062-9605 DO - 10.1556/063.2021.00025 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31980531 ID - 31980531 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kovács, Ivett Judit AU - Szivák, Judit AU - Cs. Czachesz, Erzsébet ED - Engler, Ágnes ED - Rébay, Magdolna Éva ED - Tóth, Dorina Anna TI - A mesterpedagógus fokozat és a folyamatos szakmai fejlődés jellemzői óvodapedagógusok nézőpontjából T2 - Család a nevelés és az oktatás fókuszában: XX. Országos Neveléstudományi Konferencia PB - Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért CY - Debrecen SN - 9789634902584 PY - 2020 SP - 274 EP - 274 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31660859 ID - 31660859 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Peák, Boglárka AU - Cs. Czachesz, Erzsébet TI - A nők megjelenítése és szerepe az alsó tagozatos etikatankönyvekben JF - GYERMEKNEVELÉS: ONLINE TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT J2 - GYERMEKNEVELÉS VL - 8 PY - 2020 IS - 2 SP - 110 EP - 130 PG - 21 SN - 2063-9945 DO - 10.31074/gyntf.2020.2.110.130 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31656703 ID - 31656703 AB - Representation of women in ethics textbooks for primary schoolIn this study, we examine the roles and attitudes of women in junior class ethics textbooks published by the Hungarian Institute for Educational Research and De-velopment. In reviewing the theoretical background, we briefly present previous studies examining the representation of women in textbooks, as well as the school subjects and related principles and goals. In our essay we seek the answer to the role of women in the textbooks for the new school subject introduced in 2013, whether the goals set out in the National Core Curriculum are achieved and whether the tasks of textbook reflect the results of research on women’s textbook representation. The presentation of the quantitative indicators of the textbooks selected in the sam-ple are followed by the qualitative content analysis of the presented tasks. According to our results, the examined junior class ethics textbooks are dominated by white, male culture. Women do not appear in real social proportions in the textbook-cre-ated world. Men are overrepresented in textbooks, and androcentrism and gender polarization, as indicated in previous research, continue to impede the effective and recent discussion of gender roles in modern society. Nevertheless, very few tasks that explicitly address changing gender roles in teaching practice could have a de-velopmental and sensitizing effect. Keywords: ethics, gender roles in society, moral, primary school, qualitative content analysis LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kovács, Ivett Judit AU - Szivák, Judit AU - Cs. Czachesz, Erzsébet TI - A mesterpedagógus fokozat és a folyamatos szakmai fejlődés jellemzői óvodapedagógusok nézőpontjából JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 30 PY - 2020 IS - 9 SP - 3 EP - 25 PG - 23 SN - 1215-5233 DO - 10.14232/ISKKULT.2020.9.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31649492 ID - 31649492 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kovács, Ivett Judit AU - Cs. Czachesz, Erzsébet AU - Vámos, Ágnes ED - International, Association for Intercultural Education TI - Individual Needs Or Cultural Differences?. Inquiry Into The Beliefs of Teachers Working In Multicultural Early Years Settings (Case study in Hungarian Context) TS - Inquiry Into The Beliefs of Teachers Working In Multicultural Early Years Settings (Case study in Hungarian Context) T2 - Another Brick in the Wall: Transforming Education PB - International Association for Intercultural Education (IAIE) CY - Amsterdam SN - 9789090333755 PY - 2020 SP - 78 EP - 98 PG - 21 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30954513 ID - 30954513 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kovács, Ivett Judit AU - Cs. Czachesz, Erzsébet ED - Fehérvári, Anikó ED - Széll, Krisztián ED - Misley, Helga TI - A kétnyelvű óvodai nevelés szülői szemmel – elvárások és látható eredmények T2 - Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések. XVIII. Országos Neveléstudományi Konferencia. Absztraktkötet PB - MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság CY - Budapest SN - 9789634890515 PY - 2018 SP - 356 EP - 356 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30603009 ID - 30603009 AB - Éppen 30 évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit az első kétnyelvű iskola Magyarországon, melyet nem csupán további iskolák követtek, de a tudományos irodalom is figyelemmel kíséri a tevékenységüket (többek között Fisher, 2007; Kovács és Vámos, 2008; Márkus és Trentinné, 2014; Nikolov, 2011). Bár a kétnyelvű óvodai programok már csaknem két évtizede jelen vannak hazánkban (Kovács, 2018), az óvodai kontextus inkább felderítetlen maradt. Mindamellett, hogy a korai kétnyelvű nevelés elméleti háttere gondosan kidolgozott (lásd Fishman és Lovas, 1970; Skutnabb-Kangas és McCarty, 2008; Brumen, 2010; Baker, 2011), a tényleges gyakorlat és annak szülői nézőpontja Magyarországon még további feldolgozást igényel. Jelen kutatás kontextusát egy hét éve több állami óvodában működő térítéses program jelenti, mely az „egy személy, egy nyelv” módszert alkalmazva teremt angol anyanyelvi környezetet a magyar Óvodai nevelés országos alapprogramja szerint dolgozó önkormányzati intézményekben. A szülői nézőpontra fókuszáló, kvalitatív kérdőíves kutatás három egymást követő év (2016, 2017, 2018) adataira támaszkodva vizsgálja, hogy milyen elvárásokkal íratják be gyermekeiket a szülők a kétnyelvű programba, illetve, hogy a szülők tapasztalatai szerint, mit visz haza a gyermek az óvodai angol környezetből. Az empirikus adatok elemzéséből kirajzolódik a terület problematikussága, mely elsősorban, de feltehetően nem kizárólagosan a nyelvi fejlődés szintjének mérési nehézségeiben rejlik. Az adatokból egyértelműen látható azonban a gyorsan növekvő érdeklődés a nyelvtanulás egyre korábbra tolódása iránt, mely a játékos, élményalapú nyelvelsajátítás igényével társul. A szülők jelentős hányada a későbbi nyelvtanulás megalapozását várja az óvodai nyelvtanulástól, illetve lépést kívánnak tartani a 21. század követelményeivel. A válaszokból kitűnik, hogy a szülők szempontjai között helyet kap a korai idegennyelv-tanulás pozitív hatása a személyiségfejlődés egyéb területeire. A kérdőíves válaszokban megfogalmazott elvárásokban egyértelműen hangsúlyt kap továbbá az igény, hogy a gyermekek nyitottá váljanak az idegen nyelvek, más kultúrák, a sokszínűség felé. LA - Hungarian DB - MTMT ER -