TY - JOUR AU - Liszkai-Peres, Krisztina AU - Budai, Zsófia AU - Adrienn, Kocsis AU - Jurányi, Zsolt AU - Pogány, Ákos AU - Kampis, György AU - Miklósi, Ádám AU - Konok, Veronika TI - Association between mobile touchscreen devices (MTSDs) and the quality of parent-child interaction in preschoolers JF - Frontiers in Child and Adolescent Psychiatry VL - 3 PY - 2024 SN - 2813-4540 DO - 10.3389/frcha.2024.1330243 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34726766 ID - 34726766 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kampis, György TI - Emberarcú mesterséges intelligencia JF - SCIENTIA ET SECURITAS J2 - SCI SEC VL - 3 PY - 2022 IS - 2 SP - 106 EP - 112 PG - 7 SN - 2732-2688 DO - 10.1556/112.2022.00097 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33243694 ID - 33243694 AB - Összefoglalás. A jelen írás alapja a témában tartott előadásom. Először általános kérdésekkel foglalkozom, majd a tervezett „EU AI Act”-ről lesz szó, utána egy VW projektet ismertetek röviden, majd a „megmagyarázható MI”-ről fogok beszélni, aztán egy saját, hazai kezdeményezésről, az Alfi projektről teszek említést. Végezetül egy kitekintés zárja le az írást. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kampis, György ED - Gervain, Judit ED - Csibra, Gergely ED - Kovács, Kristóf TI - Semantic Systems After 30 Years T2 - A Life in Cognition PB - Springer Netherlands CY - Cham SN - 9783030661748 T3 - Language, Cognition, and Mind ; 11. PY - 2022 SP - 209 EP - 217 PG - 9 DO - 10.1007/978-3-030-66175-5_15 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32528476 ID - 32528476 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Konok, Veronika AU - Liszkai-Peres, Krisztina AU - Bunford, Nóra AU - Ferdinandy, Bence AU - Jurányi, Zsolt AU - Ujfalussy, Dorottya Júlia AU - Réti, Zsófia AU - Pogány, Ákos AU - Kampis, György AU - Miklósi, Ádám TI - Mobile use induces local attentional precedence and is associated with limited socio-cognitive skills in preschoolers JF - COMPUTERS IN HUMAN BEHAVIOR J2 - COMPUT HUM BEHAV VL - 120 PY - 2021 PG - 14 SN - 0747-5632 DO - 10.1016/j.chb.2021.106758 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31898872 ID - 31898872 N1 - Jurányi Zsolt szerző nem azonos a következő felhasználóval: Jurányi Zsolt (Onkológiai kutatás, sugárterápia, sugárbiológia). Kérjük, ne rendelje hozzá! (Boros A.) Funding Agency and Grant Number: National Research, Development and Innovation Office (ELTE Thematic Excellence Programme 2020) [TKP2020IKA-05, OTKA K124458, OTKA KH129603]; Ministry for Innovation and Technology [UNKP-20-5]; Hungarian Academy of SciencesHungarian Academy of Sciences [MTA 01 031]; Hungarian Academy of Sciences (Bolyai Janos Research Fellowship); Hungarian Academy of Sciences (MTA Lendulet Programme) [LP 2018-3/2018] Funding text: We are grateful to Kocsis Adrienn for her help in data collection. Our studies were funded by the National Research, Development and Innovation Office (ELTE Thematic Excellence Programme 2020, TKP2020IKA-05; OTKA K124458; OTKA KH129603), by the Ministry for Innovation and Technology (UNKP-20-5 New National Excellence Program) and the Hungarian Academy of Sciences (MTA 01 031; Bolyai Janos Research Fellowship; MTA Lendulet Programme, #LP 2018-3/2018). LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kampis, György TI - Az új fodrász JF - MAGYAR FILOZÓFIAI SZEMLE J2 - M FIL SZLE VL - 64 PY - 2020 IS - 2 SP - 99 EP - 112 PG - 14 SN - 0025-0090 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31855652 ID - 31855652 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Kampis, György AU - Schmickl, Thomas AU - Karsai, István TI - Resilience and Stability of Ecological and Social Systems PB - Springer Netherlands CY - Cham PY - 2020 SN - 9783030545598 DO - 10.1007/978-3-030-54560-4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31787603 ID - 31787603 N1 - Cited By :4 Export Date: 19 April 2023 Correspondence Address: Karsai, I.; Department of Biological Sciences, United States LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Konok, Veronika AU - Liszkai-Peres, Krisztina AU - Ujfalussy, Dorottya Júlia AU - Jurányi, Zsolt AU - Kampis, György AU - Miklósi, Ádám ED - s., n. TI - Short term exposure to fast and slow mobile games influences attentional control in preschoolers T2 - BCCCD 2020 (Budapest CEU Conference on Cognitive Development) PY - 2020 SP - 120 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31608599 ID - 31608599 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Konok, Veronika AU - Liszkai-Peres, Krisztina AU - Ferdinandy, Bence AU - Jurányi, Zsolt AU - Bunford, Nóra AU - Ujfalussy, Dorottya Júlia AU - Réti, Zsófia AU - Kampis, György AU - Miklósi, Ádám TI - Hogyan hat a mobileszköz-használat az óvodások figyelmére és társas-kognitív készségeire? JF - GYERMEKNEVELÉS: ONLINE TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT J2 - GYERMEKNEVELÉS VL - 8 PY - 2020 IS - 2 SP - 13 EP - 31 PG - 19 SN - 2063-9945 DO - 10.31074/gyntf.2020.2.13.31 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31415683 ID - 31415683 AB - Az érintőképernyős mobileszközöket (ÉKM: okostelefonok és tabletek) egyre többet és egyre fiatalabb korban használják a gyerekek. Ekkor az agy még nagyon plasztikus, így az ÉKM-használat befolyásolhatja a kognitív fejlődést, ami új kihívásokat támaszt a szülőkkel és pedagógusokkal szemben. Egy keresztmetszeti vizsgálatban összehasonlítottuk az ÉKM-eszközöket gyakran használó és az ilyen eszközöket nem használó óvodás korú gyerekek (szelektív és megosztott) figyelmi és szociokognitív képességeit. Majd kísérletesen vizsgáltuk, hogy miképp befolyásolja a gyerekek figyelmi teljesítményét, ha előzőleg (előkezelés) egy gyors vagy lassú sebességű digitális játékkal vagy egy nem digitális játékkal játszanak. A szelektív figyelmi feladatban a gyerekek figyelmére (ÉKM-használattól függetlenül) a globális fókusz volt jellemző (jobban teljesítettek, ha az egészre kellett figyelni, mint ha a részletre), a megosztott figyelmi feladatban azonban az ÉKM-használók atipikus, lokális fókuszt mutattak (jobban teljesítettek, amikor a kis ábra volt a célinger, mint amikor a nagy), és teljesítményük a globális próbákban elmaradt az ÉKM-eket nem használó gyerekekétől. Az ÉKM-használók gyengébb tudatelméleti teljesítményt mutattak, viszont az érzelmek felismerésében nem különböztek az ÉKM-et nem használóktól. Az előkezelésen alapuló vizsgálatunk a figyelmi működéssel kapcsolatos eredményeket kísérletesen is megerősítette: a tesztet megelőzően digitális játékkal játszó gyerekek globális fókuszt mutattak a szelektív feladatban és lokális fókuszt a megosztott figyelmi feladatban, a nem-digitális játék után viszont mindkét feladatban globális fókusz volt jellemző. Míg a nem-digitális és a lassú digitális játékkal játszó gyerekek a szelektív figyelmi feladatban jobban teljesítettek, mint a megosztottban, addig a gyors digitális játékkal játszók nem mutattak ilyen előnyt a szelektív figyelmi feladatban. Eredményeink azt mutatják, hogy az ÉKM-eszközök rövid- és hosszútávú használata és azon belül a digitális játékokkal való játék lokális figyelmi fókuszhoz vezet, talán azért, mert a digitális képernyők lokális információkban gazdagok, és ritkán látszódik egyben az egész kép. A gyors digitális játék, azáltal, hogy párhuzamosan több ingerre kell figyelni, a megosztott figyelmet fejleszti, de a szelektív figyelmet nem. Az ÉKM-használat elveszi az időt a társas tevékenységektől, ami magyarázhatja, hogy az ÉKM-használóknak nehézségeik vannak a komplexebb szociokognitív képességek terén (tudatelmélet). Eredményeink fontos ismereteket nyújtanak és irányt mutatnak a pedagógia és a pszichológia számára. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Peres, K. AU - Konok, Veronika AU - Ujfalussy, Dorottya Júlia AU - Jurányi, Zsolt AU - Kampis, György AU - Miklósi, Ádám TI - Különböző sebességű digitális játékok rövid távú hatása óvodás korú gyermekek végrehajtó funkcióra és figyelmére T2 - Első Regionális Európai Konferencia. Lelki Egészség a Perinatális Időszaktól a Kora Gyermekkorig — Prevenció és Klinikai Gyakorlat.Tapasztalatok és javaslatok gyűjtése a 2021-2027-es programozási időszak tervezéséhez PY - 2019 SP - - UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32355737 ID - 32355737 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Konok, Veronika AU - Ujfalussy, Dorottya Júlia AU - Peres, K. AU - Jurányi, Zsolt AU - Miklósi, Ádám AU - Kampis, György TI - Jó mobil/ rossz mobil? A digitális eszközök használatának hatásai a gyerekekre és egy új irányvonal kezdő lépései T2 - Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Szakmai Napja PY - 2018 SP - - UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32384095 ID - 32384095 LA - Hungarian DB - MTMT ER -