TY - GEN AU - Palotai, Nándor AU - Józsa, László AU - Hargitai, Dávid Máté TI - Ne csak nézz, játszd is! PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34273798 ID - 34273798 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szigeti, Szilárd AU - Józsa, László TI - Obtaining Consumer Information for the Purchase of Over-The-Counter Medicines and Food Supplements from Hungarian-Speaking Adult Consumers in Slovakia JF - Health Economics and Management Review J2 - Health Economics and Management Review VL - 4 PY - 2023 IS - 1 SP - 60 EP - 70 PG - 11 SN - 2786-4626 DO - 10.21272/hem.2023.1-06 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34128893 ID - 34128893 AB - The present study focuses on the role of online (Internet) ordering, information seeking, and the importance of the information provided by health professionals connected with the purchase of over-the-counter medicines and food supplements. Our primary survey was conducted in April-May 2022 and received 216 answers from Hungarian-speaking consumers in Slovakia that could be analysed. The data collected through the questionnaire was examined using statistical analysis and calculations. The data were organised in a single Excel file to facilitate our analysis and were processed using IBM SPSS Statistics 23 software for statistical tests – descriptive statistics, cross-tabulation analysis, Khi-square tests (variables were in nominal and ordinal measurement level). Results were considered significant at a p-value<0.05 and a p-value<0.001. Results and discussion: As to obtaining information, its receiving in person at the pharmacy is essential for consumers. When buying OTC medicines and dietary supplements, personal contact with a person working in a pharmacy is important. Consumers who want to receive information about the use of OTC medicines/supplements regard it essential to receive this information in person at the pharmacy. However, consumers who desire to purchase over-the-counter medicine/dietary supplements outside the pharmacy do not consider it important to obtain this information in person at the pharmacy. There is no association between monthly net income and highest educational attainment and the use of over-the-counter medicine based on information obtained from an advertising campaign. The results show no relationship between the education, income, age group of Hungarian-speaking consumers in Slovakia and the use of OTC medicines based on information from advertising campaigns. Only one relationship was found between the age group of the Hungarian-speaking Slovakian consumer and the use of non-prescription medicines based on information from advertising campaigns. Conclusions: The results pointed out that although online OTC medicine purchases have gained ground, personal professional advice is important for the group of customers who buy products in person at the pharmacy. It is advisable for companies producing OTC preparations to focus both on consumers who prefer online ordering and those who prefer personal shopping. What is much more important is that the pharmacy staff is still an essential source of information, and they also help with self-diagnosis. From the sales perspective, it is important to maintain online trade as consumers demand it. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szigeti, Szilárd AU - Józsa, László TI - Vény nélküli gyógyszerek és étrendkiegészítők online vásárlása Szlovákiában JF - IME J2 - IME VL - 22 PY - 2023 IS - 1 SP - 36 EP - 44 PG - 9 SN - 1588-6387 DO - 10.53020/IME-2023-105 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33834753 ID - 33834753 AB - Tanulmányunk célja megvizsgálni, hogy mennyire fontos a szlovákiai magyar nyelvet beszélő fogyasztóknak az vény nélkül kapható gyógyszerek és étrendkiegészítők gyógyszertáron kívüli vásárlása, illetve az online rendelés lehetősége, mely házhozszállítással is párosulhat. Egyben azt is vizsgáltuk, hogy a kedvező ár és kiszerelés befolyásolja-e a vény nélkül kapható készítmény vásárlását. Primer kutatásunk 2022. április-május hónapokban egy magyar nyelvű digitális online kérdőív felhasználásával zajlott nem valószínűségi mintavételi eljárással – hólabda mintavétel módszere. Összesen 523 darab érvényes kitöltés született melyből 216 felelt meg a kizárási feltételeknek. A válaszadóknak kevésbé fontos a vény nélküli gyógyszer/étrendkiegészítő termék (1) gyógyszertáron kívül történő megvásárlása (átlag 2,86); (2) online felületen történő rendelése (átlag 2,93), azonban (3) ezen termékek házhoz szállítása online rendelést követően (átlag 3,32) közepesen fontos. Megállapítottuk, hogy az online felületen vény nélkül kapható készítmény vásárlását fontosnak tartó fogyasztó számára fontosabb, hogy az online rendelt vény nélküli gyógyszert/étrendkiegészítőt házhoz szállítsák és számukra fontosabb, hogy kedvező kiszerelésben tudjanak vásárolni. Nem áll fenn kapcsolat a szlovákiai magyar nyelvet beszélő fogyasztó jövedelme és a vény nélküli gyógyszerre/étrendkiegészítőre fordított havi költés között. Az átlagos havi költés 11-30 euró között mozog mindhárom jövedelemmel rendelkező válaszadói csoportnál. Gyakorlati javaslatunk, hogy az online felületen elérhető vény nélküli készítmények értékesítése során célszerű lehet, ha a termék kedvező kiszerelésben és kedvező áron jelenik meg, hogy a vásárló érezze az ár-érték arányt is. Ezen felül az online rendelt termék mellé a házhoz szállítás szolgáltatás is javasolt. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Sasné Grósz, Annamária AU - Józsa, László AU - Maung, Sandi TI - Cross-cultural Negotiation Conflicts: The Myanmar Case JF - INTERNATIONAL REVIEW OF MANAGEMENT AND MARKETING J2 - IRMM VL - 13 PY - 2023 IS - 3 SP - 1 EP - 8 PG - 8 SN - 2146-4405 DO - 10.32479/irmm.14132 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33829850 ID - 33829850 N1 - Megjelenés: 2023. május AB - The economic role of Southeast Asia has deeply changed in the past decades therefore Central European companies turned to collaborate with many of them. However, the cultural differences can lead to fiasco. We focused on understanding the role of cultural background in business negotiation and potential conflicts of international businesses. In the qualitative phase, we looked for entrepreneurs and corporate professionals in Southeast Asia who (1) were native to the country and had contact with the European business world; (2) were European businesspeople operating in Southeast Asia. We prepared in-depth interviews with 10 people where questions concerned the differences between cultures, their business role, and personal experiences. We found that the business culture of the studied countries is primarily determined by the values ​​of the Buddhist religion, characterized by a highly hierarchical structure and a large distance of power. The stable foundation of businesses is family relationships, they operate in a centralized way, characterized by one-person decision-making. Outsiders are not allowed access to the business, resulting in very low transparency. Due to some similarities between Central European business habits and Burmese culture cooperation is possible. Beside the description of a seldom studied country’s business style, potential conflict situation was determined. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szigeti, Szilárd AU - Józsa, László TI - Marketing in Healtcare - Information Seeking Before Choosing a Healtcae Provider in Hungary JF - ACTA OECONOMICA CASSOVIENSIA J2 - ACTA OECON CASS VL - 15 PY - 2022 IS - 2 SP - 62 EP - 75 PG - 14 SN - 1337-6020 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34128868 ID - 34128868 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szigeti, Szilárd AU - Józsa, László ED - E., Korcsmáros TI - EGÉSZSÉGÜGYI MARKETING ÉS A FOGYASZTÓI SZEMLÉLET MAGYARORSZÁGON T2 - 13th International Conference of J. Selye University. Economics Section. Conference Proceedings PB - Janos Selye University CY - Komárno SN - 9788081224119 PY - 2022 SP - 325 EP - 333 PG - 9 DO - 10.36007/4119.2022.325 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34128784 ID - 34128784 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szigeti, Szilárd AU - Józsa, László ED - Piskóti, István ED - Nagy, Szabolcs ED - Nagy, Katalin TI - Vény nélküli (OTC) gyógyszereket és étrendkiegészítőket vásárlók információ-forrásainak és jövedelmi helyzetüknek vizsgálata Magyarországon és Szlovákiában T2 - TRANSZFORMATÍV MARKETING: Társadalmi és üzleti kihívások integrált marketing-megoldásai PB - Miskolci Egyetem Marketing és Turizmus Intézet CY - Miskolc SN - 9789633582763 PY - 2022 SP - 262 EP - 275 PG - 14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33609566 ID - 33609566 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Józsa, László AU - Sasné, Grósz Annamária ED - Piskóti, István ED - Nagy, Szabolcs ED - Nagy, Katalin TI - Megértés és elfogadás a nemzetközi üzleti világban – A kommunikációs kultúra eltérései Közép-Európa és Délkelet-Ázsia viszonylatában T2 - TRANSZFORMATÍV MARKETING: Társadalmi és üzleti kihívások integrált marketing-megoldásai PB - Miskolci Egyetem Marketing és Turizmus Intézet CY - Miskolc SN - 9789633582763 PY - 2022 SP - 20 EP - 29 PG - 10 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33609558 ID - 33609558 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Molnár, Anna AU - Józsa, László AU - Dernóczy, Adrienn ED - Piskóti, István ED - Nagy, Szabolcs ED - Nagy, Katalin TI - A fogyasztói magatartás változása a COVID-19 járvány idején : Helyzetkép két szomszédos országban T2 - TRANSZFORMATÍV MARKETING: Társadalmi és üzleti kihívások integrált marketing-megoldásai PB - Miskolci Egyetem Marketing és Turizmus Intézet CY - Miskolc SN - 9789633582763 PY - 2022 SP - 160 EP - 172 PG - 13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33609530 ID - 33609530 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Zsuzsanna, Tóth AU - Józsa, László AU - Erika, Seres Huszárik AU - Kim-Shyan, Fam TI - Business Culture and Behavioral Characteristics JF - ACTA POLYTECHNICA HUNGARICA J2 - ACTA POLYTECH HUNG VL - 19 PY - 2022 IS - 7 SP - 69 EP - 86 PG - 18 SN - 1785-8860 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33133360 ID - 33133360 LA - English DB - MTMT ER -