TY - BOOK AU - Erdősi, Ferenc TI - Trieszt - Fiume. Két szomszédos kikötő versengése az első világháborúig TS - Két szomszédos kikötő versengése az első világháborúig PB - MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Regionális Kutatások Intézete CY - Pécs PY - 2022 SP - 348 SN - 9786155949128 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32794200 ID - 32794200 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Erdősi, Ferenc TI - A világkereskedelem fő tengeri útvonalai, kockázatos szűkületei és csatornái PB - GlobeEdit CY - Chisinau PY - 2022 SP - 281 SN - 9786200630643 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32752721 ID - 32752721 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Erdősi, Ferenc TI - A Habsburg Birodalmon belüli regionális különbségek fő hatótényezői JF - TÉR ÉS TÁRSADALOM J2 - TÉR ÉS TÁRSADALOM VL - 36 PY - 2022 IS - 1 SP - 3 EP - 18 PG - 16 SN - 0237-7683 DO - 10.17649/TET.36.1.3395 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32719404 ID - 32719404 AB - A Habsburg Birodalmon belüli különbségek erős hatótényezője, a vízi energiát felváltó gőzenergiára és új technológiákra alapozott kapitalista iparosodás az Alpok helyett a szénben gazdag cseh régiókat preferálva, a fejlődés új területi mintáit hozta létre.Azonban más tényezők is hozzájárultak a területi fejlődés súlypontjának eltolódásához a birodalmon belül. Közülük a vasútépítések bizonyultak a leghatékonyabbnak. A Monarchia szintjén egzakt összefüggés létezett a vasútsűrűség és a fajlagos GDP között az 1910-es évek elején, a vetítési alaptól függő mértékben. A szerző regionális szinten, Galícia példáján elemezte a vasút hatását. Az eredmény: a katonai/külpolitikai megfontolásból létesült korai vonalaknak alig mutatkoztak pozitív fejlesztő hatásai. Az erős késéssel létesült vonalak csak a 19–20. század fordulóján váltak előrekapcsolásukkal akcelerátorként igazi dinamizáló tényezővé, viszont a visszakapcsolásukkal, multiplikátorként csak jelentéktelen hatást gyakoroltak az elmaradott régiókra. A szerző nem igazolja azt az elméletet, hogy Galícia erős periferizálódását egyedül a vasutak okozták a centrum elszívó hatásának elősegítésével. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Erdősi, Ferenc TI - A globalizálódott tengerhajózás és a világkereskedelem PB - MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Regionális Kutatások Intézete CY - Pécs PY - 2021 SP - 467 SN - 9786155949081 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32074056 ID - 32074056 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Erdősi, Ferenc TI - Fiume Magyarország világra nyíló tengeri kapuja, a 20. század elején JF - TERÜLETI STATISZTIKA J2 - TERÜLETI STATISZTIKA VL - 60 PY - 2020 IS - 6 SP - 742 EP - 759 PG - 18 SN - 0018-7828 DO - 10.15196/TS600606 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31671221 ID - 31671221 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Erdősi, Ferenc TI - A világtörténelem legnagyobb nemzetközi közlekedésfejlesztési projektje JF - KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE J2 - KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE VL - 70 PY - 2020 IS - 5 SP - 4 EP - 19 PG - 16 SN - 0023-4362 DO - 10.24228/KTSZ.2020.5.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31627947 ID - 31627947 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Erdősi, Ferenc TI - Sinoglobalizáció - Retorika csupán, vagy a jövőt meghatározó valóság? JF - TÉR ÉS TÁRSADALOM J2 - TÉR ÉS TÁRSADALOM VL - 34 PY - 2020 IS - 3 SP - 3 EP - 25 PG - 23 SN - 0237-7683 DO - 10.17649/TET.34.3.3268 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31523958 ID - 31523958 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Erdősi, Ferenc TI - Középső-Európa tengerikikötő-választásának tartós és változó tényezői JF - KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE J2 - KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE VL - 69 PY - 2019 IS - 2 SP - 8 EP - 21 PG - 14 SN - 0023-4362 DO - 10.24228/KTSZ.2019.2.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30717746 ID - 30717746 AB - A sokoldalú áttekintés a két kikötőcsoport versengését befolyásoló műszaki-infrastrukturális, gazdasági és geopolitikai tényezőkről, azok időbeni alakulásáról, valamint e változó erősségű tényezőknek a vizsgált kikötők forgalmára gyakorolt eltérő hatásairól a 19. század közepétől egészen napjainkig jó alapot nyújt a térség számára jelentős közlekedési összefüggésekről. Európa tenger nélküli térségeinek a vizsgált kikötőkhöz való viszonyát, ill. annak történelmi változását a mindenkori geopolitikai helyzeten kívül nagymértékben befolyásolták a gazdasági érdekek is. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Erdősi, Ferenc TI - Magyarország és a globális közlekedési tér JF - TÉR ÉS TÁRSADALOM J2 - TÉR ÉS TÁRSADALOM VL - 32 PY - 2018 IS - 1 SP - 27 EP - 49 PG - 23 SN - 0237-7683 DO - 10.17649/TET.32.1.2896 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3340996 ID - 3340996 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Erdősi, Ferenc TI - A Közel-Kelet közlekedése ET - 0 PB - Publikon Kiadó CY - Pécs PY - 2017 SP - 670 SN - 9786155457753 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3317885 ID - 3317885 LA - Hungarian DB - MTMT ER -