@book{MTMT:32794200, title = {Trieszt - Fiume. Két szomszédos kikötő versengése az első világháborúig}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32794200}, isbn = {9786155949128}, author = {Erdősi, Ferenc}, publisher = {MTA KRK RKI}, unique-id = {32794200}, year = {2022}, orcid-numbers = {Erdősi, Ferenc/0000-0002-9793-8112} } @book{MTMT:32752721, title = {A világkereskedelem fő tengeri útvonalai, kockázatos szűkületei és csatornái}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32752721}, isbn = {9786200630643}, author = {Erdősi, Ferenc}, publisher = {GlobeEdit International Book Market Service Ltd.}, unique-id = {32752721}, year = {2022}, orcid-numbers = {Erdősi, Ferenc/0000-0002-9793-8112} } @article{MTMT:32719404, title = {A Habsburg Birodalmon belüli regionális különbségek fő hatótényezői}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32719404}, author = {Erdősi, Ferenc}, doi = {10.17649/TET.36.1.3395}, journal-iso = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, journal = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, volume = {36}, unique-id = {32719404}, issn = {0237-7683}, abstract = {A Habsburg Birodalmon belüli különbségek erős hatótényezője, a vízi energiát felváltó gőzenergiára és új technológiákra alapozott kapitalista iparosodás az Alpok helyett a szénben gazdag cseh régiókat preferálva, a fejlődés új területi mintáit hozta létre.Azonban más tényezők is hozzájárultak a területi fejlődés súlypontjának eltolódásához a birodalmon belül. Közülük a vasútépítések bizonyultak a leghatékonyabbnak. A Monarchia szintjén egzakt összefüggés létezett a vasútsűrűség és a fajlagos GDP között az 1910-es évek elején, a vetítési alaptól függő mértékben. A szerző regionális szinten, Galícia példáján elemezte a vasút hatását. Az eredmény: a katonai/külpolitikai megfontolásból létesült korai vonalaknak alig mutatkoztak pozitív fejlesztő hatásai. Az erős késéssel létesült vonalak csak a 19–20. század fordulóján váltak előrekapcsolásukkal akcelerátorként igazi dinamizáló tényezővé, viszont a visszakapcsolásukkal, multiplikátorként csak jelentéktelen hatást gyakoroltak az elmaradott régiókra. A szerző nem igazolja azt az elméletet, hogy Galícia erős periferizálódását egyedül a vasutak okozták a centrum elszívó hatásának elősegítésével.}, keywords = {Habsburg Birodalom; iparosodás,; a regionális fejlődés tényezői; vasútépítések; periferizáció}, year = {2022}, eissn = {2062-9923}, pages = {3-18}, orcid-numbers = {Erdősi, Ferenc/0000-0002-9793-8112} } @book{MTMT:32074056, title = {A globalizálódott tengerhajózás és a világkereskedelem}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32074056}, isbn = {9786155949081}, author = {Erdősi, Ferenc}, publisher = {MTA KRK RKI}, unique-id = {32074056}, year = {2021}, orcid-numbers = {Erdősi, Ferenc/0000-0002-9793-8112} } @article{MTMT:31671221, title = {Fiume Magyarország világra nyíló tengeri kapuja, a 20. század elején}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31671221}, author = {Erdősi, Ferenc}, doi = {10.15196/TS600606}, journal-iso = {TERÜLETI STATISZTIKA}, journal = {TERÜLETI STATISZTIKA}, volume = {60}, unique-id = {31671221}, issn = {0018-7828}, year = {2020}, eissn = {2064-8251}, pages = {742-759}, orcid-numbers = {Erdősi, Ferenc/0000-0002-9793-8112} } @article{MTMT:31627947, title = {A világtörténelem legnagyobb nemzetközi közlekedésfejlesztési projektje}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31627947}, author = {Erdősi, Ferenc}, doi = {10.24228/KTSZ.2020.5.1}, journal-iso = {KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE}, journal = {KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE}, volume = {70}, unique-id = {31627947}, issn = {0023-4362}, year = {2020}, pages = {4-19}, orcid-numbers = {Erdősi, Ferenc/0000-0002-9793-8112} } @article{MTMT:31523958, title = {Sinoglobalizáció - Retorika csupán, vagy a jövőt meghatározó valóság?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31523958}, author = {Erdősi, Ferenc}, doi = {10.17649/TET.34.3.3268}, journal-iso = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, journal = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, volume = {34}, unique-id = {31523958}, issn = {0237-7683}, keywords = {világgazdaság; globalizáció; Kína; Technológia; posztbipoláris világrend; jövő; COVID-19; sinoglobalizáció; szuperhatalmak}, year = {2020}, eissn = {2062-9923}, pages = {3-25}, orcid-numbers = {Erdősi, Ferenc/0000-0002-9793-8112} } @article{MTMT:30717746, title = {Középső-Európa tengerikikötő-választásának tartós és változó tényezői}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/30717746}, author = {Erdősi, Ferenc}, doi = {10.24228/KTSZ.2019.2.1}, journal-iso = {KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE}, journal = {KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE}, volume = {69}, unique-id = {30717746}, issn = {0023-4362}, abstract = {A sokoldalú áttekintés a két kikötőcsoport versengését befolyásoló műszaki-infrastrukturális, gazdasági és geopolitikai tényezőkről, azok időbeni alakulásáról, valamint e változó erősségű tényezőknek a vizsgált kikötők forgalmára gyakorolt eltérő hatásairól a 19. század közepétől egészen napjainkig jó alapot nyújt a térség számára jelentős közlekedési összefüggésekről. Európa tenger nélküli térségeinek a vizsgált kikötőkhöz való viszonyát, ill. annak történelmi változását a mindenkori geopolitikai helyzeten kívül nagymértékben befolyásolták a gazdasági érdekek is.}, year = {2019}, pages = {8-21}, orcid-numbers = {Erdősi, Ferenc/0000-0002-9793-8112} } @article{MTMT:3340996, title = {Magyarország és a globális közlekedési tér}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/3340996}, author = {Erdősi, Ferenc}, doi = {10.17649/TET.32.1.2896}, journal-iso = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, journal = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, volume = {32}, unique-id = {3340996}, issn = {0237-7683}, year = {2018}, eissn = {2062-9923}, pages = {27-49}, orcid-numbers = {Erdősi, Ferenc/0000-0002-9793-8112} } @book{MTMT:3317885, title = {A Közel-Kelet közlekedése}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/3317885}, isbn = {9786155457753}, author = {Erdősi, Ferenc}, publisher = {IDResearch Kutatási és Képzési Kft.; Publikon}, unique-id = {3317885}, year = {2017}, orcid-numbers = {Erdősi, Ferenc/0000-0002-9793-8112} }