@misc{MTMT:34787245, title = {Az oktatói elvárások szerepe a tanítási-tanulási módszerek megválasztásában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34787245}, author = {Cserné Adermann, Gizella}, unique-id = {34787245}, year = {2024} } @CONFERENCE{MTMT:34786565, title = {Az oktatói elvárások szerepe a tanítási-tanulási módszerek megválasztásában = The role of teacher expectations in the choice of teaching-learning methods}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34786565}, author = {Cserné Adermann, Gizella}, booktitle = {XI. Tantárgy-pedagógiai Nemzetközi Tudományos Konferencia}, unique-id = {34786565}, abstract = {A tanári elvárások és azok hatása a tanulási eredményekre több, mint fél évszázada került a tanulói sikerességről való gondolkodás fontos témái közé. Említést érdemelnek azok a klasszikus kutatások, amelyek bizonyították, hogy a pozitív tanári elvárások magasabb teljesítmény eléréséhez vezetnek, amiben nagy szerepe van az alkalmazott módszereknek. Az önbeteljesítő jóslatokra vonatkozó elméletek és vizsgálatok, az oktatásra fókuszálva a Pygmalion hatásnak nevezett jelenség, bár számtalan vitát váltottak ki, rámutatnak arra, hogy az oktatók elvárásait a tanulás eredményeinek elemzésekor érdemes számba venni. Ezek az elvárások egy-egy szak vagy csoport esetében származhatnak akár az oktató tapasztalatából, netán előítéleteiből, de kérdés, hogy lehet-e ezeket befolyásolni. Meggyőződésünk és tapasztalatunk, hogy egy csoport erősségeinek a vizsgálata a Seligman-féle teszttel nagy segítséget ad a valós elvárások és hatékony módszerek megtalálásához. Teacher expectations and their impact on learning outcomes have been an important topic of thinking about student success for more than half a century. It is worth mentioning the classical research that proved that positive teacher expectations lead to higher performance, in which the applied methods play a major role. Theories and studies of self-fulfilling prophecies, focusing on education, the phenomenon known as the Pygmalion effect, although it has generated countless debates, point out that educators' expectations should be taken into account when analyzing learning outcomes. . These expectations may come from the experience or prejudices of the instructor in a particular course or group, but the question is whether they can be influenced. We are convinced and experienced that examining the strengths of a group with the Seligman test is of great help in finding real expectations and effective methods.}, keywords = {self-fulfilling prophecy; Teacher expectation; teacher expectations; teacher expectations for students}, year = {2024}, pages = {40} } @inbook{MTMT:34778412, title = {Érezd jól magad nálunk, ha felnőttként belefogtál! Szakmai oktatók képzése a Dunaújvárosi Egyetemen pozitív pedagógiai/andragógiai nézőpontból}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34778412}, author = {Cserné Adermann, Gizella and Bacsa-Bán, Anetta}, booktitle = {Felsőoktatási Lifelong Learning a képesség-fejlesztés, a kultúraközvetítés és fenntarthatóság tükrében: A hatékony és innovatív tudástranszferek lokális/regionális és globális trendjei}, unique-id = {34778412}, year = {2024}, pages = {145-165}, orcid-numbers = {Bacsa-Bán, Anetta/0000-0002-4246-5426} } @article{MTMT:34715342, title = {Civil és nonprofit tanulmányok a felsőoktatásban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34715342}, author = {Cserné Adermann, Gizella}, journal-iso = {CIVIL SZLE}, journal = {CIVIL SZEMLE}, volume = {20}, unique-id = {34715342}, issn = {1786-3341}, abstract = {A civil szféra a társadalom fontos alkotóeleme, a nonprofit szervezetek pedig hozzájárulnak a működőképesség biztosításához. A civil szféra erősödéséhez fontos, hogy jól képzett szakemberek kerüljenek ki az oktatási rendszerből. Vizsgálatunkban arra törekedtünk, hogy megtaláljuk a felsőoktatásban azokat a szakokat, amelyek nagy figyelmet fordítanak a civil és a nonprofit szervezetek munkájára való felkészítésre. Az elemzés alapját a Felsőoktatási képzési és kimeneti követelmények alkották. A bolognai rendszernek megfelelően áttekintettük az alapképzési szakok követelményeit a bölcsészet és a társadalomtudományok képzési területén. Külön figyelmet fordítottunk a közösségszervező alapszakra, ennek kapcsán néhány intézmény tantervét is megnéztük. A mesterszakok képzési és kimeneti követelményei közül kiemeltük a Közösségi és civil tanulmányok mesterképzési szakot, és megállapítottuk, hogy kimeneti követelményeit és képzési programját tekintve ez a szak adja a legprofesszionálisabb szakembereket a civil szféra számára. The civil sphere is an important component of society, and non-profit organizations contribute to ensuring its functionality. In order to strengthen the civil sphere, it is important that well-educated professionals come out of the education system. In our research, we tried to find those courses in higher education that pay a lot of attention to preparing for the work of civil and non-profit organizations. The analysis was based on the Higher Education training and output requirements. In accordance with the Bologna system, we reviewed the requirements of the bachelor’s degree programs in the field of humanities and social sciences. We paid special attention to the basic course in community organizing, and in this regard we also looked at the curricula of some institutions. Among the training and output requirements of the master’s courses, we singled out the Community and Civic Studies master’s course, and found that, in terms of its output requirements and training program, this course produces the the best-prepared professionals for the civil sector}, keywords = {Civil sector; civil szektor; Nonprofit szervezetek; alapképzés; Non-Profit Organizations; Bachelor's degree; Non-profit organizations (NPOs); master’s degree}, year = {2023}, eissn = {1786-3341}, pages = {33-47} } @article{MTMT:34518217, title = {A pedagógus olyan, mint… Metaforák a pedagógusokról}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34518217}, author = {Cserné Adermann, Gizella}, journal-iso = {DUNAKAVICS}, journal = {DUNAKAVICS}, volume = {11}, unique-id = {34518217}, issn = {2064-5007}, abstract = {Az iskolai tanítással-tanulással kapcsolatban minden egyetemistának van tapasztalata, így kialakul bennük valamilyen elképzelés, hit, meggyőződés a pedagógus tevékenységéről. Egy Z-generációs, nappali tagozatos csoporttal való közös munkánk során többször érintettük a nevelés-oktatás különböző szintjein dolgozó pedagógusok jellemzőit, amiről időnként ellentétes vélemények hangzottak el, ezért döntöttünk egy olyan szituáció előidézése mellett, amiben megjelenhettek ezek az emlékek, általánosítások Vizsgálatunkban a metaforaelemzés módszerét használtuk. „A metaforavizsgálat gyakori a tudományos kutatásban, amikor olyan jelenségekről van szó, amelyek másként nem vagy nehezen közelíthetők meg, amikor a fogalom nehezen értelmezhető”. [1] A metaforák új módon nyitják meg előttünk az oktatás, nevelés világát. Olyan eszközök lehetnek, amelyek segítenek meglátni a jót, a rosszat, a pozitívot, a negatívat, a növekedést korlátozó mítoszokat, valamint a lehetőségek tárházát bővítő elképzeléseket. [2] A vizsgálatot a kis minta miatt (N=25) kvalitatív módszert alkalmazó esettanulmánynak tekintjük, aminek legfontosabb eredményeit bemutatjuk az írásban.}, keywords = {metaforák}, year = {2023}, pages = {67-74} } @misc{MTMT:34298974, title = {Belépő hallgatók alapkészségeinek vizsgálata a Dunaújvárosi Egyetemen}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34298974}, author = {Cserné Adermann, Gizella and András, István and Balázs, László and Molnár (Rajcsányi-), Mónika}, unique-id = {34298974}, year = {2023}, orcid-numbers = {Balázs, László/0000-0001-9784-4768} } @{MTMT:34298738, title = {Belépő hallgatók alapkészségeinek vizsgálata a Dunaújvárosi Egyetemen}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34298738}, author = {Cserné Adermann, Gizella and András, István and Balázs, László and Molnár (Rajcsányi-), Mónika}, booktitle = {A szakképzés-fejlesztés és szakmai pedagógusképzés összefüggései XI. Trefort Ágoston Szakképzés- és Felsőoktatás-pedagógiai Konferencia}, unique-id = {34298738}, abstract = {A felvételi szabályok módosulásával jelentősen nőtt az első éves hallgatók száma. De azt, hogy kiket vettünk fel, a legtöbb szakon a felvételi pontszámok határozzák meg. Mivel ezeknek a pontszámoknak nagyobb részét a középiskolai/érettségi eredmények adják, ezeknek a hallgatói alaptudásra, készségekre vonatkozó tartalmáról viszonylag kevés a tudásunk, pedig a felsőoktatási tanulási-tanítási folyamatok tervezésében, a nem megfelelő alaptudás miatti lemorzsolódás megelőzésében, csökkentésében, a szükséges felzárkóztatás megtervezésében szükséges lenne látni, hogy mit hoznak a hallgatóink magukkal ahhoz, hogy a rá épített tudást megfelelő szinten el tudják sajátítani. Ennek az információnak a megszerzéséhez szintfelmérést terveztünk néhány alapkészség területén. Mivel csaknem minden tanulás nélkülözhetetlen alapja a szövegek megértése, értelmezése, így minden, a vizsgálatban részt vevő hallgató megoldott egy szövegértési feladatsort, aminek a témáját a tanulmányok során szükséges dokumentumokban való eligazodás jelentette. A hallgatóink többsége műszaki-gazdasági szakokon sikeres matematikai tanulmányok nélkül nem tud tovább haladni, így ők a matematikai alaptudásukra épülő feladatok megoldásával bizonyíthatták felkészültségüket. Két szakon azonban a matematika nem tartozik az alapozáshoz (Kommunikáció és média, szakoktató), így náluk a gondolkodási-logikai alapkészségeket vizsgáltuk logikai feladatok segítségével. Előadásunkban bemutatjuk a fenti három feladatsor alapvető jellemzőit, valamint felvillantjuk azokat az eredményeket, amelyeket a hallgatók produkáltak a vizsgálat során. Megfogalmazzuk azt is, hogy értékeléselméleti szempontból hogyan tudjuk a feladatlapjainkat elemezni, és longitudinális vizsgálattal majd ezek prediktív hatásáról is képet kapunk.}, year = {2023}, pages = {18}, orcid-numbers = {Balázs, László/0000-0001-9784-4768} } @CONFERENCE{MTMT:34281851, title = {Metaforák a pedagógusokról}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34281851}, author = {Cserné Adermann, Gizella}, booktitle = {Tanárképző Központ 2023 „A fenntartható jövő pedagógiája” tudományos konferencia Tudomány: válaszok a globális kihívásokra}, unique-id = {34281851}, keywords = {metaforák}, year = {2023}, pages = {27-28} } @misc{MTMT:34222589, title = {Hogyan szervezzük a tanulási folyamatokat?. Jó gyakorlatok a pozitív pedagógia alkalmazására a felsőoktatás két különböző populációjában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34222589}, author = {Bacsa-Bán, Anetta and Cserné Adermann, Gizella}, unique-id = {34222589}, year = {2023}, orcid-numbers = {Bacsa-Bán, Anetta/0000-0002-4246-5426} } @article{MTMT:34221512, title = {Felnőttoktatás - a Z generációs egyetemisták szemszögéből}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34221512}, author = {Cserné Adermann, Gizella}, doi = {10.15170/TM.2023.24.K3.14}, journal-iso = {TUDÁSMENEDZSMENT}, journal = {TUDÁSMENEDZSMENT}, volume = {24}, unique-id = {34221512}, issn = {1586-0698}, abstract = {A felnőttképzésre való felkészítés több, a felnőttképzést valamilyen módon érintő szak képzési és kimeneti követelményeiben szerepel. Különösen fontos szerepe van a közismereti és a szakmai tanárképzésben annak, hogy a hallgatók tanítási-tanulási folyamatra való felkészültsége kiterjedjen a felnőtt korosztályra is. A munkahelyi képzésekben érintett humán szervezőknek úgyszintén szükségük van erre a tudásra. Az iskolai tanítással-tanulással kapcsolatban minden egyetemistának van tapasztalata, így kialakul bennük valamilyen elképzelés, hit, meggyőződés a pedagógus tevékenységéről. A felnőttképzéssel kapcsolatban viszont a fiatal korosztály, főleg a tanulmányaik elején járó nappali tagozatos egyetemisták ilyen tapasztalatokkal nem rendelkeznek, vagy csak kevesen vannak közöttük, akik tanulóként belekóstoltak a felnőttképzésbe. Vizsgálatunkban a metafora elemzés módszerét használtuk. A kutatásban arról kívántunk tájékozódni, hogy egy humán szervező specializációra járó, nappali tagozatos, és természetesen Z generációs csoport metaforáiban hogyan jelennek meg a különböző pedagógusok és mihez hasonlítják a felnőttoktatót, felnőttképzőt. Tanulmányunk eredményéből arra kívánjuk felhívni a figyelmet, hogy a felnőttképzéssel kapcsolatos egyetemi kurzusokban ügyeljünk az előzetes – felnőttképzésben szerzett – tapasztalatok pótlására.}, keywords = {felnőttképzés; pedagógusi szerep}, year = {2023}, eissn = {2732-169X}, pages = {146-154} }