TY - CHAP AU - Károly, Krisztina ED - Klaudy, Kinga ED - Robin, Edina ED - Seidl-Péch, Olívia TI - A fordítás mint szöveg(re)produkció kutatásának elméletei és módszerei T2 - Bevezetés a fordítás és a tolmácsolás kutatásmódszertanába PB - MANYE Fordítástudományi Szakosztály CY - Budapest SN - 9789634896135 PY - 2024 SP - 11 EP - 30 PG - 20 DO - 10.21862/kutamodszertan2/1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34767902 ID - 34767902 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Károly, Krisztina ED - Klaudy, Kinga ED - Robin, Edina ED - Seidl-Péch, Olívia TI - A nyelvi közvetítés empirikus kutatásának módszerei T2 - Bevezetés a fordítás és a tolmácsolás kutatásmódszertanába. PB - Magyar Alkalmazott Nyelvészek és Nyelvtanárok Egyesülete, Fordítástudományi Szakosztály CY - Budapest SN - 9789634894759 PY - 2022 SP - 27 EP - 58 PG - 32 DO - 10.21862/kutmodszertan1/3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33607564 ID - 33607564 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Saed, Amin AU - Károly, Krisztina AU - Kopp, Erika TI - Hungarian EFL teacher trainees' perceptions of the efficiency of university EAP instruction: A case study JF - JOURNAL OF ADULT LEARNING KNOWLEDGE AND INNOVATION J2 - JALKI VL - 5 PY - 2022 IS - 2 SP - 71 EP - 78 PG - 8 SN - 2631-1348 DO - 10.1556/2059.2022.00063 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33600518 ID - 33600518 AB - Informed by constructivism, the present qualitative case study first aimed to explore the effectiveness of English for Academic Purposes (EAP) instruction, as the case of the study, at a Hungarian university to understand the strengths, weaknesses, and difficulties that EFL teacher trainees (TTs) experience during their studies. Second, it aimed to investigate the perceived usefulness of EAP instruction in preparing EFL TTs for their future careers. This paper examines the case of five Hungarian EFL TTs' perceptions of EAP instruction with the help of semi-structured interviews to see the importance of EAP education in both the TTs' studies and in their future careers. To this end, through purposeful sampling, five fourth-year TTs were invited to participate in the study to obtain a deep understanding of EAP instruction from their points of view. The results revealed that EFL TTs recognize the purpose and importance of the university EAP instruction and hold favorable views towards the teacher training program in general and EAP instruction in particular. Moreover, they considered the EAP courses as crucial in their future success as EFL teachers. However, they complained about several issues such as lack of practice opportunities, clear-cut standards, and EAP-specific materials. Hopefully, the results will provide valuable insights into the Hungarian EFL TT program's success in preparing competent future teachers. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Károly, Krisztina ED - Feldné Knapp, Ilona TI - A tudományos szakfordítási makrokompetencia: elméleti kérdések és modellalkotás T2 - Kompetenzen und Standards PB - ELTE Eötvös József Collegium CY - Budapest SN - 9786155897580 T3 - Cathedra Magistrorum. CM-Beiträge zur Lehrerforschung, ISSN 2063-837X ; 6. PY - 2022 SP - 135 EP - 161 PG - 27 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33600493 ID - 33600493 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Károly, Krisztina AU - Csiborné Horváth, Andrea AU - Engel, Izolda AU - Van Waarden, Franciska TI - A makrostruktúra újrateremtése műfordításban. esettanulmány Salinger The Catcher in the Rye című művének két magyar fordításáról TS - esettanulmány Salinger The Catcher in the Rye című művének két magyar fordításáról JF - FORDÍTÁSTUDOMÁNY J2 - FORDÍTÁSTUDOMÁNY VL - 24 PY - 2022 IS - 2 SP - 41 EP - 81 PG - 41 SN - 1419-7480 DO - 10.35924/fordtud.24.2.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33364630 ID - 33364630 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Károly, Krisztina AU - Karádi, Gerda AU - Olgyay-Fekete, Judit AU - Sulyok, Kamilla TI - A szövegkohézió újrateremtése műfordításban. esettanulmány Salinger The Catcher in the Rye című művének két magyar fordításáról TS - esettanulmány Salinger The Catcher in the Rye című művének két magyar fordításáról JF - FORDÍTÁSTUDOMÁNY J2 - FORDÍTÁSTUDOMÁNY VL - 24 PY - 2022 IS - 2 SP - 5 EP - 40 PG - 36 SN - 1419-7480 DO - 10.35924/fordtud.24.2.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33364604 ID - 33364604 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Károly, Krisztina ED - Malmkjær, Kirsten TI - Translating Academic Texts T2 - The Cambridge Handbook of Translation PB - Cambridge University Press SN - 9781108616119 PY - 2022 SP - 340 EP - 362 PG - 23 DO - 10.1017/9781108616119.018 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32748671 ID - 32748671 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Károly, Krisztina TI - A tudományos szakfordításról fordítástudományi megközelítésben JF - MAGYAR TUDOMÁNY J2 - MAGYAR TUDOMÁNY VL - 183 PY - 2022 IS - 3 SP - 359 EP - 367 PG - 9 SN - 0025-0325 DO - 10.1556/2065.183.2022.3.10 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32745829 ID - 32745829 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Károly, Krisztina TI - Láthatatlan fordítás? A tudományos szakfordítás empirikus kutatásának eredményeiről funkcionális megközelítésben JF - FORDÍTÁSTUDOMÁNY J2 - FORDÍTÁSTUDOMÁNY VL - 23 PY - 2021 IS - 1 SP - 21 EP - 48 PG - 28 SN - 1419-7480 DO - 10.35924/fordtud.23.1.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32014719 ID - 32014719 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Károly, Krisztina AU - Winkler, Bea AU - Kiszl, Péter TI - Across 20 Years: A Bibliometric Analysis of the Journal’s Publication Output Between 2000 and 2020 JF - ACROSS LANGUAGES AND CULTURES J2 - ACROSS LANG CULT VL - 21 PY - 2020 IS - 2 SP - 145 EP - 168 PG - 24 SN - 1585-1923 DO - 10.1556/084.2020.00010 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31706003 ID - 31706003 LA - English DB - MTMT ER -