@CONFERENCE{MTMT:34417120, title = {Az intézményesült pedagógiai szándék metaetikai keretei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34417120}, author = {Perjés, István}, booktitle = {„Humán tudományok: válaszok a globális kihívásokra” = “Humanities: responses to global challenges”}, unique-id = {34417120}, abstract = {Az előadás arra tesz kísérletet, hogy a pedagógiai hozzáadott érték (Bát- hory 2006, Széll 2018) értelmezési keretébe helyezze a nevelés szándé- ketikai jelenségvilágát. Az intézményes nevelési hatás archetípusait azonosító megközelítések (Kron 2000) hangsúlyosan különítik el a hatáskeltés funkcionális-inten- cionális, valamint emocionális-kauzális kapcsolati modelljeit. Az előbbi a nevelés hatékonyságát – hozzáadott értékét – a kívülről befolyásolt, szán- dékolt viselkedésbeli változásként írja le, míg az utóbbi a hatékony neve- lést olyan szimbolikus interakcióként értelmezi, melyben a pedagógiai kapcsolat hatását a belső szándékvezéreltség aracionális vetületeinek megerősítéseként azonosítja. A két modell közötti pedagógiai különbséget a nevelés direktív és non- direktív mozzanatainak eltérő alkalmazásaiban, a normatív és formatív érés szakaszainak morális és etikai átszínezéseiben, valamint a kulturá- lis-társadalmi környezetben kiérlelt pedagógiai praxis áthagyományozó- dásaiban követhetjük nyomon. A modellek magyarázatához a szociálp- szichológia szelfelméletei azzal járultak hozzá, hogy különbséget tesznek az aktív és passzív énalakító (Goffman 2000), illetve az önértékérzést kí- vülről vagy belülről befolyásoló hatásmechanizmusai között (Festinger 2000). A társadalom-lélektan és a szociológia a két modellt a normatív képzeleti intézményként felfogott társadalmi lét (Castoriadis 2022), vala- mint a bizalom formatív társas készségeit (Fukuyama 2022) támogató közösségi lét aspektusaiból közelíti meg. Az előadás a két modell sajátosságait metaetikai nézőpontból elemez- ve amellett érvel, hogy a világ morális felfogására, a személyes lét felelős- ségre leghelyesebb az erényetikai, jogi, utilitarista és gondoskodó peda- gógiai szándékoltság normatív és formatív hatásainak együttesével ref- lektálnunk, ügyelve arra, hogy a hatáskeltés pedagógiai akarata ne lépje át az önérvényesítés kognitív és érzelmi torzításainak vígasztalan hatá- rait.}, year = {2023}, pages = {32} } @article{MTMT:34020120, title = {Kétségtelen identitás – a digitális életforma frázisai - A természetes jellem és a virtuális értelem közötti átjárhatóság a digitális polgári identitásban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34020120}, author = {Perjés, István}, doi = {10.56665/PADIPE.2022.3-4.1}, journal-iso = {PANNON DIGITÁLIS PEDAGÓGIA}, journal = {PANNON DIGITÁLIS PEDAGÓGIA}, volume = {2}, unique-id = {34020120}, abstract = {A kortárs társadalomfejlődés technológiai környezetében a digitális polgári életforma értelmezési kereteiről folyó diskurzusokban számosan azt igyekeznek tisztázni, hogy milyen online tevékenységekben azonosíthatóak a digitális jelenlét szociális, kognitív és reflektív aspektusai, illetve azt, hogy ebben a jelenlétben miként formálódik a digitális létet tartalommal is megtöltő kollektív tudás, hiedelemvilág és életstílus. A pedagógiai aspektusú tanulmány a polgári életforma történelmi karakterére, a karakter digitális kiterjesztésre, valamint a polgári életgyakorlat kiüresedő frázisaira, hamis sztereotípiáira kíván reflektálni.}, year = {2022}, eissn = {2786-2445}, pages = {5-23} } @{MTMT:33220761, title = {Kétségtelen identitás – a digitális életforma frázisai}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33220761}, author = {Perjés, István}, booktitle = {A DIGITÁLIS ÁLLAMPOLGÁR - absztraktkötet}, unique-id = {33220761}, year = {2022}, pages = {12} } @{MTMT:32810060, title = {Előszó az Új kutatások a neveléstudományokban 2020. évi kötetéhez}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32810060}, author = {Perjés, István and Kozma, Tamás}, booktitle = {Új kutatások a neveléstudományokban 2020.}, unique-id = {32810060}, year = {2021}, pages = {7-9} } @misc{MTMT:32810058, title = {Új kutatások a neveléstudományokban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32810058}, editor = {Kozma, Tamás and Perjés, István}, unique-id = {32810058}, year = {2021} } @misc{MTMT:32810056, title = {Új kutatások a neveléstudományokban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32810056}, editor = {Kozma, Tamás and Perjés, István}, unique-id = {32810056}, year = {2020} } @inbook{MTMT:32809425, title = {A cselekvően művelt élet tantervelméleti reprezentációi a pedagógiai kultúrában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32809425}, author = {Perjés, István}, booktitle = {Bildung}, unique-id = {32809425}, year = {2020}, pages = {171-183} } @{MTMT:31617069, title = {A pedagógiai ízlés}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31617069}, author = {Perjés, István}, booktitle = {Neveléstudomány – Válaszlehetőségek az új évezred kihívásaira : 13. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia [Educational Science – Possible Answers for the Challenges of the New Millennium:13th Training and Practice International Conference on Educational Science]}, unique-id = {31617069}, keywords = {nevelés; megértés; ízlés}, year = {2020}, pages = {145-145} } @techreport{MTMT:32810032, title = {Nevelési értékek, pedagógiai kultúra, intergenerációs tanulás. Háttértanulmány}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32810032}, author = {Perjés, István and Albert, Gábor}, unique-id = {32810032}, year = {2019} } @techreport{MTMT:32810021, title = {Az intergenerációs nevelés nagyszülői szerepmintázatai. Háttértanulmány}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32810021}, author = {Perjés, István}, unique-id = {32810021}, year = {2019} }