@article{MTMT:34448102, title = {A digitalizációhoz köthető recens hazai turisztikai fogyasztói szokások elemzése}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34448102}, author = {Csapó, János and Csóka, László and Gonda, Tibor and Végi, Szabina}, doi = {10.15170/MM.2023.57.03.07}, journal-iso = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, journal = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, volume = {57}, unique-id = {34448102}, issn = {1219-0349}, abstract = {A TANULMÁNY CÉLJA A digitális technológia megjelenése és alkalmazása a turizmus rendszerének egészében a modern turisztikai folyamatok egyre fontosabb formálója. Erre a jelenségre alapozva kutatásunk középpontjában a turisztikai fogyasztási szokásokban tapasztalható digitalizációval kapcsolatos hazai fogyasztói attitűdök vizsgálata áll. Tanulmányunk célja, hogy felfedje a Covid-19 járvány által jelentősen érintett turizmus szektorban a pandémia előtt, alatt és után tapasztalható digitalizációval kapcsolatos fogyasztói attitűdöket. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN Egy komplex kutatási projekt részeként a Covid-19 járvány idején és azt követően online kérdőíves megkérdezések és strukturált mélyinterjúk segítségével mértük fel a turisztikai fogyasztói magatartás digitalizációval kapcsolatos attitűdjeit. A kérdőív eredményeinek kiértékeléséhez leíró statisztikákat, míg a strukturált mélyinterjúk elemzéséhez kvalitatív tartalomelemzést alkalmaztunk. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK Összességében a világjárvány jelentősen megváltoztatta a turisztikai fogyasztói magatartást, és egyre fontosabbá tette a digitális lehetőségek használatát az utazók számára világszerte. Az eredmények (a felmérés nagymintás, de nem reprezentatív mivolta) alapján azonban az valószínűsíthető, hogy a magyar lakosság még mindig korlátozott és viszonylag kevés információval és tapasztalattal rendelkezik a digitalizációhoz köthető turisztikai szolgáltatásokkal és megoldásokkal kapcsolatban. A lakosság ezirányú igényei egyelőre csekélynek tekinthetők, ami a pandémia alatt ugyan érdemben megváltozni látszott, azonban a pandémia utáni fogyasztói attitűdök egyértelműen a fizikai, klasszikus utazás irányának visszaerősödése felé mutatnak. GYAKORLATI JAVASLATOK Fontos hozzáadott értékkel bír a tanulmányozott jelenségek kutatásának és a turisztikai fogyasztók reakcióinak folyamatos nyomon követése, annak érdekében, hogy jobban megértsük a hazai turisztikai fogyasztók digitalizációjával kapcsolatos, folyamatosan változó attitűdjeit. Ezáltal felismerhetővé válhat majd a fordulópont, amikor a digitális megoldások iránti igény a világ más tájain tapasztalhatóhoz elkezd felzárkózni.}, year = {2023}, eissn = {2786-3395}, pages = {68-78}, orcid-numbers = {Csapó, János/0000-0001-6645-8629; Csóka, László/0009-0005-1255-198X; Gonda, Tibor/0000-0002-9514-2268; Végi, Szabina/0000-0002-1680-9555} } @article{MTMT:34418335, title = {Az akadálymentesség, a fogyatékkal élők és az egyenlő bánásmód területeihez köthető hazai jogi szabályozás bemutató elemzése különös tekintettel a turizmus/mobilitás kérdéskörére}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34418335}, author = {Csapó, János and Mészáros, Boglárka-Ágnes}, doi = {10.15170/terinno.2023.16.01.01}, journal-iso = {TERÜLETFEJLESZTÉS ÉS INNOVÁCIÓ}, journal = {TERÜLETFEJLESZTÉS ÉS INNOVÁCIÓ}, volume = {16}, unique-id = {34418335}, issn = {1789-0578}, abstract = {Az akadálymentesség megteremtése napjainkban nem csupán erkölcsi és etikai kérdés, hiszen stratégiai és gazdasági jelentősége révén hathatósan járul hozzá a fenntartható fejlődés és az inkluzív társadalom megteremtéséhez is. Természetesen a társadalmi esélyegyenlőség előmozdításához és az egyén állapotától független egyenlő részvétel biztosításához többek közt támogató jogszabályi környezetre van szükség, melynek kapcsán leszögezhető, hogy habár Magyarország esetében ez a feltétel teljesülni látszik, a vonatkozó jogszabályok gyakorlati érvényesülése sok esetben kifogásolható. Felismerve a témakör fontosságát, a tanulmány átfogó képet nyújt az akadálymentességhez és a fogyatékossággal élők esélyegyenlőségéhez köthető hazai jogszabályi környezetről és annak társadalmi-gazdasági hatásairól, különös tekintettel a mobilitás és turizmus kérdésköreire.}, year = {2023}, pages = {3-13}, orcid-numbers = {Csapó, János/0000-0001-6645-8629; Mészáros, Boglárka-Ágnes/0009-0008-0793-198X} } @inbook{MTMT:34181483, title = {Az empátia helye és szerepe a turizmusban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34181483}, author = {Csapó, János}, booktitle = {Empatikus Marketing Interdiszciplináris Megközelítésben}, unique-id = {34181483}, year = {2023}, pages = {36-40}, orcid-numbers = {Csapó, János/0000-0001-6645-8629} } @book{MTMT:34177006, title = {Empatikus Marketing Interdiszciplináris Megközelítésben. Tanulmánykötet Törőcsik Mária Professzor Asszony köszöntésére}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34177006}, isbn = {9789636261719}, doi = {10.15170/EMIM-KTK-2023}, editor = {Szűcs, Krisztián and Csapó, János and Jakopánecz, Eszter}, publisher = {Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar}, unique-id = {34177006}, year = {2023}, orcid-numbers = {Szűcs, Krisztián/0000-0003-4672-8067; Csapó, János/0000-0001-6645-8629; Jakopánecz, Eszter/0000-0002-5032-1115} } @article{MTMT:34067379, title = {Exploring consumer behaviour based on handicraft and creative programmes in Hungary}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34067379}, author = {Lőrincz, Katalin and Banász, Zsuzsanna and Csapó, János}, doi = {10.1080/10371656.2023.2233779}, journal-iso = {RURAL SOCIETY}, journal = {RURAL SOCIETY}, volume = {32}, unique-id = {34067379}, issn = {1037-1656}, year = {2023}, eissn = {2204-0536}, pages = {98-111}, orcid-numbers = {Lőrincz, Katalin/0000-0001-6750-7146; Banász, Zsuzsanna/0000-0003-4609-9504; Csapó, János/0000-0001-6645-8629} } @article{MTMT:34062155, title = {Seasonality Research in the Context of Smart Tourism – Evidence for an Empirical Research Gap}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34062155}, author = {Csapó, János and Végi, Szabina}, doi = {10.15170/MG.2023.18.03.07}, journal-iso = {MODERN GEOGRÁFIA}, journal = {MODERN GEOGRÁFIA}, volume = {18}, unique-id = {34062155}, year = {2023}, eissn = {2062-1655}, pages = {105-112}, orcid-numbers = {Csapó, János/0000-0001-6645-8629; Végi, Szabina/0000-0002-1680-9555} } @inproceedings{MTMT:34043493, title = {TOURISTS’ ATTITUDES TOWARDS DIGITALISATION BEFORE AND AFTER COVID-19 PANDEMIC – A HUNGARIAN PERSPECTIVE}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34043493}, author = {Csapó, János and Csóka, László and Gonda, Tibor and Végi, Szabina}, booktitle = {Proceedings of FEB Zagreb 14th International Odyssey Conference on Economics and Business}, unique-id = {34043493}, year = {2023}, pages = {134-146}, orcid-numbers = {Csapó, János/0000-0001-6645-8629; Gonda, Tibor/0000-0002-9514-2268} } @article{MTMT:34038893, title = {Examining Seasonality in Tourism with Special Reference to the Recent Effects of Covid-19 – The Case of the Sopron-Fertő Tourism Destination (Hungary)}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34038893}, author = {Barcza, Attila and Csapó, János and Hinek, Mátyás and Marton, Gergely and Alpek, Balázs Levente}, doi = {10.2478/euco-2023-0013}, journal-iso = {EUR COUNTRYS}, journal = {EUROPEAN COUNTRYSIDE}, volume = {15}, unique-id = {34038893}, abstract = {Seasonality, meaning that the vast majority of tourist locations do not distribute arrivals evenly throughout the year, in tourism, it is widely regarded as one of the most crucial problems for the majority of the world’s destinations, particularly in terms of sustainability. Nevertheless, despite its importance and that this unbalanced nature has become one of tourism’s most distinguishing characteristics, we can say that no globally comparable international measurement of seasonality is currently available. Based on the abovementioned phenomena, the main objective of the present study and research is to detect and analyse the tourism seasonality of a case study area, the Sopron-Fertő destination (Hungary), using multiple methodologies such as the Gini index, a representative consumer questionnaire and expert interviews. The analysis demonstrates seasonality in tourism demand between 2008–2021, based on which implications on product development and new directions and challenges, influenced by the most recent impacts of the COVID-19 pandemic, are revealed and suggested.}, year = {2023}, eissn = {1803-8417}, pages = {243-258}, orcid-numbers = {Barcza, Attila/0000-0003-4398-9763; Csapó, János/0000-0001-6645-8629; Hinek, Mátyás/0000-0002-8838-2204; Alpek, Balázs Levente/0000-0001-9637-3693} } @article{MTMT:34036482, title = {TOWARDS A BETTER UNDERSTANDING OF THE DYNAMICS AND IMPACTS OF CONSUMER BEHAVIOUR AND TRAVEL DECISIONS IN RESPONSE TO CRISES – AN SLR BASED ANALYSIS}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34036482}, author = {Végi, Szabina and Csapó, János}, doi = {10.22598/at/2022.35.1.79}, journal-iso = {ACTA TURISTICA}, journal = {ACTA TURISTICA}, volume = {35}, unique-id = {34036482}, issn = {0353-4316}, year = {2023}, eissn = {1848-6061}, pages = {79-111}, orcid-numbers = {Végi, Szabina/0000-0002-1680-9555; Csapó, János/0000-0001-6645-8629} } @{MTMT:34016017, title = {Kézműves programok 2.0: kulturális hagyományok és kreatív tevékenységek együttélése a turizmusban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34016017}, author = {Lőrincz, Katalin and Csapó, János}, booktitle = {A turisztikai niche termékek}, unique-id = {34016017}, year = {2023}, orcid-numbers = {Lőrincz, Katalin/0000-0001-6750-7146; Csapó, János/0000-0001-6645-8629} }