TY - JOUR AU - Völgyesi-Molnár, Márta AU - Győri, Miklós AU - Eapen, Valsamma AU - Borsos, Zsófia AU - Havasi, Ágnes AU - Jakab, Zoltán AU - Janoch, Lászlóné AU - Németh, Vivien AU - Őszi, Tamásné AU - Szekeres, Ágota AU - Győriné Stefanik, Krisztina TI - Quality of Life in Hungarian Parents of Autistic Individuals JF - JOURNAL OF AUTISM AND DEVELOPMENTAL DISORDERS J2 - J AUTISM DEV DISORD VL - 54 PY - 2024 SN - 0162-3257 DO - 10.1007/s10803-024-06243-3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34539726 ID - 34539726 LA - English DB - MTMT ER - TY - DATA AU - Brezina, I. AU - Boehnke, K. AU - Deutsch, F. AU - Jakab, Zoltán AU - Klicperová-Baker, M. AU - Przybylski, W. AU - Čavojová, V. AU - Šrol, J. TI - Democratic Trends in Central Europe. A Report on the Project Political Culture, Democratic Values and Misinformation: Detecting Democratic Footholds & Weaknesses TS - A Report on the Project Political Culture, Democratic Values and Misinformation: Detecting Democratic Footholds & Weaknesses PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34671300 ID - 34671300 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Fazekas, Dorottya AU - Győriné Stefanik, Krisztina AU - Jakab, Zoltán ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - Főszereplő vagy statiszta? Az utazó gyógypedagógus az autista gyerekek együttnevelésében T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 222 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34525764 ID - 34525764 AB - A hazai köznevelési rendszerben az együttnevelésben részt vevő sajátos nevelési igényű gyermekek száma folyamatosan növekszik, ez alól az autista gyermekek, tanulók sem jelentenek kivételt. Míg a növekedés mértékéről egyértelmű adatokkal rendelkezünk, a gyermekek, tanulók számára megszervezett fejlesztés és támogatás kereteiről, tartalmáról és az ellátást biztosító szakemberekről kevés információ elérhető. Feltáró vizsgálatunk célja az autizmus specifikus utazó gyógypedagógiai ellátás megismerése, a következő főkérdések mentén (1) a részt vevő szakemberek milyen jellemzőkkel írják le az ideális ellátást ezen a területen, (2) mit tapasztalnak a szakmai standardok megvalósulásával kapcsolatban, (3) milyen módszertanokkal dolgoznak, valamint (4) az utazó gyógypedagógiai munka során milyen eszközökre, keretekre és támogatásra van szükség a színvonalas ellátáshoz? A kutatás során szakértői interjúkat készítettünk (n=20). A minta alapját a hazai autizmussal kapcsolatos irányelvek szerzői jelentették, elsőként velük készítettünk interjút, a további résztvevők az interjúalanyok ajánlásai alapján kerültek megkeresésre. A kérdéscsoportok szakirodalmi kutatómunkán, a hazai jogszabályok és nemzetközi irányelvek elemzése nyomán készültek el. A félig-strukturált, kérdezőalapú interjú online került felvételre. Az interjút megelőzően egy nemzetközi előzményekre épülő, saját fejlesztésű, ‘kompetencia-kérdőív’ kitöltésére is kértük a résztvevőket, melynek célja a szakértők szakmai profiljának egységes szempontú feltérképzése volt. Az interjúk elemzése több rétegben végzett tematikus elemzéssel történt. A részt vevő szakértők jellemzően azonos nehézségeket emelnek ki, melyek a következő kategóriákba sorolhatóak: (1) az autizmus-tudás hiánya az utazó gyógypedagógusok és a befogadó intézmények pedagógusainak körében egyaránt, (2) a tárgyi feltételek egyenetlen teljesülése, (3) az ellátandó intézmények és gyermekek számából adódó szervezési, kapacitásbeli kihívások. A jó gyakorlatok tekintetében a szakértők kiemelik, az átmenetek támogatásának lehetőségét, a több különböző tudással rendelkező pedagógus teammunkájából származó módszertani sokszínűséget. Kutatásunkat a gyakorlat motiválta. Kvalitatív, feltáró vizsgálatunk eredményei alapján felvázolhatóak a jelenlegi, autizmus-specifikus, utazó́ gyógypedagógiai ellátás szakmai tartalmai, szervezési keretei, jógyakorlatai, illetve szakmai, módszertani háttere. Ezek alapján pedig továbbléphetünk egy a gyakorlatot támogató, autizmus-specifikus, utazó gyógypedagógiai szakmai irányelv elkészítése felé. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mohai, Katalin AU - Kálózi-Szabó, Csilla AU - Jakab, Zoltán AU - Fecht, Szilárd Dávid AU - Domonkos, Márk AU - Botzheim, János TI - Development of an Adaptive Computer-Aided Soft Sensor Diagnosis System for Assessment of Executive Functions JF - SENSORS J2 - SENSORS-BASEL VL - 22 PY - 2022 IS - 15 SN - 1424-8220 DO - 10.3390/s22155880 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33045771 ID - 33045771 AB - The main objective of the present study is to highlight the role of technological (soft sensor) methodologies in the assessment of the neurocognitive dysfunctions specific to neurodevelopmental disorders (for example, autism spectrum disorder (ASD), attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), and specific learning disorder). In many cases neurocognitive dysfunctions can be detected in neurodevelopmental disorders, some of them having a well-defined syndrome-specific clinical pattern. A number of evidence-based neuropsychological batteries are available for identifying these domain-specific functions. Atypical patterns of cognitive functions such as executive functions are present in almost all developmental disorders. In this paper, we present a novel adaptation of the Tower of London Test, a widely used neuropsychological test for assessing executive functions (in particular planning and problem-solving). Our version, the Tower of London Adaptive Test, is based on computer adaptive test theory (CAT). Adaptive testing using novel algorithms and parameterized task banks allows the immediate evaluation of the participant’s response which in turn determines the next task’s difficulty level. In this manner, the subsequent item is adjusted to the participant’s estimated capability. The adaptive procedure enhances the original test’s diagnostic power and sensitivity. By measuring the targeted cognitive capacity and its limitations more precisely, it leads to more accurate diagnoses. In some developmental disorders (e.g., ADHD, ASD) it could be very useful in improving the diagnosis, planning the right interventions, and choosing the most suitable assistive digital technological service. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Borsos, Zsófia AU - Jakab, Zoltán AU - Győriné Stefanik, Krisztina AU - Bogdán, Bianka AU - Győri, Miklós TI - Test–Retest Reliability in Automated Emotional Facial Expression Analysis: Exploring FaceReader 8.0 on Data from Typically Developing Children and Children with Autism JF - APPLIED SCIENCES-BASEL J2 - APPL SCI-BASEL VL - 12 PY - 2022 IS - 15 SN - 2076-3417 DO - 10.3390/app12157759 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33042611 ID - 33042611 AB - Automated emotional facial expression analysis (AEFEA) is used widely in applied research, including the development of screening/diagnostic systems for atypical human neurodevelopmental conditions. The validity of AEFEA systems has been systematically studied, but their test–retest reliability has not been researched thus far. We explored the test–retest reliability of a specific AEFEA software, Noldus FaceReader 8.0 (FR8; by Noldus Information Technology). We collected intensity estimates for 8 repeated emotions through FR8 from facial video recordings of 60 children: 31 typically developing children and 29 children with autism spectrum disorder. Test–retest reliability was imperfect in 20% of cases, affecting a substantial proportion of data points; however, the test–retest differences were small. This shows that the test–retest reliability of FR8 is high but not perfect. A proportion of cases which initially failed to show perfect test–retest reliability reached it in a subsequent analysis by FR8. This suggests that repeated analyses by FR8 can, in some cases, lead to the “stabilization” of emotion intensity datasets. Under ANOVA, the test–retest differences did not influence the pattern of cross-emotion and cross-group effects and interactions. Our study does not question the validity of previous results gained by AEFEA technology, but it shows that further exploration of the test–retest reliability of AEFEA systems is desirable. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Varga, Ágnes AU - Marton, Klára AU - Jakab, Zoltán AU - Láng, Sarolta TI - The Influence of Musical Activities on Cognitive Control Mechanisms: Overview and empirical findings JF - GYERMEKNEVELÉS: ONLINE TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT J2 - GYERMEKNEVELÉS VL - 10 PY - 2022 IS - 3 SP - 166 EP - 189 PG - 24 SN - 2063-9945 DO - 10.31074/gyntf.2022.3.166.189 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33029903 ID - 33029903 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Varga, Ágnes AU - Marton, Klára AU - Jakab, Zoltán AU - Láng, Sarolta ED - Márkus, Éva ED - Trentinné Benkő, Éva ED - Árva, Valéria ED - Svraka, Bernadett TI - The Influence of Musical Activities on Cognitive Control Mechanisms. Overview and empirical findings TS - Overview and empirical findings T2 - Languages, Inclusion, Cultures and Pedagogy PB - ELTE Tanító- és Óvóképző Kar CY - Budapest SN - 9789634894841 PY - 2022 SP - 166 EP - 189 PG - 23 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32856889 ID - 32856889 N1 - A kötetben a tanulmányhoz feltüntetett forrásadatok: Journal of Early Years Education Vol. 10, Num. 2, 167–189. (2022) Másodközlés, eredeti rekord 33029903. A kötet a Gyermeknevelés folyóirat 10. évf. 3. számának másodközlése. A folyóiratszámban ez szerepel: "A különszám a támogatásnak köszönhetően megjelent másodkiadásban, könyv formában egyaránt" AB - This article provides an overview of the ways music therapy may contribute to the improvement of cognitive control mechanisms, which play a central role in managing our goal-directed behaviors. First, we introduce the cognitive control model of Cohen (2017) and we summarize the main findings of the literature about the near and far transfer effects of music therapy . The integration of these two theoretical frameworks will allow us to describe the associations between higher-level cognitive control functions and music processing. In the second part of this paper, we present the preliminary findings of our recent study. We examined the relationship between formal regular music training and cognitive control in young adults by focusing on working memory updating and cognitive flexibility. We used the N-back paradigm with manipulations in task complexity and modality (visual (letters and shapes); auditory (pitches and timbres)) to examine whether long-term musical experiences affect working memory updating and cognitive flexibility. Our results revealed that the musicians were more accurate in working memory updating than their non-musician peers. Further, the musicians’ performance was significantly better in the pitch N-back task than in the timbre N-back. In contrast to accuracy, the groups did not differ in reaction time. Our first results support the notion that musical training may promote the development of certain cognitive control skills but further research is needed to better understand this relationship. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kas, Bence AU - Jakab, Zoltán AU - Lőrik, József TI - Development and norming of the Hungarian CDI-III: a screening tool for language delay JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF LANGUAGE & COMMUNICATION DISORDERS J2 - INT J LANG COMM DIS VL - 57 PY - 2022 IS - 2 SP - 252 EP - 273 PG - 22 SN - 1368-2822 DO - 10.1111/1460-6984.12686 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32574061 ID - 32574061 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Győri, Miklós AU - Borsos, Zsófia AU - Győriné Stefanik, Krisztina AU - Bogdán, Bianka AU - Murányi-Varga, Fanni AU - Csákvári, Judit AU - Jakab, Zoltán TI - Az autizmus magasan funkcionáló eseteinek innovatív digitális eszközökkel történő óvodáskori szűrése felé: a SHAKES projekt és első szakaszának eredményei JF - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE: A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETÉNEK FOLYÓIRATA J2 - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE VL - 48 PY - 2020 IS - 3-4 SP - 254 EP - 279 PG - 26 SN - 0133-1108 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31871375 ID - 31871375 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Jakab, Zoltán AU - Mohai, Katalin AU - Víg, Julianna Beáta TI - Szinuszhullámú és amplitúdómodulált beszéd észlelése: perceptuális tanulás és összefüggés nyelvi képességtesztekkel JF - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE: A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETÉNEK FOLYÓIRATA J2 - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE VL - 48 PY - 2020 IS - 3-4 SP - 207 EP - 232 PG - 26 SN - 0133-1108 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31810112 ID - 31810112 LA - Hungarian DB - MTMT ER -