@article{MTMT:34539726, title = {Quality of Life in Hungarian Parents of Autistic Individuals}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34539726}, author = {Völgyesi-Molnár, Márta and Győri, Miklós and Eapen, Valsamma and Borsos, Zsófia and Havasi, Ágnes and Jakab, Zoltán and Janoch, Lászlóné and Németh, Vivien and Őszi, Tamásné and Szekeres, Ágota and Győriné Stefanik, Krisztina}, doi = {10.1007/s10803-024-06243-3}, journal-iso = {J AUTISM DEV DISORD}, journal = {JOURNAL OF AUTISM AND DEVELOPMENTAL DISORDERS}, volume = {54}, unique-id = {34539726}, issn = {0162-3257}, year = {2024}, eissn = {1573-3432}, orcid-numbers = {Völgyesi-Molnár, Márta/0000-0001-9366-0726; Győri, Miklós/0000-0002-9649-5540; Borsos, Zsófia/0000-0001-5762-0399; Havasi, Ágnes/0000-0003-4547-0818; Jakab, Zoltán/0000-0001-8357-2642; Őszi, Tamásné/0000-0003-1040-0203; Szekeres, Ágota/0000-0001-7120-9096; Győriné Stefanik, Krisztina/0000-0002-7798-0102} } @{MTMT:34671300, title = {Democratic Trends in Central Europe. A Report on the Project Political Culture, Democratic Values and Misinformation: Detecting Democratic Footholds & Weaknesses}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34671300}, author = {Brezina, I. and Boehnke, K. and Deutsch, F. and Jakab, Zoltán and Klicperová-Baker, M. and Przybylski, W. and Čavojová, V. and Šrol, J.}, unique-id = {34671300}, year = {2023}, orcid-numbers = {Jakab, Zoltán/0000-0001-8357-2642} } @{MTMT:34525764, title = {Főszereplő vagy statiszta? Az utazó gyógypedagógus az autista gyerekek együttnevelésében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34525764}, author = {Fazekas, Dorottya and Győriné Stefanik, Krisztina and Jakab, Zoltán}, booktitle = {Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban}, unique-id = {34525764}, abstract = {A hazai köznevelési rendszerben az együttnevelésben részt vevő sajátos nevelési igényű gyermekek száma folyamatosan növekszik, ez alól az autista gyermekek, tanulók sem jelentenek kivételt. Míg a növekedés mértékéről egyértelmű adatokkal rendelkezünk, a gyermekek, tanulók számára megszervezett fejlesztés és támogatás kereteiről, tartalmáról és az ellátást biztosító szakemberekről kevés információ elérhető. Feltáró vizsgálatunk célja az autizmus specifikus utazó gyógypedagógiai ellátás megismerése, a következő főkérdések mentén (1) a részt vevő szakemberek milyen jellemzőkkel írják le az ideális ellátást ezen a területen, (2) mit tapasztalnak a szakmai standardok megvalósulásával kapcsolatban, (3) milyen módszertanokkal dolgoznak, valamint (4) az utazó gyógypedagógiai munka során milyen eszközökre, keretekre és támogatásra van szükség a színvonalas ellátáshoz? A kutatás során szakértői interjúkat készítettünk (n=20). A minta alapját a hazai autizmussal kapcsolatos irányelvek szerzői jelentették, elsőként velük készítettünk interjút, a további résztvevők az interjúalanyok ajánlásai alapján kerültek megkeresésre. A kérdéscsoportok szakirodalmi kutatómunkán, a hazai jogszabályok és nemzetközi irányelvek elemzése nyomán készültek el. A félig-strukturált, kérdezőalapú interjú online került felvételre. Az interjút megelőzően egy nemzetközi előzményekre épülő, saját fejlesztésű, ‘kompetencia-kérdőív’ kitöltésére is kértük a résztvevőket, melynek célja a szakértők szakmai profiljának egységes szempontú feltérképzése volt. Az interjúk elemzése több rétegben végzett tematikus elemzéssel történt. A részt vevő szakértők jellemzően azonos nehézségeket emelnek ki, melyek a következő kategóriákba sorolhatóak: (1) az autizmus-tudás hiánya az utazó gyógypedagógusok és a befogadó intézmények pedagógusainak körében egyaránt, (2) a tárgyi feltételek egyenetlen teljesülése, (3) az ellátandó intézmények és gyermekek számából adódó szervezési, kapacitásbeli kihívások. A jó gyakorlatok tekintetében a szakértők kiemelik, az átmenetek támogatásának lehetőségét, a több különböző tudással rendelkező pedagógus teammunkájából származó módszertani sokszínűséget. Kutatásunkat a gyakorlat motiválta. Kvalitatív, feltáró vizsgálatunk eredményei alapján felvázolhatóak a jelenlegi, autizmus-specifikus, utazó́ gyógypedagógiai ellátás szakmai tartalmai, szervezési keretei, jógyakorlatai, illetve szakmai, módszertani háttere. Ezek alapján pedig továbbléphetünk egy a gyakorlatot támogató, autizmus-specifikus, utazó gyógypedagógiai szakmai irányelv elkészítése felé.}, keywords = {autizmus; együttnevelés}, year = {2023}, pages = {222}, orcid-numbers = {Fazekas, Dorottya/0000-0002-4268-3685; Győriné Stefanik, Krisztina/0000-0002-7798-0102; Jakab, Zoltán/0000-0001-8357-2642} } @article{MTMT:33045771, title = {Development of an Adaptive Computer-Aided Soft Sensor Diagnosis System for Assessment of Executive Functions}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33045771}, author = {Mohai, Katalin and Kálózi-Szabó, Csilla and Jakab, Zoltán and Fecht, Szilárd Dávid and Domonkos, Márk and Botzheim, János}, doi = {10.3390/s22155880}, journal-iso = {SENSORS-BASEL}, journal = {SENSORS}, volume = {22}, unique-id = {33045771}, abstract = {The main objective of the present study is to highlight the role of technological (soft sensor) methodologies in the assessment of the neurocognitive dysfunctions specific to neurodevelopmental disorders (for example, autism spectrum disorder (ASD), attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), and specific learning disorder). In many cases neurocognitive dysfunctions can be detected in neurodevelopmental disorders, some of them having a well-defined syndrome-specific clinical pattern. A number of evidence-based neuropsychological batteries are available for identifying these domain-specific functions. Atypical patterns of cognitive functions such as executive functions are present in almost all developmental disorders. In this paper, we present a novel adaptation of the Tower of London Test, a widely used neuropsychological test for assessing executive functions (in particular planning and problem-solving). Our version, the Tower of London Adaptive Test, is based on computer adaptive test theory (CAT). Adaptive testing using novel algorithms and parameterized task banks allows the immediate evaluation of the participant’s response which in turn determines the next task’s difficulty level. In this manner, the subsequent item is adjusted to the participant’s estimated capability. The adaptive procedure enhances the original test’s diagnostic power and sensitivity. By measuring the targeted cognitive capacity and its limitations more precisely, it leads to more accurate diagnoses. In some developmental disorders (e.g., ADHD, ASD) it could be very useful in improving the diagnosis, planning the right interventions, and choosing the most suitable assistive digital technological service.}, year = {2022}, eissn = {1424-8220}, orcid-numbers = {Mohai, Katalin/0000-0002-8896-1310; Kálózi-Szabó, Csilla/0000-0002-4204-2319; Jakab, Zoltán/0000-0001-8357-2642; Domonkos, Márk/0000-0002-1429-6709; Botzheim, János/0000-0002-7838-6148} } @article{MTMT:33042611, title = {Test–Retest Reliability in Automated Emotional Facial Expression Analysis: Exploring FaceReader 8.0 on Data from Typically Developing Children and Children with Autism}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33042611}, author = {Borsos, Zsófia and Jakab, Zoltán and Győriné Stefanik, Krisztina and Bogdán, Bianka and Győri, Miklós}, doi = {10.3390/app12157759}, journal-iso = {APPL SCI-BASEL}, journal = {APPLIED SCIENCES-BASEL}, volume = {12}, unique-id = {33042611}, abstract = {Automated emotional facial expression analysis (AEFEA) is used widely in applied research, including the development of screening/diagnostic systems for atypical human neurodevelopmental conditions. The validity of AEFEA systems has been systematically studied, but their test–retest reliability has not been researched thus far. We explored the test–retest reliability of a specific AEFEA software, Noldus FaceReader 8.0 (FR8; by Noldus Information Technology). We collected intensity estimates for 8 repeated emotions through FR8 from facial video recordings of 60 children: 31 typically developing children and 29 children with autism spectrum disorder. Test–retest reliability was imperfect in 20% of cases, affecting a substantial proportion of data points; however, the test–retest differences were small. This shows that the test–retest reliability of FR8 is high but not perfect. A proportion of cases which initially failed to show perfect test–retest reliability reached it in a subsequent analysis by FR8. This suggests that repeated analyses by FR8 can, in some cases, lead to the “stabilization” of emotion intensity datasets. Under ANOVA, the test–retest differences did not influence the pattern of cross-emotion and cross-group effects and interactions. Our study does not question the validity of previous results gained by AEFEA technology, but it shows that further exploration of the test–retest reliability of AEFEA systems is desirable.}, year = {2022}, eissn = {2076-3417}, orcid-numbers = {Borsos, Zsófia/0000-0001-5762-0399; Jakab, Zoltán/0000-0001-8357-2642; Győriné Stefanik, Krisztina/0000-0002-7798-0102; Győri, Miklós/0000-0002-9649-5540} } @article{MTMT:33029903, title = {The Influence of Musical Activities on Cognitive Control Mechanisms: Overview and empirical findings}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33029903}, author = {Varga, Ágnes and Marton, Klára and Jakab, Zoltán and Láng, Sarolta}, doi = {10.31074/gyntf.2022.3.166.189}, journal-iso = {GYERMEKNEVELÉS}, journal = {GYERMEKNEVELÉS: ONLINE TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT}, volume = {10}, unique-id = {33029903}, year = {2022}, eissn = {2063-9945}, pages = {166-189}, orcid-numbers = {Marton, Klára/0000-0002-3925-1179; Jakab, Zoltán/0000-0001-8357-2642} } @{MTMT:32856889, title = {The Influence of Musical Activities on Cognitive Control Mechanisms. Overview and empirical findings}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32856889}, author = {Varga, Ágnes and Marton, Klára and Jakab, Zoltán and Láng, Sarolta}, booktitle = {Languages, Inclusion, Cultures and Pedagogy}, unique-id = {32856889}, abstract = {This article provides an overview of the ways music therapy may contribute to the improvement of cognitive control mechanisms, which play a central role in managing our goal-directed behaviors. First, we introduce the cognitive control model of Cohen (2017) and we summarize the main findings of the literature about the near and far transfer effects of music therapy . The integration of these two theoretical frameworks will allow us to describe the associations between higher-level cognitive control functions and music processing. In the second part of this paper, we present the preliminary findings of our recent study. We examined the relationship between formal regular music training and cognitive control in young adults by focusing on working memory updating and cognitive flexibility. We used the N-back paradigm with manipulations in task complexity and modality (visual (letters and shapes); auditory (pitches and timbres)) to examine whether long-term musical experiences affect working memory updating and cognitive flexibility. Our results revealed that the musicians were more accurate in working memory updating than their non-musician peers. Further, the musicians’ performance was significantly better in the pitch N-back task than in the timbre N-back. In contrast to accuracy, the groups did not differ in reaction time. Our first results support the notion that musical training may promote the development of certain cognitive control skills but further research is needed to better understand this relationship.}, year = {2022}, pages = {166-189}, orcid-numbers = {Marton, Klára/0000-0002-3925-1179; Jakab, Zoltán/0000-0001-8357-2642} } @article{MTMT:32574061, title = {Development and norming of the Hungarian CDI-III: a screening tool for language delay}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32574061}, author = {Kas, Bence and Jakab, Zoltán and Lőrik, József}, doi = {10.1111/1460-6984.12686}, journal-iso = {INT J LANG COMM DIS}, journal = {INTERNATIONAL JOURNAL OF LANGUAGE & COMMUNICATION DISORDERS}, volume = {57}, unique-id = {32574061}, issn = {1368-2822}, year = {2022}, eissn = {1460-6984}, pages = {252-273}, orcid-numbers = {Kas, Bence/0000-0003-0390-2328; Jakab, Zoltán/0000-0001-8357-2642} } @article{MTMT:31871375, title = {Az autizmus magasan funkcionáló eseteinek innovatív digitális eszközökkel történő óvodáskori szűrése felé: a SHAKES projekt és első szakaszának eredményei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31871375}, author = {Győri, Miklós and Borsos, Zsófia and Győriné Stefanik, Krisztina and Bogdán, Bianka and Murányi-Varga, Fanni and Csákvári, Judit and Jakab, Zoltán}, journal-iso = {GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE}, journal = {GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE: A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETÉNEK FOLYÓIRATA}, volume = {48}, unique-id = {31871375}, issn = {0133-1108}, year = {2020}, pages = {254-279}, orcid-numbers = {Győri, Miklós/0000-0002-9649-5540; Borsos, Zsófia/0000-0001-5762-0399; Győriné Stefanik, Krisztina/0000-0002-7798-0102; Murányi-Varga, Fanni/0000-0002-7648-2590; Csákvári, Judit/0000-0002-6708-9244; Jakab, Zoltán/0000-0001-8357-2642} } @article{MTMT:31810112, title = {Szinuszhullámú és amplitúdómodulált beszéd észlelése: perceptuális tanulás és összefüggés nyelvi képességtesztekkel}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31810112}, author = {Jakab, Zoltán and Mohai, Katalin and Víg, Julianna Beáta}, journal-iso = {GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE}, journal = {GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE: A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETÉNEK FOLYÓIRATA}, volume = {48}, unique-id = {31810112}, issn = {0133-1108}, year = {2020}, pages = {207-232}, orcid-numbers = {Jakab, Zoltán/0000-0001-8357-2642; Mohai, Katalin/0000-0002-8896-1310; Víg, Julianna Beáta/0000-0003-1987-4544} }