TY - JOUR AU - Zsigriné Sejtes, Györgyi TI - A Magyaróra című folyóirat margójára JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 13 PY - 2020 IS - 3 SP - 69 EP - 72 PG - 4 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2020.3.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32081745 ID - 32081745 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Zsigriné Sejtes, Györgyi ED - Karlovitz, János Tibor ED - Torgyik, Judit Emese TI - Egy szövegértésképesség-fejlesztési folyamat keretei anyanyelv-pedagógiai nézőpontból. (általános iskola 7-8. osztály) TS - (általános iskola 7-8. osztály) T2 - Reflexiók néhány magyarországi pedagógia-releváns kontextusra PB - International Research Institute CY - Komárno SN - 9788089691654 PY - 2020 SP - 159 EP - 165 PG - 7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31105669 ID - 31105669 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Jancsákné Majzik, Andrea AU - Zsigriné Sejtes, Györgyi TI - KAP-tunk, hogy adjunk! Tanulni élmény?! JF - MÓDSZERTANI KÖZLEMÉNYEK (2012)- J2 - MÓDSZERTANI KÖZLEMÉNYEK (2012)- VL - 59 PY - 2019 IS - 1 SP - 23 EP - 37 PG - 15 SN - 2063-3734 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31105666 ID - 31105666 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Antal, Péter AU - Buhály, Attila AU - Czirfusz, Dóra AU - Cs. Bogyó, Katalin AU - Göncziné Kapros, Katalin AU - Habók, Lilla AU - Komló, Csaba AU - Prantner, Csilla AU - Mándy, Tihamér AU - Óbis, Hajnalka AU - Racsko, Réka AU - Sitkuné Görömbei, Cecília AU - Stóka, Györgyné AU - Vegera, József TI - A Digitális alapú alprogram módszertani eszköztára PB - EKE Líceum Kiadó CY - Eger PY - 2018 SP - 96 SN - 9789634960898 ; 9789634960904 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30687002 ID - 30687002 N1 - A kiadvány az EFOP-3.1.2-16-2016-00001 kódjelű kiemelt projekt keretében valósult meg. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Zsigriné Sejtes, Györgyi TI - „Tudós tanárok – tanár tudósok” konferencia. Fókuszban a tanulás és a tanítás értékelése JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 10 PY - 2017 IS - 1 SP - 89 EP - 95 PG - 7 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2017.1.10 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3213787 ID - 3213787 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Zsigriné Sejtes, Györgyi ED - Karlovitz, János Tibor ED - Torgyik, Judit Emese TI - Mit? Hogyan? A szövegértés tanításáról magyar szakos tanárjelölteknek. A szövegértés tanításáról magyar szakos tanárjelölteknek TS - A szövegértés tanításáról magyar szakos tanárjelölteknek T2 - Vzdelávanie, výskum a metodológia = Oktatás, kutatás és módszertan PB - International Research Institute CY - Komárno SN - 9788097125110 PB - International Research Institute PY - 2013 SP - 225 EP - 233 PG - 9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/23343919 ID - 23343919 AB - Az információfeldolgozás az anyanyelvi kompetencia olyan kiemelt területe, amely létrehozza az élethosszig tartó tanulás feltételeit, elősegíti a társadalmi beilleszkedést. Az ehhez kapcsolódó szövegértés olyan eszköztudás, amely a XXI. század piaci értékévé, szellemi tőkéjévé vált. Az információs társadalom megköveteli a kommunikációban résztvevő partnerektől, hogy különböző anyagú és nyelvű szövegeket tudjanak hatékonyan interpretálni, tudatosan alkalmazzanak szövegértési stratégiáikat (a szöveg típusából, formájából következő alkotói szándék felismerése, a meggyőzés és befolyásolás eszközeinek alkalmazása …). Felnőttképzési gyakorlatom során (magyartanárok országos továbbképzése, tanárjelöltek módszertani kurzusainak vezetése, szakvezetői tevékenység, anyanyelv-pedagógiai kutatócsoporti munka) azt tapasztaltam, hogy a szövegértés tanításának elméleti és gyakorlati kérdései nem rendszerszerűen jelennek meg a tanítási folyamatban. Az átfogó anyanyelv-fejlesztési programok tanároknak szóló dokumentumaiban és a tanárképzési kurzusok tematikáiban követhető ugyan témához kötődő, funkcionalitásra törekvő nyelvészeti és pedagógiai irányvonal, de ezek gyakorlati alkalmazása nehézségekbe ütközik A kiinduló állítás az, hogy a tanulók szövegértési képességei messze, elmaradnak a társadalmi elvárástól, a munkaerőpiac követelményeitől. A szövegfogalom esetleges, nem elég hatékonyan segíti a képességek kialakítását, a szövegértés fejlesztése ad hoc módon történik. Jelen munka célja olyan egyetemi kurzus (A szövegértés, szövegalkotás tanításának lehetőségei) tematikájának bemutatása, amely a nyelvészeti és irodalmi szövegfogalmakat áttekintve nyelvészeti-pedagógiai alapokon nyugvó koncepciót nyújt a magyar szakos tanárjelölteknek az anyanyelvi kompetencia, azon belül a szövegértés fejlesztéséhez, a hozzá kötődő pedagógiai megközelítés pedig a tanítási folyamat megtervezéséhez. A tematika egyik alapelve, hogy a hallgatók a szövegértéshez kötődő fogalmakat saját élményű tanulási módszerrel sajátítsák el. A munkát akkor tekintem eredményesnek, ha a szövegértéshez kapcsolódó témakörökhöz (szövegfogalom, szövegtípusok…) tanítási módszereket (drámapedagógai módszerek, kooperatív munkaformák, a differenciálás lehetőségei, kreatív szövegértési gyakorlatok…) is tudok nyújtani. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Zsigriné Sejtes, Györgyi ED - Cs, Bogyó Katalin TI - A szövegértés tanításának egy konceptuális lehetősége a plusz 10%-ban T2 - Kihívások a társadalomban, válaszok az iskolákban PB - Gyakorlóiskolák Iskolaszövetsége CY - Szeged SN - 9789630874120 PY - 2013 SP - 433 EP - 443 PG - 11 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2939819 ID - 2939819 LA - Hungarian DB - MTMT ER -