TY - JOUR AU - Princz-Jakovics, Tibor AU - Szemenyei, Márton TI - Conceptual framework for Information and Communication Technology applications to enhance eco-efficiency JF - CLEANER ENVIRONMENTAL SYSTEMS J2 - Clean Envir Syst VL - 13 PY - 2024 IS - 1 PG - 9 SN - 2666-7894 DO - 10.1016/j.cesys.2024.100184 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34784981 ID - 34784981 N1 - Export Date: 22 April 2024 Correspondence Address: Princz- Jakovics, T.; Department of Environmental Economics and Sustainability, Műegyetem rkp. 3., Hungary; email: princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Salvi, Péter ED - Szécsi, László ED - Salvi, Péter TI - Polyhedral design with blended n-sided interpolants T2 - XI. Magyar Számítógépes Grafika és Geometria Konferencia C1 - Budapest SN - 9789634219484 PY - 2024 SP - 46 EP - 51 PG - 6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34782223 ID - 34782223 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Várady, Tamás AU - Salvi, Péter AU - Vaitkus, Márton ED - Szécsi, László ED - Salvi, Péter TI - Generalized Bézier and B-spline patches with exact refinement T2 - XI. Magyar Számítógépes Grafika és Geometria Konferencia C1 - Budapest SN - 9789634219484 PY - 2024 SP - 58 EP - 62 PG - 5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34782221 ID - 34782221 LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Szécsi, László ED - Salvi, Péter TI - XI. Magyar Számítógépes Grafika és Geometria Konferencia C1 - Budapest PY - 2024 SP - 156 SN - 9789634219484 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34782220 ID - 34782220 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Várady, Tamás AU - Salvi, Péter AU - Vaitkus, Márton TI - Genuine multi-sided parametric surface patches – A survey JF - COMPUTER AIDED GEOMETRIC DESIGN J2 - COMPUT AIDED GEOM D VL - 110 PY - 2024 PG - 34 SN - 0167-8396 DO - 10.1016/j.cagd.2024.102286 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34782217 ID - 34782217 N1 - Export Date: 22 April 2024 CODEN: CAGDE Correspondence Address: Salvi, P.; Budapest University of Technology and EconomicsHungary; email: salvi@iit.bme.hu LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szemenyei, Márton AU - Kőfaragó, Nándor TI - NeRF-YOLO: Detecting Occluded Objects via Multi-view Geometric Aggregation T2 - Proceedings of the 25th International Symposium on Measurements and Control in Robotics PB - Springer CY - Cham SN - 9783031510847 PY - 2024 SP - 13 EP - 22 PG - 10 DO - 10.1007/978-3-031-51085-4_2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34765988 ID - 34765988 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kimathi, Stephen AU - Lantos, Béla ED - IEEE, Publ. TI - Simultaneous attitude and position tracking using dual quaternion parameterized dynamics T2 - IEEE 22nd World Symposium on Applied Machine Intelligence and Informatics : SAMI 2024 : Proceedings PB - IEEE CY - Danvers (MA) SN - 9798350317206 PY - 2024 SP - 309 EP - 314 PG - 6 DO - 10.1109/SAMI60510.2024.10432898 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34742516 ID - 34742516 N1 - IEEE Control Systems Chapter; IEEE Hungary Section; IEEE Joint Chapter of IES and RAS; IEEE SMC Chapter Conference code: 197504 Export Date: 18 March 2024 Correspondence Address: Kimathi, S.; Budapest University of Technology and Economics, Hungary; email: kimathi@iit.bme.hu AB - This paper presents the simultaneous attitude and position control of rigid bodies using the unit dual quaternion. A dual quaternion is a compound of a unit quaternion and a translational vector, using the dual number formalization, such that the real part represents the rotation and the dual part, the translation transformation. Since the unit dual quaternion can be used to represent the rigid body dynamics in the 3D space, then the error dual quaternion can be used to design feedback control laws for both set-point stabilization, and attitude and position tracking. Simulation results using a rigid-body model are presented to show the performance of the dual quaternion formalism for simultaneous attitude and position control. © 2024 IEEE. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Völgyesi, Lajos AU - Szondy, György AU - Tóth, Gyula AU - Fenyvesi, Edit AU - Kovács, Péter Gábor AU - Kiss, Bálint AU - Égető, Csaba AU - Barnaföldi, Gergely Gábor AU - Lévai, Péter AU - Ván, Péter TI - A torziós ingák jelentősége Eötvös Loránd születése után 175 évvel JF - MAGYAR TUDOMÁNY J2 - MAGYAR TUDOMÁNY VL - 185 PY - 2024 IS - 3 SP - 331 EP - 343 PG - 13 SN - 0025-0325 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34717230 ID - 34717230 AB - Eötvös Loránd 1848. július 27.-én született, így 2023-ban ünnepeljük a születésének 175. évfordulóját. Nevéhez a fizika tudománytörténetében számos nagy felfedezés kötődik, igazi hírnevét, elismertségét azonban zseniális találmánya, a róla elnevezett torziós inga hozta meg. Híres műszerének első példányát, a horizontális variométert 1890-ben építette meg, amelyet élete során folyamatosan továbbfejlesztett. Érdemes röviden áttekinteni, hogy 175 évvel Eötvös Loránd születése után, és több mint 130 évvel az első torziós ingája elkészítését követően mi a jelenlegi szerepe és jelentősége az Eötvös-ingának. Jelenleg Magyarországon három tudományterületen használjuk a torziós ingát. A fizikai geodéziában az ingával mérhető görbületi gradienseket a Föld elméleti alakja, a geoid finomszerkezetének meghatározására használjuk, a fizikában Eötvösék mérési pontosságát közel 2 nagyságrenddel felülmúlva a súlyos és a tehetetlen tömeg azonosságát igazoló ekvivalancia-elv újramérését végezzük, legújabban pedig felmerült a lehetősége bizonyos földrengések torziós ingával történő előrejelezhetőségének. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Alsudany, Huda AU - Lantos, Béla TI - Extended Linear Regression and Interior Point Optimization for Identification of Model Parameters of Fixed Wing UAVs JF - ACTA POLYTECHNICA HUNGARICA J2 - ACTA POLYTECH HUNG VL - 21 PY - 2024 IS - 6 SP - 69 EP - 88 PG - 20 SN - 1785-8860 DO - 10.12700/APH.21.6.2024.6.4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34689545 ID - 34689545 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szőts, János AU - Gyenes, Zoltán AU - Gincsainé Szádeczky-Kardoss, Emese AU - Bölöni, Ladislau AU - Harmati, István TI - The Emergency Braking Game: a game theoretic approach for maneuvering in a dense crowd of pedestrians JF - ROBOMECH JOURNAL J2 - ROBOMECH JOURNAL VL - 11 PY - 2024 IS - 1 PG - 17 SN - 2197-4225 DO - 10.1186/s40648-023-00266-8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34685221 ID - 34685221 N1 - Department of Control Engineering and Information Technology, Faculty of Electrical Engineering and Informatics, Budapest University of Technology and Economics, Műegyetem rkp. 3., Budapest, H-1111, Hungary Department of Computer Science, University of Central Florida, 4328 Scorpius St, Orlando, FL 32816, United States Export Date: 8 March 2024 Correspondence Address: Szőts, J.; Department of Control Engineering and Information Technology, Műegyetem rkp. 3., Hungary; email: szotsjanos@iit.bme.hu Funding details: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovaciós Alap, NKFIA Funding text 1: Open access funding provided by Budapest University of Technology and Economics. The research reported in this paper is part of project no. BME-NVA-02, implemented with the support provided by the Ministry of Innovation and Technology of Hungary from the National Research, Development and Innovation Fund, financed under the TKP2021 funding scheme. Funding text 2: Supported by the ÚNKP-23-4-I-BME-360 New National Excellence Program of the Ministry for Culture and Innovation from the source of the National Research, Development and Innovation Fund. AB - We introduce an algorithm that maneuvers a vehicle through an area with randomly moving pedestrians. In non-critical situations, our strategy is to avoid pedestrians by steering, whereas dangerously moving pedestrians are avoided by braking, possibly coming to a complete stop. The distinction between non-critical and dangerous situations, as well as proof of safety, is based on a continuous optimization problem that we define. In this abstract problem, called Emergency Braking Game, one pedestrian is actively trying to collide with a continuously decelerating car. We show how to determine the outcome of the game based on the initial states of the car and the pedestrian. Using this information, our algorithm can initiate deceleration in the real scenario in time to avoid collision. The method’s safety is proven theoretically, and its efficiency is shown in simulations with randomly moving pedestrians. LA - English DB - MTMT ER -