TY - CHAP AU - Ács, Balázs ED - Döbrentei, Balázs ED - Horváth, Gábor ED - Horváth, Balázs TI - Budapest és a megyeszékhelyek közforgalmú közlekedési kapcsolatainak alakulása T2 - XIV. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia - A jövő útján navigálva PB - Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) CY - Győr SN - 9786156443304 PY - 2024 SP - 481 EP - 492 PG - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35298016 ID - 35298016 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Ács, Balázs AU - Kövesdi, István TI - A menetrend szerinti személyszállítás bevételi-kiadási struktúrájának, utasfedezeti arányának alakulása 2007-2022 között JF - PÉNZÜGYI SZEMLE/PUBLIC FINANCE QUARTERLY (1963-) J2 - PÉNZÜGYI SZEMLE VL - 70 PY - 2024 IS - 1 SP - 29 EP - 49 PG - 21 SN - 0031-496X UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34768839 ID - 34768839 N1 - Utánközlés: 34768315 AB - A cikkben a hazai közösségi közlekedés tényleges költségeit és bevételeit összesítő, általános érvényű módszertan kerül bemutatásra, mellyel reális utasfedezeti arányt lehet számítani a hazai piac főbb szereplőire (MÁV-Volán Csoport, GYSEV, BKK). Nemzetközi kitekintés és a hazai sajátosságok bemutatása után megállapítjuk, hogy a kötöttpályás közlekedésben a költségfedezeti arány lényegesen kisebb, mint a közúti közlekedési közszolgáltatások esetében. Ennek legfőbb oka, hogy a kötöttpályás infrastruktúra fejlesztése és üzemeltetése költséges, és azt elsősorban a közforgalmú személyszállítás használja. Az utasfedezeti arányt jelentősen csökkentik a jelentős beruházások, ezt idősorban és átlagosan is vizsgáltuk. Bemutatjuk azokat a menetrendi, tarifális változásokat és fontosabb beruházásokat, amelyek – jellemzően csak kis mértékben – befolyásolták az utasfedezeti arányokat. Vizsgálatunk pénzügyi szemléletű, a pozitív externális hatásokkal, társadalmi hasznokkal és az államháztartási egyenleggel csak érintőlegesen foglalkozunk. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Ács, Balázs AU - Kövesdi, István TI - Evolution of the revenue/ expenditure structure and passenger cost coverage ratio of regular passenger transport between 2007 and 2022 JF - PÉNZÜGYI SZEMLE/PUBLIC FINANCE QUARTERLY (1963-) J2 - PÉNZÜGYI SZEMLE VL - 70 PY - 2024 IS - 1 SP - 29 EP - 49 PG - 21 SN - 0031-496X DO - 10.35551/PFQ_2024_1_2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34768315 ID - 34768315 N1 - Utánközlés: 34768839 AB - This article presents a general methodology for aggregating the actual costs and revenues of public transport in Hungary, which allows to calculate a realistic passenger (user) cost coverage ratio for the main players in the domestic market (MÁV-Volán Group, GYSEV, BKK). After an international perspective and a presentation of the specificities of the domestic market, it is concluded that the cost coverage ratio for fixed rail transport is significantly lower than for public transport services on road. The main reason for this is that fixed rail infrastructure is expensive to develop and operate and is mainly used by public passenger transport. The ridership ratio is significantly reduced by significant investments, and this has been analysed both on a time series and average basis. We present the timetable, tariff changes and major investments that have had an impact on ridership rates, typically only to a small extent. Our analysis is financially oriented and only touches on positive externalities, social benefits and the general government balance LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Ács, Balázs ED - Horváth, Balázs ED - Horváth, Gábor TI - Az integrált közlekedésszervezés pillanatai T2 - XIII. International Conference on Transport Sciences / XIII. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia, Győr PB - Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) CY - Győr SN - 9786156443175 PY - 2023 SP - 395 EP - 406 PG - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35306151 ID - 35306151 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Ács, Balázs AU - Kövesdi, István TI - Lehet-e ingyenes a tömegközlekedés? JF - KÖZLEKEDÉS ÉS MOBILITÁS J2 - KÖZL MOBIL VL - 1 PY - 2022 IS - 1 SP - 73 EP - 80 PG - 8 SN - 2939-7057 DO - 10.55348/KM.6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33333820 ID - 33333820 AB - Egyre több a példa az ingyenes (díjmentes) közforgalmú közlekedési szolgáltatásokra, de széles körű elterjedésükről egyelőre nem beszélhetünk. Vegyesek a tapasztalatok, és a számos előny mellett jelentős hátrányok, kockázatok is ismertek. Hazánkban a tarifa inflációkövető emelésének elmaradása miatt az utasok által fizetett bevételek eleve alacsony aránya a 2010- es évek második felétől gyorsuló ütemben csökken, haladunk az ingyenesség irányába. A folyamat államháztartásra, a szolgáltatások minőségére, valamint a szolgáltatók magatartására vonatkozó hatásait ismertetjük. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Ács, Balázs AU - Oszter, Vilmos ED - Horváth, Gábor ED - Horváth, Balázs TI - Balatoni nyár – valamint egyéb turisztikai menetrendi és tarifális fejlesztések hatása T2 - XX European Transport Congress / XII International Conference on Transport Sciences, Győr PB - Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) CY - Győr SN - 9786156443045 PY - 2022 SP - 456 EP - 467 PG - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32949999 ID - 32949999 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Oszter, Vilmos AU - Ács, Balázs TI - When market opening reverses – Comparative analysis of public transport policy of multiple Central and Eastern European countries T2 - ETC Conference Papers 2021 PB - Association for European Transport PY - 2021 SP - 1 EP - 14 PG - 14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32641267 ID - 32641267 AB - The ongoing pandemic has created different policy answers based on the market structure and the respective country’s lock-down related service cutting paradigm. This paper focuses on railway passenger transport market development processes in CEE. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Oszter, Vilmos AU - Ács, Balázs ED - Horváth, Balázs ED - Horváth, Gábor TI - Versenyhelyzet a helyközi közszolgáltatásban -Trendforduló Közép-Európában? T2 - XI. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia PB - Széchenyi István Egyetem CY - Győr SN - 9786155837869 PY - 2021 SP - 519 EP - 535 PG - 17 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32092256 ID - 32092256 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lieszkovszky, József Pál AU - Hardi, Tamás AU - Ács, Balázs TI - A vidéki térségek közforgalmú közlekedési hálózatának fejlődése Magyarországon a kezdetektől a XXI. század elejéig JF - TÉR ÉS TÁRSADALOM J2 - TÉR ÉS TÁRSADALOM VL - 35 PY - 2021 IS - 2 SP - 89 EP - 109 PG - 21 SN - 0237-7683 DO - 10.17649/TET.35.2021.3290 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32044390 ID - 32044390 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Ács, Balázs ED - Udvari, Beáta TI - New business models on the deregulated coach market in Central Europe T2 - Proceedings of the 4th Central European PhD Workshop on Technological Change and Development PB - University of Szeged, Doctoral School of Economics CY - Szeged SN - 9789633067413 PY - 2020 SP - 23 EP - 44 PG - 22 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31819154 ID - 31819154 AB - In many Central European countries, passenger transport markets have gone through a liberalization process, new business models and new brands have emerged, such as Flixbus, RegioJet, and Leo Express. Others have been less successful and have disappeared, such as Polskibus, Berlin Linien Bus and Megabus. Their story and the lessons learnt show that liberalized coach markets tend to return to oligopoly or monopoly, as in the case of Flixbus, which works on the deregulated coach market just like competent authorities do on regulated markets, however, without governmental control policy and use of public funds. Hungary is on the verge of deciding on liberalization as the public service contracts of incumbent bus operators expire at the end of 2019. This paper provides a general overview of the Hungarian coach system, (as there is hardly any reliable English language source on this topic), and tries to answer the question: could a commercial coach service – as a new business model – be viable in Hungary? LA - English DB - MTMT ER -