@article{MTMT:34768839, title = {A menetrend szerinti személyszállítás bevételi-kiadási struktúrájának, utasfedezeti arányának alakulása 2007-2022 között}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34768839}, author = {Ács, Balázs and Kövesdi, István}, journal-iso = {PÉNZÜGYI SZEMLE}, journal = {PÉNZÜGYI SZEMLE/PUBLIC FINANCE QUARTERLY (1963-)}, volume = {70}, unique-id = {34768839}, issn = {0031-496X}, abstract = {A cikkben a hazai közösségi közlekedés tényleges költségeit és bevételeit összesítő, általános érvényű módszertan kerül bemutatásra, mellyel reális utasfedezeti arányt lehet számítani a hazai piac főbb szereplőire (MÁV-Volán Csoport, GYSEV, BKK). Nemzetközi kitekintés és a hazai sajátosságok bemutatása után megállapítjuk, hogy a kötöttpályás közlekedésben a költségfedezeti arány lényegesen kisebb, mint a közúti közlekedési közszolgáltatások esetében. Ennek legfőbb oka, hogy a kötöttpályás infrastruktúra fejlesztése és üzemeltetése költséges, és azt elsősorban a közforgalmú személyszállítás használja. Az utasfedezeti arányt jelentősen csökkentik a jelentős beruházások, ezt idősorban és átlagosan is vizsgáltuk. Bemutatjuk azokat a menetrendi, tarifális változásokat és fontosabb beruházásokat, amelyek – jellemzően csak kis mértékben – befolyásolták az utasfedezeti arányokat. Vizsgálatunk pénzügyi szemléletű, a pozitív externális hatásokkal, társadalmi hasznokkal és az államháztartási egyenleggel csak érintőlegesen foglalkozunk.}, year = {2024}, eissn = {2064-8278}, pages = {29-49}, orcid-numbers = {Ács, Balázs/0000-0002-3573-2186} } @article{MTMT:34768315, title = {Evolution of the revenue/ expenditure structure and passenger cost coverage ratio of regular passenger transport between 2007 and 2022}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34768315}, author = {Ács, Balázs and Kövesdi, István}, doi = {10.35551/PFQ_2024_1_2}, journal-iso = {PÉNZÜGYI SZEMLE}, journal = {PÉNZÜGYI SZEMLE/PUBLIC FINANCE QUARTERLY (1963-)}, volume = {70}, unique-id = {34768315}, issn = {0031-496X}, abstract = {This article presents a general methodology for aggregating the actual costs and revenues of public transport in Hungary, which allows to calculate a realistic passenger (user) cost coverage ratio for the main players in the domestic market (MÁV-Volán Group, GYSEV, BKK). After an international perspective and a presentation of the specificities of the domestic market, it is concluded that the cost coverage ratio for fixed rail transport is significantly lower than for public transport services on road. The main reason for this is that fixed rail infrastructure is expensive to develop and operate and is mainly used by public passenger transport. The ridership ratio is significantly reduced by significant investments, and this has been analysed both on a time series and average basis. We present the timetable, tariff changes and major investments that have had an impact on ridership rates, typically only to a small extent. Our analysis is financially oriented and only touches on positive externalities, social benefits and the general government balance}, year = {2024}, eissn = {2064-8278}, pages = {29-49}, orcid-numbers = {Ács, Balázs/0000-0002-3573-2186} } @article{MTMT:33333820, title = {Lehet-e ingyenes a tömegközlekedés?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33333820}, author = {Ács, Balázs and Kövesdi, István}, doi = {10.55348/KM.6}, journal-iso = {KÖZL MOBIL}, journal = {KÖZLEKEDÉS ÉS MOBILITÁS}, volume = {1}, unique-id = {33333820}, abstract = {Egyre több a példa az ingyenes (díjmentes) közforgalmú közlekedési szolgáltatásokra, de széles körű elterjedésükről egyelőre nem beszélhetünk. Vegyesek a tapasztalatok, és a számos előny mellett jelentős hátrányok, kockázatok is ismertek. Hazánkban a tarifa inflációkövető emelésének elmaradása miatt az utasok által fizetett bevételek eleve alacsony aránya a 2010- es évek második felétől gyorsuló ütemben csökken, haladunk az ingyenesség irányába. A folyamat államháztartásra, a szolgáltatások minőségére, valamint a szolgáltatók magatartására vonatkozó hatásait ismertetjük.}, year = {2022}, eissn = {2939-7057}, pages = {73-80}, orcid-numbers = {Ács, Balázs/0000-0002-3573-2186} } @inproceedings{MTMT:32949999, title = {Balatoni nyár – valamint egyéb turisztikai menetrendi és tarifális fejlesztések hatása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32949999}, author = {Ács, Balázs and Oszter, Vilmos}, booktitle = {XX European Transport Congress / XII International Conference on Transport Sciences, Győr}, unique-id = {32949999}, year = {2022}, pages = {456-467}, orcid-numbers = {Ács, Balázs/0000-0002-3573-2186; Oszter, Vilmos/0000-0001-5789-4402} } @CONFERENCE{MTMT:32641267, title = {When market opening reverses – Comparative analysis of public transport policy of multiple Central and Eastern European countries}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32641267}, author = {Oszter, Vilmos and Ács, Balázs}, booktitle = {ETC Conference Papers 2021}, unique-id = {32641267}, abstract = {The ongoing pandemic has created different policy answers based on the market structure and the respective country’s lock-down related service cutting paradigm. This paper focuses on railway passenger transport market development processes in CEE.}, year = {2021}, pages = {1-14}, orcid-numbers = {Oszter, Vilmos/0000-0001-5789-4402; Ács, Balázs/0000-0002-3573-2186} } @inproceedings{MTMT:32092256, title = {Versenyhelyzet a helyközi közszolgáltatásban -Trendforduló Közép-Európában?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32092256}, author = {Oszter, Vilmos and Ács, Balázs}, booktitle = {XI. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia}, unique-id = {32092256}, keywords = {Közép-Európa; közszolgáltatás; PSO; versenyhelyzet; helyközi közlekedés}, year = {2021}, pages = {519-535}, orcid-numbers = {Oszter, Vilmos/0000-0001-5789-4402; Ács, Balázs/0000-0002-3573-2186} } @article{MTMT:32044390, title = {A vidéki térségek közforgalmú közlekedési hálózatának fejlődése Magyarországon a kezdetektől a XXI. század elejéig}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32044390}, author = {Lieszkovszky, József Pál and Hardi, Tamás and Ács, Balázs}, doi = {10.17649/TET.35.2021.3290}, journal-iso = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, journal = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, volume = {35}, unique-id = {32044390}, issn = {0237-7683}, keywords = {Hungary; Rural areas; public transport; közforgalmú közlekedés; Magyarország; vidéki térségek}, year = {2021}, eissn = {2062-9923}, pages = {89-109}, orcid-numbers = {Hardi, Tamás/0000-0002-9778-2840; Ács, Balázs/0000-0002-3573-2186} } @inproceedings{MTMT:31819154, title = {New business models on the deregulated coach market in Central Europe}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31819154}, author = {Ács, Balázs}, booktitle = {Proceedings of the 4th Central European PhD Workshop on Technological Change and Development}, unique-id = {31819154}, abstract = {In many Central European countries, passenger transport markets have gone through a liberalization process, new business models and new brands have emerged, such as Flixbus, RegioJet, and Leo Express. Others have been less successful and have disappeared, such as Polskibus, Berlin Linien Bus and Megabus. Their story and the lessons learnt show that liberalized coach markets tend to return to oligopoly or monopoly, as in the case of Flixbus, which works on the deregulated coach market just like competent authorities do on regulated markets, however, without governmental control policy and use of public funds. Hungary is on the verge of deciding on liberalization as the public service contracts of incumbent bus operators expire at the end of 2019. This paper provides a general overview of the Hungarian coach system, (as there is hardly any reliable English language source on this topic), and tries to answer the question: could a commercial coach service – as a new business model – be viable in Hungary?}, keywords = {liberalization; public service; long-distance transport; competition policy; coach}, year = {2020}, pages = {23-44}, orcid-numbers = {Ács, Balázs/0000-0002-3573-2186} } @inproceedings{MTMT:31819140, title = {Versenyhelyzetek a helyközi személyszállításban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31819140}, author = {Ács, Balázs}, booktitle = {Utazás a tudományban 2020}, unique-id = {31819140}, abstract = {A közforgalmú közlekedés piacán is fokozódik a verseny, részben az utasokért, részben a szolgáltatás jogáért. A helyi közlekedésben sorra jelennek meg az új szolgáltatók, a helyközi piacon 2019. decemberében lejárt a Volán társaság(ok) 8+4+3 éves közszolgáltatási szerződése, de a vasúti szolgáltatóké is csak 2023 decemberéig él. Az európai autóbusz-közlekedésben jelentős átrendeződést hozott a német és francia távolsági autóbuszos liberalizáció, valamint a telekocsi szolgáltatások, és egyéb, a digitalizáció kapcsán megnyíló új megoldások térnyerése, mint például a városi közlekedésben az elektromos rollerek, a költség- és autómegosztók, valamint az Uber és egyéb, taxi jellegű szolgáltatások. Elmosódnak a határok a hagyományos tömegközlekedés és az innovatív megoldások között: a német Flixbus már nem csak autóbuszos, hanem vasúti (Flixtrain) és telekocsi (Flixcar) szolgáltatás-szervező is, és egyre inkább úgy működik a liberalizált piacokon, mint egy illetékes hatóság a közszolgáltatások piacán, közben francia eredetű telekocsi platform (BlaBlaCar) pedig belépett a német autóbuszos piacra. Mindez azt mutatja, hogy a hagyományos tömegközlekedési eszközök és a személygépkocsi-használat közötti éles határvonal egyre elmosódik. A vasúti közlekedésben egyelőre a szolgáltatás jogáért való verseny a jellemzőbb, de közben nagyon lassan ugyan, de növekszik a nyílt hozzáférésű pályákon a szolgáltatók közötti, az utasokért vívott verseny is. 2020 nyarától várhatóan hazánkban is megjelenik az első külföldi magánvasút, a RegioJet, Budapest-Bécs-Prága útvonalon, és ez felveti a menetrend-alapú infrastruktúra-fejlesztés és az integrált ütemes menetrendi (ITF) koncepció jövőképének kérdéseit is. Mindeközben hazánkban némileg ellentétes irányú folyamatok zajlanak, a közforgalmú közlekedésben a centralizáció a hívószó, szervezeti reformok vannak folyamatban, melyek célja a párhuzamosságok (tehát a verseny) csökkentése, a hatékonyság növelése, és közben a vasúti preferencia érvényesítése.}, keywords = {finanszírozás; közszolgáltatás; vasút; párhuzamosság; autóbusz-közlekedés}, year = {2020}, pages = {5-7}, orcid-numbers = {Ács, Balázs/0000-0002-3573-2186} } @inproceedings{MTMT:31793089, title = {Közösségi közlekedés intézményes piacra lépési szabályainak hazai lehetőségei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31793089}, author = {Szeri, István and Ács, Balázs}, booktitle = {Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2019 Conference on Transport Sciences: Alternatív-Autonóm-Kooperatív-Komparatív Mobilitás (Tanulmánykötet)}, unique-id = {31793089}, abstract = {A cikk a hazai helyközi autóbuszközlekedés 2020 utáni stratégiai, jogi, szervezeti jövőképével foglalkozik, bemutatva az alágazat társadalmi szerepét, az integrált közlekedésszervezés fontosságát, és a piacnyitásra való felkészülés mérföldköveinek számító döntési helyzeteket. A cikkben közölt információk a piacnyitásra felkészülés jegyében, „A helyközi közösségi közlekedés ellátási felelősi döntéseket megalapozó stratégiai feladatok” címmel végzett előkészítő, kutató munka eredményei, melyben a Közlekedéstudományi Intézet és partnerei jelentős szakértői kapacitással vettek részt, az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakmai megrendelése és támogatása mellett. A cikk célja, hogy ismertesse azokat a fogalmakat és összefüggéseket, melyeket a jövőben a helyközi autóbuszközlekedési szolgáltatások üzemeltetőinek kiválasztásánál, és a kapcsolódó megrendelői háttér kialakításánál és működtetésénél érdemes figyelembe venni. A cikk röviden ismerteti az illetékes hatóság és hatóságcsoport, a közlekedésszervező, a közlekedési szövetség fogalmait, vázolja a közlekedési rendszerrel kapcsolatos víziókat, működési modelleket, és kitér a szabadpiaci megoldásokra, az esetleges liberalizáció lehetőségére is.}, keywords = {Személyszállítás; közszolgáltatás; jogi eljárás; Üzleti folyamatok modellezése}, year = {2019}, pages = {4-16}, orcid-numbers = {Ács, Balázs/0000-0002-3573-2186} }