@article{MTMT:34492534, title = {A digitális flow világa. Egy kísérlet első eredményei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34492534}, author = {Dominek, Dalma Lilla and Földvári-Uricska, Erna and Czékmán, Balázs and Dani, Erzsébet and Barnucz, Nóra}, doi = {10.15170/TM.2023.24.2.8}, journal-iso = {TUDÁSMENEDZSMENT}, journal = {TUDÁSMENEDZSMENT}, volume = {24}, unique-id = {34492534}, issn = {1586-0698}, year = {2023}, eissn = {2732-169X}, pages = {85-100}, orcid-numbers = {Dominek, Dalma Lilla/0000-0002-8460-640X; Földvári-Uricska, Erna/0000-0002-5371-0650; Dani, Erzsébet/0000-0002-8771-8335; Barnucz, Nóra/0000-0001-7832-3465} } @book{MTMT:34151067, title = {Tabletek az iskolában. Kérdések és válaszok az intézményi bevezetéstől a hatékonyságig.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34151067}, author = {Czékmán, Balázs}, publisher = {Debreceni Egyetemi Kiadó}, unique-id = {34151067}, abstract = {Az oktatást támogató stratégiákra jelentős hatást gyakorolhatnak a jelenleg zajló negyedik ipari forradalom alapját is képező technológiai változások. Az új technológiák között olyanok szerepelnek, mint a 3D nyomtatás, a robotok, a mindenhol jelen lévő informatika (ubiquitous computing), a big data, valamint a mobil eszközök (Szűts, 2020). Utóbbi eszközökre alapulva, a globális oktatási trendeket tekintve, jelentős változást és hatást jelenthet a mobiltechnológia. A mobil eszközök közül az utóbbi időben elsősorban az okostelefonok és a tabletek emelkedtek ki, így 2015-ben a nemzetközi trendek már a táblagépek általános integráltságát jelezték (Johnson et al., 2015). Ennek megfelelően fokozatosan növekvő érdeklődés mutatkozott – különösen a közoktatási intézményekben – a táblagépek és az azokon futtatható mobil applikációk oktatási célú alkalmazása iránt (Major, Haßler és Henessy, 2017). Annak ellenére, hogy számos oktatási intézményben próbálnak tableteket használni, kevés kutatás irányult az új eszközök intézményi integrálásának folyamatára, az eszközökhöz kapcsolódó vagy azokkal alkalmazott pedagógiára, valamint a kiváltott hatások vizsgálatára (Savas, 2014). Doktori kutatássorozatunk célja így a tablettel támogatott tanulási környezet átfogó, több szempontból történő vizsgálata volt az alapfokú oktatásban. Kutatásunk első pillérében a táblagépek intézményi szintű integrációját és implementációját vizsgáltuk általános iskolákban (N=145). Kutatásunk második pillérében egyrészt a pedagógusok (N=29) mobil eszköz-használati hátterét, valamint digitális kompetencia (általános digitális kompetencia és mobil eszköz-használati kompetencia) szintjét és annak – a kutatás során esetlegesen bekövetkezett – változását térképeztük fel. Másrészt a tabletek pedagógiai tevékenységekre gyakorolt hatását, valamint a pedagógusok tabletes oktatáshoz való viszonyulását tártuk fel tanóra utáni kérdőívek elemzésével (N=1283). Kutatásunk harmadik pillérében a tabletek oktatási célú alkalmazásának tanulókra (N=653) gyakorolt hatásait (kognitív (értelmi) és affektív (érzelmi) területek) vizsgáltuk. A tablettel támogatott tanulási környezet intézményi szintű vizsgálatakor megállapítható volt, számos intézményben nem valósulhatott meg az 1:1 hozzáférés. A táblagépek átlagos életkora alapján az iskolák háromnegyede optimális helyzetben volt, egy részük viszont már elavult eszközökkel dolgozott. Bár a táblagépekhez szükséges online kapcsolatot biztosító internet sávszélességének átlagos értéke megfelelőnek mutatkozott, azonban az általunk elvárt kritikus értéket az iskolák közel fele nem érte el. A pedagógusokat vizsgálva láthatóvá vált, hogy többségük saját notebookkal, tablettel és okostelefonnal rendelkezett, az iskolák a pedagógusok egy részének notebookot és táblagépet bocsájtottak rendelkezésére. Bár a pedagógusok általános digitális kompetenciája és mobil eszköz-használati kompetenciája alacsony szintű volt, a kutatás időtartama alatt a vizsgálati csoport esetében több kompetenciaterület is előrelépést mutatott. A tanórák pedagógiai-módszertani vizsgálatának eredményei megerősítették, hogy a tabletes órák szerkezete, pedagógiai-módszertani háttere eltért valamelyest a hagyományos tanórákétól. A didaktikai feladatok esetében a tabletes órákon a pedagógusok inkább a már tanult ismeretek ismétlő rendszerezésére helyezték a hangsúlyt, melyekhez hosszabb időtartamban használták a tableteket is. Előzetes várakozásainknak megfelelően, nőtt a tanulóközpontú módszerekre fordított idő. A munkaformák esetében nem meglepő módon csökkent a frontális munkaforma időtartama, azonban ugyancsak kevesebb idő}, year = {2023} } @{MTMT:34028026, title = {Applying Augmented Reality and Multimedia in ESP Classes}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34028026}, author = {Barnucz, Nóra and Dominek, Dalma Lilla and Czékmán, Balázs and Földvári-Uricska, Erna and Gallé, Erika and Dani, Erzsébet}, booktitle = {Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi 10.Uluslararası İletişim Günleri Dijital Kapitalizm ve İletişim Sempozyumu Bildiri Özetleri Kitabı Üsküdar University Faculty of Communication [10th International Communication Days Digital Capitalism and Communication Symposium Abstracts Book]}, unique-id = {34028026}, year = {2023}, pages = {71-71}, orcid-numbers = {Barnucz, Nóra/0000-0001-7832-3465; Dominek, Dalma Lilla/0000-0002-8460-640X; Földvári-Uricska, Erna/0000-0002-5371-0650; Dani, Erzsébet/0000-0002-8771-8335} } @{MTMT:34008684, title = {Educational Robotics in Primary Schools: Institutional Conditions and Students’ Attitude}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34008684}, author = {Czékmán, Balázs}, booktitle = {Az oktatás határdimenziói : Absztraktfüzet}, unique-id = {34008684}, year = {2023}, pages = {63-64} } @{MTMT:34021872, title = {Applying Artificial Intelligence in English for Law Enforcement in the Digital Age}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34021872}, author = {Dominek, Dalma Lilla and Barnucz, Nóra and Földvári-Uricska, Erna and Czékmán, Balázs and Dani, Erzsébet}, booktitle = {9th International Communication Days. Communication Studies in the Digital Age konferencia}, unique-id = {34021872}, year = {2022}, pages = {72-72}, orcid-numbers = {Dominek, Dalma Lilla/0000-0002-8460-640X; Barnucz, Nóra/0000-0001-7832-3465; Földvári-Uricska, Erna/0000-0002-5371-0650; Dani, Erzsébet/0000-0002-8771-8335} } @{MTMT:33610931, title = {Applying Artificial Intelligence in English for Law Enforcement in the Digital Age}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33610931}, author = {Barnucz, Nóra and Dominek, Dalma Lilla and Uricska, Erna and Czékmán, Balázs and Dani, Erzsébet}, booktitle = {9th International Communication Days. Communication Studies in the Digital Age konferencia}, unique-id = {33610931}, year = {2022}, pages = {72}, orcid-numbers = {Dani, Erzsébet/0000-0002-8771-8335} } @{MTMT:33264186, title = {A kiterjesztett valóság tanórai használatának vizsgálata a szituatív tanulás és a konstruktív pedagógia szemszögéből}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33264186}, author = {Czékmán, Balázs and Aknai, Dóra Orsolya and Fehér, Péter and Barnucz, Nóra}, booktitle = {21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség}, unique-id = {33264186}, year = {2022}, pages = {310-310}, orcid-numbers = {Fehér, Péter/0000-0003-0246-7133} } @{MTMT:33257124, title = {A NetGeneráció 2022 kutatás első eredményeinek bemutatása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33257124}, author = {Fehér, Péter and Aknai, Dóra Orsolya and Czékmán, Balázs}, booktitle = {21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség}, unique-id = {33257124}, year = {2022}, pages = {347-347}, orcid-numbers = {Fehér, Péter/0000-0003-0246-7133} } @misc{MTMT:33215327, title = {Studying the Application of AR in the Classroom from the Perspective of Situated Learning and Constructivist Pedagogy}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33215327}, author = {Czékmán, Balázs and Barnucz, Nóra}, unique-id = {33215327}, year = {2022}, orcid-numbers = {Barnucz, Nóra/0000-0001-7832-3465} } @mastersthesis{MTMT:33087268, title = {Tablettel támogatott tanulási környezet általános iskolában. Intézményi szintű implementáció és integráció, pedagógiai-módszertani háttér és tanulókra gyakorolt hatás}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33087268}, author = {Czékmán, Balázs}, unique-id = {33087268}, abstract = {Az oktatást támogató stratégiákra jelentős hatást gyakorolhatnak a jelenleg zajló negyedik ipari forradalom alapját is képező technológiai változások. Az új technológiák között olyanok szerepelnek, mint a 3D nyomtatás, a robotok, a mindenhol jelen lévő informatika (ubiquitous computing), a big data, valamint a mobil eszközök (Szűts, 2020). Utóbbi eszközökre alapulva, a globális oktatási trendeket tekintve, jelentős változást és hatást jelenthet a mobiltechnológia. A mobil eszközök közül az utóbbi időben elsősorban az okostelefonok és a tabletek emelkedtek ki, így 2015-ben a nemzetközi trendek már a táblagépek általános integráltságát jelezték (Johnson et al., 2015). Ennek megfelelően fokozatosan növekvő érdeklődés mutatkozott – különösen a közoktatási intézményekben – a táblagépek és az azokon futtatható mobil applikációk oktatási célú alkalmazása iránt (Major, Haßler és Henessy, 2017). Annak ellenére, hogy számos oktatási intézményben próbálnak tableteket használni, kevés kutatás irányult az új eszközök intézményi integrálásának folyamatára, az eszközökhöz kapcsolódó vagy azokkal alkalmazott pedagógiára, valamint a kiváltott hatások vizsgálatára (Savas, 2014). Doktori kutatássorozatunk célja így a tablettel támogatott tanulási környezet átfogó, több szempontból történő vizsgálata volt az alapfokú oktatásban. Kutatásunk első pillérében a táblagépek intézményi szintű integrációját és implementációját vizsgáltuk általános iskolákban (N=145). Kutatásunk második pillérében egyrészt a pedagógusok (N=29) mobil eszköz-használati hátterét, valamint digitális kompetencia (általános digitális kompetencia és mobil eszköz-használati kompetencia) szintjét és annak – a kutatás során esetlegesen bekövetkezett – változását térképeztük fel. Másrészt a tabletek pedagógiai tevékenységekre gyakorolt hatását, valamint a pedagógusok tabletes oktatáshoz való viszonyulását tártuk fel tanóra utáni kérdőívek elemzésével (N=1283). Kutatásunk harmadik pillérében a tabletek oktatási célú alkalmazásának tanulókra (N=653) gyakorolt hatásait (kognitív (értelmi) és affektív (érzelmi) területek) vizsgáltuk. A tablettel támogatott tanulási környezet intézményi szintű vizsgálatakor megállapítható volt, számos intézményben nem valósulhatott meg az 1:1 hozzáférés. A táblagépek átlagos életkora alapján az iskolák háromnegyede optimális helyzetben volt, egy részük viszont már elavult eszközökkel dolgozott. Bár a táblagépekhez szükséges online kapcsolatot biztosító internet sávszélességének átlagos értéke megfelelőnek mutatkozott, azonban az általunk elvárt kritikus értéket az iskolák közel fele nem érte el. A pedagógusokat vizsgálva láthatóvá vált, hogy többségük saját notebookkal, tablettel és okostelefonnal rendelkezett, az iskolák a pedagógusok egy részének notebookot és táblagépet bocsájtottak rendelkezésére. Bár a pedagógusok általános digitális kompetenciája és mobil eszköz-használati kompetenciája alacsony szintű volt, a kutatás időtartama alatt a vizsgálati csoport esetében több kompetenciaterület is előrelépést mutatott. A tanórák pedagógiai-módszertani vizsgálatának eredményei megerősítették, hogy a tabletes órák szerkezete, pedagógiai-módszertani háttere eltért valamelyest a hagyományos tanórákétól. A didaktikai feladatok esetében a tabletes órákon a pedagógusok inkább a már tanult ismeretek ismétlő rendszerezésére helyezték a hangsúlyt, melyekhez hosszabb időtartamban használták a tableteket is. Előzetes várakozásainknak megfelelően, nőtt a tanulóközpontú módszerekre fordított idő. A munkaformák esetében nem meglepő módon csökkent a frontális munkaforma időtartama, azonban ugyancsak kevesebb idő jutott a csoportos munkaformákra is. A tanulók mobil eszköz-használati lehetőségei kapcsán megállapítottuk, hogy a diákoknak elsősorban okostelefonhoz, tablethez és notebookhoz (laptop) volt hozzáférése. A tanulók idegennyelvi tudásszintjének vizsgálata esetében láthatóvá vált, hogy a tablettel tanuló diákok előnye rajzolódott ki, azonban az eltérések a legtöbb esetben minimálisak voltak. Az átlag alatti és átlagos tudásszintű tanulók esetében nem volt statisztikailag igazolható eltérés, azonban az átlag feletti tudásszintű, tablettel tanuló diákok jobban teljesítettek a nyelvtan és az olvasott szövegértés területén. A matematika tantárgy esetében a bemeneti méréskor a tanulók elemi számolási készségeinek kiépültsége mind a tabletes, mind a csak hagyományos taneszközökkel tanuló csoportban a haladó szinten volt. Mivel a vizsgálati és a kontroll csoport között nem volt statisztikailag is igazolható eltérés, így kijelenthető volt, nem találtunk bizonyítékot arra, hogy a tablettel támogatott tanulási környezet jobban segítette volna a tanulók tudásszintjének fejlődését a matematika oktatása során. Ugyanakkor igazolást nyert, hogy a tanulók tanulási motivációja erősebb a tablettel támogatott tanórák esetén, mint a csak hagyományos taneszközöket alkalmazó tanórákon.}, keywords = {tablet; általános iskola; digitális pedagógia}, year = {2022} }