TY - JOUR AU - Makkai, Máté AU - Bognár, József TI - A labdarúgás oktatásának eredményessége az általános iskola 8. évfolyamában JF - ACTA UNIVERSITATIS DE CAROLO ESZTERHÁZY NOMINATAE: SECTIO SPORT J2 - ACTA Universitatis: Sectio Sport VL - 53 PY - 2024 SP - 107 EP - 126 PG - 20 SN - 2677-0105 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35152642 ID - 35152642 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pásztor-Horváth, Dóra AU - Bognár, József TI - A kognitív képességfejlesztés: az innovatív eszközök alkalmazása testnevelésórákon JF - ACTA UNIVERSITATIS DE CAROLO ESZTERHÁZY NOMINATAE: SECTIO SPORT J2 - ACTA Universitatis: Sectio Sport VL - 53 PY - 2024 SP - 73 EP - 91 PG - 20 SN - 2677-0105 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35152632 ID - 35152632 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bognár, József AU - Kiss, Zoltán AU - Csáki, István AU - Trzaskoma-Bicsérdy, Gabriella AU - Trzaskoma, Łukasz AU - Révész, László TI - Key Factors Influencing Talent Development of Junior Soccer Players in Sports Academies: A Focus on Coaches and Parents JF - PHYSICAL CULTURE AND SPORT STUDIES AND RESEARCH J2 - PHYS CULT SPORT STUD RES VL - 105 PY - 2024 SP - 1 EP - 10 PG - 10 SN - 2081-2221 DO - 10.2478/pcssr-2024-0023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35075948 ID - 35075948 AB - Soccer academies are responsible for the comprehensive development of young athletes, including formal education, living, and preparation for tournaments. Research on soccer youth development from the perspectives of coaches and parents of sports academy students has been limited. This study aimed to discover their perspectives on the key internal and external factors that influence the development of young soccer talents. Questionnaire data were collected from 79 coaches and 326 parents of U15 to U19 soccer players across eight soccer academies across four Central and Eastern European countries. The questionnaires presented 33 Likert-scale type questions organized around four dimensions to include internal factors, professional/sports factors, family/school factors, and other external factors. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bánhidi, Miklós Zoltán AU - Lacza, Gyöngyvér AU - Bagó, Ildikó AU - Bognár, József AU - Fehérvári, Dániel AU - Milassin, Ákos AU - Müller, Anetta AU - Popovicsné Szilágyi, Zita Ildikó AU - Prókai, Judit AU - Szalóki, Richárd TI - A felnőtt magyar lakosság rekreációs szokásainak, egészségérzetének és a Covid-19 járvány idején történt változások vizsgálatának kutatásmódszertani vonatkozásai JF - GRADUS J2 - GRADUS VL - 11 PY - 2024 IS - 3 SN - 2064-8014 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35055801 ID - 35055801 AB - Összefoglalás Egy nemzetközi kezdeményezésre Magyarországon is elindult egy országos felmérés, mely a Covid-19 járvány egészségügyi és életviteli hatásait vizsgálta egy kérdőív segítségével. A kutatás első fázisában, 2023 januárjától augusztus közepéig, 788 felnőtt vett részt a kérdőívek kitöltésében, melynek célja a lakosság körében szubjektív és objektív adatok gyűjtése volt. A kutatási módszertan kialakításánál a nemzetközi kutatócsoport figyelembe vette a korábbi tapasztalatokat és a Covid-járvánnyal kapcsolatos kutatások eredményeit. A magyarországi statisztikai adatok és kérdőíves vizsgálatok alapján megállapítható, hogy a járvány jelentősen befolyásolta a lakosság életét, többek között egészségtelen táplálkozási szokások és testsúlynövekedés, stressz és aggodalom növekedése, valamint az egészségérzet változása tapasztalható. A kutatások többsége kérdőíves felméréseken alapult, melynek célja a különböző demográfiai csoportoknál megfigyelt életviteli és egészségügyi jellemzők közötti összefüggések feltárása. A vizsgálat egy holisztikus megközelítésen alapul, mely nemcsak a szociodemográfiai adatokat, hanem a felnőttek rekreációs szokásait, élettel való elégedettségüket, valamint fizikai és mentális egészségük érzetét is vizsgálja. Az alkalmazott kérdőívekkel végzett korábbi mérések igazolták, hogy ezek a módszerek alkalmasak egy adott társadalmi helyzet következményeinek megértésére, fontos tanulságokat adva a járvány megelőzéséhez és kezeléséhez. Abstract In response to an international initiative, a nationwide survey was launched in Hungary to examine the health and lifestyle effects of the Covid-19 pandemic applying a questionnaire. From January 2023 to August 2023, 788 adults participated in the initial phase of the study, aiming to collect subjective and objective data among the population. The research methodology was based on previous methodological experiences related to the topic and findings from Covid-related research. Statistical data and questionnaire surveys in Hungary indicated significant impacts of the pandemic on individuals' lifestyles, including weight gain due to unhealthy eating habits, increased signs of stress and anxiety, and changes in health perception. The majority of the studies' methods relied on questionnaire surveys to explore the relationship between lifestyle and health characteristics among various demographic groups affected by pandemic regulations. This study employs a holistic measurement tool, examining not only socio-demographic data but also adults' recreational habits, life satisfaction, and physical and mental health perceptions. Previous measurements using the applied questionnaires confirmed their suitability for understanding the conse quences of a specific social situation, providing important insights for prevention and management of pandemic-related symptoms LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Révész, László AU - Bognár, József AU - Trzaskoma-Bicsérdy, Gabriella ED - Juhász, Erika ED - Gyányi, István TI - A környezet szerepe az utánpótlás nevelésben sporttehetség modellek bemutatásán keresztül T2 - Az oktatás időszerű narratívumai PB - Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) C1 - Eger SN - 9786155657153 PY - 2024 SP - 357 EP - 358 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34869746 ID - 34869746 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Juhász, István AU - Bognár, József AU - Révész, László AU - Trzaskoma-Bicsérdy, Gabriella ED - Juhász, Erika ED - Gyányi, István TI - Környezeti hatások szerepe a kézilabdázóknál. kulcs a sikeres utánpótlásneveléshez? TS - kulcs a sikeres utánpótlásneveléshez? T2 - Az oktatás időszerű narratívumai PB - Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) C1 - Eger SN - 9786155657153 PY - 2024 SP - 227 EP - 228 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34869740 ID - 34869740 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Bognár, József AU - Trzaskoma-Bicsérdy, Gabriella AU - Révész, László AU - Csáki, István AU - Kiss, Zoltán ED - Juhász, Erika ED - Gyányi, István TI - Utánpótláskorú labdarúgók tehetséggondozása: fókuszban a környezet szerepe az akadémiai fejlesztésben T2 - Az oktatás időszerű narratívumai PB - Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) C1 - Eger SN - 9786155657153 PY - 2024 SP - 38 EP - 39 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34869739 ID - 34869739 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Telegdi, Attila AU - Géczi, Gábor István AU - Bognár, József ED - Juhász, Erika ED - Gyányi, István TI - A környezet szerepe gyorskorcsolya tehetséggondozásában T2 - Az oktatás időszerű narratívumai PB - Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) C1 - Eger SN - 9786155657153 PY - 2024 SP - 430 EP - 431 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34869605 ID - 34869605 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Bognár, József AU - Telegdi, Attila AU - Géczi, Gábor István AU - Trzaskoma-Bicsérdy, Gabriella TI - Views of sports talent development: the voice of participants in short track speed skating. presentation TS - presentation PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34868607 ID - 34868607 LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Beregi, Erika AU - Bognár, József TI - Physical activity and school health education in secondary schools: characteristics of a low income region. presentation, poster TS - presentation, poster PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34868301 ID - 34868301 N1 - The 2024 AIESEP International Conference "Past meets the Future" University of Jyväskylä AB - Educationaland policyinterest has increased towards means to promote young people's physicalactivitiesand health behavior. The socialand physical environment, health education curriculum and relationship with familiesare keyfactors for school health promotion (Langford et. al., 2015). Low income isa strongindicative of overweight studentsand unhealthy behavior (Stamatakis, Wardle & Cole, 2010). The purpose of this study was to describe the level of physicalactivityand health education in general high schoolsand technical schools in a disadvantaged region. Data collection included questionnaire with secondaryschool students (n=732; Mage=17,3±1,2)and teachers (n=102; Mage= 48,2±11,4)and also documentanalyses of school health education regulations,manualsand guides. The adapted versions of the Health Behavior in School Aged Children, the International Physical Activity Questionnaire-short form and a self-constructed questionnaire were utilized. The results demonstrated that 92,1% of teachersand 74% of students do not take part of anyregular physicalactivities. The time studentsare inactive a dayis 339,04±165,72 minutesand 24,1% of studentsand 28,0% of teachersare not involved in any moderate or intense physicalactivities. The majority of studentsand teachers (76,7% & 84,7%) thinkthat physical education teachers have the main role and responsibilities in school health education programs. There isa weakcorrelation between the students’ subjective state of health and their satisfaction with health education (r=0,28; p<0,001). Teachersare more contented with health education programs than students (p=0,04). There is no difference between general high schoolsand technical schools in terms of intensive and moderate exercises. However, high school students spend more time sittingthan those in technical schools (p=0,01)and technical school teachersare more inactive that high school teachers (p=0,04). Students stated that they would need more opportunities for different sportactivities,challengingand music-based exercises. The documents’major deficiencies laid in the contentand methods of teaching, the actorsand tasks, tools of health education,and the measurementand evaluation effectiveness. In order to improve health behavior, the needsand expectations of students have a prominent place in school based programs. Also, studentsand teachers need to worktogether for improved healthyactive livingthrough cooperation and mutualgoals. The types of schoolsand the socioeconomic status mustalso be taken into account. Langford R, Bonell C, Jones H etal. (2015). The World Health Organization's Health PromotingSchools framework:a Cochrane systematic review and meta-analysis. BMC Public Health, 15: 130.StamatakisE, Wardle J, Cole TJ. 2010. Childhood obesityand overweight prevalence trends in England: evidence forgrowingsocioeconomic disparities. International Journal of Obesity. 34: 41-47. 10.1038/ijo.2009.217 LA - English DB - MTMT ER -