TY - JOUR AU - Lukovics, Miklós TI - A városi önvezetőjármű-felkészültség kulcstényezőinek meghatározása strukturált szöveg- és tartalomelemzéssel JF - MODERN GEOGRÁFIA J2 - MODERN GEOGRÁFIA VL - 19 PY - 2024 IS - 4 SP - 85 EP - 109 PG - 25 SN - 2062-1655 DO - 10.15170/MG.2024.19.04.05 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35177492 ID - 35177492 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nagy, Barbara AU - Prónay, Szabolcs AU - Lukovics, Miklós TI - A szem a technológia elfogadás tükre. az önvezető járművek iránti bizalom szegmentált megragadása szemmozgás-követéssel TS - az önvezető járművek iránti bizalom szegmentált megragadása szemmozgás-követéssel JF - MARKETING ÉS MENEDZSMENT J2 - MARKETING ÉS MENEDZSMENT VL - 58 PY - 2024 IS - 1 SP - 5 EP - 14 PG - 10 SN - 1219-0349 DO - 10.15170/MM.2024.58.01.01 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35133440 ID - 35133440 AB - A TANULMÁNY CÉLJA A mainstream technológia elfogadási modellek (TAM, UTAUT) alapján magállapítható, hogy a technológia elfogadást befolyásoló tényezők közül markánsan kiemelkedik a bizalom. Annak ellenére, hogy a nemzetközi szakirodalom azonosította a bizalmat, mint az önvezető járművek technológia elfogadásának egyik kiemelt tényezőjét, kevés ehhez kapcsolódó empirikus felmérés készült. A rendelkezésre álló tanulmányok leginkább hagyományos megkérdezéses módszerrel vizsgálják a társadalmat, mint egy nagy homogén csoportot, azonban arról kevés információval rendelkezünk, hogy a bizalom miként mutatkozik meg a fiziológiai reakciókban, illetve arról is, hogy eltérő jellegzetességekkel rendelkező csoportok esetében kimutatható-e valamilyen különbözőség. Mindebből adódóan kutatásunk fő célkitűzése az önvezető járművekhez kapcsolódóan a bizalom, mint a technológia elfogadás egyik kulcsfontosságú tényezőjének neurotudományi módszerrel történő vizsgálata az egyes fogyasztói csoportok esetében külön-külön. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN A kutatásban valós idejű szemmozgáskövetéses méréseket alkalmaztunk a módszertanhoz képest kimagaslóan nagy, 102 elemű mintán, melyet önbevalláson alapuló felméréssel és fókuszcsoportos interjúkkal egészítettünk ki. Laboratóriumi körülmények között végeztünk olyan méréseket, amelyek során alanyaink önvezető járművek belső kameráival készült videókat néztek. Az egyének szemmozgásait követve vizsgáltuk a fixációk számát és összetett hosszát, valamint a pupilla mozgását.LEGFONTOSABB EREDMÉNYEKA fixációk száma, összetett hossza, valamint a pupilla tágulás alapján empirikusan verifikáltuk, hogy a „hagyománykedvelő elutasító” szegmentum bizalmi szintje a legalacsonyabb, valamint a tekintetek iránya és a fixációk száma alapján azt, hogy mind az öt szegmentum bizalmi szintje relatíve alacsony. A bizalmi szint növekedése kimutatható akkor, ha az alanyok többlet információhoz jutnak az utazásról (tablet, megismételt jelenetsor). Fontos megállapításunk továbbá, hogy az önbevalláson alapuló bizalmi szint nem minden esetben tükröződik a szemmozgásos eredményekben. GYAKORLATI JAVASLATOK A bemutatott szegmensek mentén illetve az alkalmazott módszertan által jobban megérthetjük a potenciális fogyasztók attitűdjeit, így az önvezető járművek iránti bizalom erősítéséhez kapcsolódó erőfeszítések (például edukációs kampányok) hatékonysága növelhető, ami e technológia elterjedését támogathatja. Az általános bizalomépítés mellett javasolt célzott kampányok által csökkenteni az egyes szegmensekre jellemző bizalmatlanságot. Köszönetnyilvánítás: Készült a K 137571 azonosító számú K_21 „OTKA” Kutatási témapályázat támogatásával. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lukovics, Miklós AU - Prónay, Szabolcs AU - Nagy, Barbara TI - Segmented trust assessment in autonomous vehicles via eye-tracking JF - JOURNAL OF INTELLIGENT AND CONNECTED VEHICLES J2 - J INTEL CONNEC VEHICLES VL - 7 PY - 2024 IS - 2 SP - 151 EP - 161 PG - 11 SN - 2399-9802 DO - 10.26599/JICV.2023.9210037 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35010544 ID - 35010544 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kecskés, Evelin AU - Lukovics, Miklós TI - Az önvezetőflotta-használat költségelőnyeinek lehetséges hatása a magyar városok mobilitására JF - ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI STRATÉGIAI FÜZETEK J2 - É-MO STRAT FÜZ VL - 21 PY - 2024 IS - 1 SP - 82 EP - 97 PG - 16 SN - 1786-1594 DO - 10.32976/stratfuz.2024.7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34766558 ID - 34766558 AB - Korunk nagyvárosainak mobilitását növekvő autódominancia jellemzi, amely egyre jobban érzékelhető urbanizációs hátrányokat (dugók, zaj, légszennyezettség, járdákon parkoló autók stb.) eredményez. Az önvezető járművek flottahasználati üzleti modellje megteremti annak elvi lehetőségét, hogy csökkentse a városok útjain közlekedő autók számát. Egyre több információval rendelkezünk az önvezetőflotta-használat költségeiről, és számos modellszámítás megállapította az önvezetőflotta-használat lehetséges költségelőnyét a saját autó tulajdonlással szemben. Keveset tudunk ugyanakkor arról, hogy a lakosság milyen költségelőnyök mentén hajlandó a saját autó tulajdonlást felváltani önvezetőflotta-használatra. Kutatásunk célja annak megismerése, hogy a magyar lakosság milyen feltételek mentén hajlandó a napi mobilitási szokásait az önvezetőflotta-használat irányába elmozdítani. Eredményeink segítségével megbecsüljük azt is, hogy az egyes modellváltozatok mentén mennyivel csökkenthető a magyar utakon levő autók száma, valamint javaslatokat teszünk ezen értékek további növelésének lehetőségeire is. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lukovics, Miklós AU - Ujházi, Tamás AU - Prónay, Szabolcs TI - Az önvezető járművek elfogadásának társadalomtudományi vetületei. Kutatási lehetőségek és módszertani korlátok TS - Kutatási lehetőségek és módszertani korlátok JF - POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT J2 - POLGÁRI SZEMLE VL - 19 PY - 2023 IS - 4-6 SP - 266 EP - 280 PG - 15 SN - 1786-6553 DO - 10.24307/psz.2023.1220 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757358 ID - 34757358 N1 - Nem állapítható meg egyértelműen a levelező szerzőség. (SE, SZTE admin5, 2024.07.18.) AB - Tanulmányunkban a járműipari innovációk, azon belül is az önvezető járművek fogyasztói elfogadásának vizsgálatára alkalmas kutatási módszerek keretrendszerét tekintjük át. Tanulmányunkban szakirodalmi alapon állva áttekintjük e módszereket, ezáltal bemutatva a technológia elfogadását befolyásoló tényezők és modellek főbb típusait, valamint rávilágítva e módszerek korlátaira is. Ezekben a módszertani korlátokban közös, hogy a szakirodalomban bevett módszerek ugyan kiválóan alkalmazhatók olyan termékek, szolgáltatások értékelésére, melyet a fogyasztó már kipróbált és viszonylag jól ismer – ám az önvezető járművekhez hasonló radikális innovációk kapcsán ez nem jelenthető ki. Tanulmányunkban javaslatokat teszünk arra vonatkozóan, miként lehetne kiegészíteni a hagyományos kérdőíves módszereket annak érdekében, hogy még hatásosabban és hatékonyabban meg tudjuk ragadni az önvezető járművek fogyasztói elfogadását. Így hozzájárulva mindazon társadalmi és gazdasági előnyökhöz, melyek a technológia széleskörű elterjedéséből származhatnak. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kecskés, Evelin AU - Lukovics, Miklós TI - Az önvezetőjármű-használat techno-ökonómiai megközelítése JF - POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT J2 - POLGÁRI SZEMLE VL - 19 PY - 2023 IS - 1-3 SP - 181 EP - 196 PG - 16 SN - 1786-6553 DO - 10.24307/psz.2023.0912 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34239330 ID - 34239330 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lukovics, Miklós TI - Összekapcsolt autonóm járművek: kihívások és válaszok a városfejlesztésben JF - COMITATUS: ÖNKORMÁNYZATI SZEMLE J2 - COMITATUS VL - 33 PY - 2023 IS - 245 SP - 73 EP - 90 PG - 18 SN - 1215-315X DO - 10.59809/Comitatus.2023.33-245.73 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34146638 ID - 34146638 AB - Az egymással és a városi infrastruktúrával adatkapcsolatban álló autonóm járművek (Connected and Autonomous Vehicles, CAV) valószínűsített elterjedése bizonyos scenáriók szerint lehetőséget ad a városi mobilitás jelenlegi problémáinak (dugók, zaj, CO2 kibocsátás stb.) kezelésére, ugyanakkor jelentős bizonytalanságokat és tisztázatlan kérdéseket rejt. Mindez olyan rendkívüli előkészületeket, intézkedéseket és erőforrásokat igényel a városoktól, amelyek jelentősen túlmutatnak a városfejlesztés jelenleg ismert keretein. Elméleti feltáró tanulmányunk célja az egymással és a városi infrastruktúrával adatkapcsolatban álló autonóm járművek jelenlegi városi „szövetbe” történő integrálásával kapcsolatos legfontosabb városfejlesztési kihívások megismerése, valamint, hogy új kutatási és diszkussziós lehetőségeket kínáljunk a városfejlesztéssel foglalkozó elméleti és gyakorlati szakemberek számára. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lukovics, Miklós TI - Az összekapcsolt autonóm járművek mibenlétéről JF - KÖZLEKEDÉS ÉS MOBILITÁS J2 - KÖZL MOBIL VL - 2 PY - 2023 IS - 2 SP - 79 EP - 88 PG - 10 SN - 2939-7057 DO - 10.55348/KM.33 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34146606 ID - 34146606 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Farkas Csamangó, Erika AU - Gyenes, Péter AU - Janáky, Csaba AU - Kádár, Krisztina AU - Kószó, Zsófia AU - Lukovics, Miklós AU - Sziebig, Orsolya Johanna AU - Görög, Márta AU - Czirók, Márton AU - Dobák, Katalin AU - Gyurity, Erik AU - Parragh, Viktor AU - Sorossy, Sándor AU - Vass, Antal TI - Szén-dioxid-tárolási és -hasznosítási (CCS/CCU) lehetőségek Magyarországon. Fehér könyv TS - Fehér könyv PB - SZTE Greennovation Center CY - Szeged PY - 2023 SP - 202 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34146259 ID - 34146259 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Somos, Péter AU - Lukovics, Miklós TI - Investigating the Public Acceptance of Autonomous Delivery Vehicles in Hungary JF - ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI STRATÉGIAI FÜZETEK J2 - É-MO STRAT FÜZ VL - 20 PY - 2023 IS - 2 SP - 31 EP - 45 PG - 15 SN - 1786-1594 DO - 10.32976/stratfuz.2023.14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34048232 ID - 34048232 AB - The technological advancement of autonomous vehicles has accelerated in recent days: the number of street tests conducted in the daily traffic of cities is increasing dynamically, and so are the numbers of cities involved, participating developers, and tested vehicles. It can also be observed that not only self-driving cars are being tested on the street now; self-driving buses and trucks are also appearing on public roads, and on the pavements a lesser-known type of vehicle can be found, the so-called autonomous city delivery robots. There are several international studies on the social acceptance of self-driving vehicles, but the vast majority of them focus on self-driving cars. We have little information about how the urban population relates to autonomous delivery robots, which travel on the pavement and can come into much more direct contact with residents than their counterparts that travel on the road or in the air. Our study, by means of netnography and questionnaire research, as well as motion picture sentiment research, analyses Hungarian society's attitude towards self-driving transport vehicles. LA - English DB - MTMT ER -