@article{MTMT:34766558, title = {Az önvezetőflotta-használat költségelőnyeinek lehetséges hatása a magyar városok mobilitására}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34766558}, author = {Kecskés, Evelin and Lukovics, Miklós}, doi = {10.32976/stratfuz.2024.7}, journal-iso = {É-MO STRAT FÜZ}, journal = {ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI STRATÉGIAI FÜZETEK}, volume = {21}, unique-id = {34766558}, issn = {1786-1594}, abstract = {Korunk nagyvárosainak mobilitását növekvő autódominancia jellemzi, amely egyre jobban érzékelhető urbanizációs hátrányokat (dugók, zaj, légszennyezettség, járdákon parkoló autók stb.) eredményez. Az önvezető járművek flottahasználati üzleti modellje megteremti annak elvi lehetőségét, hogy csökkentse a városok útjain közlekedő autók számát. Egyre több információval rendelkezünk az önvezetőflotta-használat költségeiről, és számos modellszámítás megállapította az önvezetőflotta-használat lehetséges költségelőnyét a saját autó tulajdonlással szemben. Keveset tudunk ugyanakkor arról, hogy a lakosság milyen költségelőnyök mentén hajlandó a saját autó tulajdonlást felváltani önvezetőflotta-használatra. Kutatásunk célja annak megismerése, hogy a magyar lakosság milyen feltételek mentén hajlandó a napi mobilitási szokásait az önvezetőflotta-használat irányába elmozdítani. Eredményeink segítségével megbecsüljük azt is, hogy az egyes modellváltozatok mentén mennyivel csökkenthető a magyar utakon levő autók száma, valamint javaslatokat teszünk ezen értékek további növelésének lehetőségeire is.}, keywords = {városi mobilitás; önvezető autók; urbanizációs hátrányok}, year = {2024}, eissn = {2560-2926}, pages = {82-97} } @article{MTMT:34757358, title = {Az önvezető járművek elfogadásának társadalomtudományi vetületei. Kutatási lehetőségek és módszertani korlátok}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757358}, author = {Lukovics, Miklós and Ujházi, Tamás and Prónay, Szabolcs}, doi = {10.24307/psz.2023.1220}, journal-iso = {POLGÁRI SZEMLE}, journal = {POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT}, volume = {19}, unique-id = {34757358}, issn = {1786-6553}, abstract = {Tanulmányunkban a járműipari innovációk, azon belül is az önvezető járművek fogyasztói elfogadásának vizsgálatára alkalmas kutatási módszerek keretrendszerét tekintjük át. Tanulmányunkban szakirodalmi alapon állva áttekintjük e módszereket, ezáltal bemutatva a technológia elfogadását befolyásoló tényezők és modellek főbb típusait, valamint rávilágítva e módszerek korlátaira is. Ezekben a módszertani korlátokban közös, hogy a szakirodalomban bevett módszerek ugyan kiválóan alkalmazhatók olyan termékek, szolgáltatások értékelésére, melyet a fogyasztó már kipróbált és viszonylag jól ismer – ám az önvezető járművekhez hasonló radikális innovációk kapcsán ez nem jelenthető ki. Tanulmányunkban javaslatokat teszünk arra vonatkozóan, miként lehetne kiegészíteni a hagyományos kérdőíves módszereket annak érdekében, hogy még hatásosabban és hatékonyabban meg tudjuk ragadni az önvezető járművek fogyasztói elfogadását. Így hozzájárulva mindazon társadalmi és gazdasági előnyökhöz, melyek a technológia széleskörű elterjedéséből származhatnak.}, keywords = {önvezető járművek; innovatív technológiák; fogyasztói elfogadás; technológiai adaptáció}, year = {2023}, eissn = {1786-8823}, pages = {266-280}, orcid-numbers = {Ujházi, Tamás/0000-0002-6296-8071} } @article{MTMT:34239330, title = {Az önvezetőjármű-használat techno-ökonómiai megközelítése}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34239330}, author = {Kecskés, Evelin and Lukovics, Miklós}, doi = {10.24307/psz.2023.0912}, journal-iso = {POLGÁRI SZEMLE}, journal = {POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT}, volume = {19}, unique-id = {34239330}, issn = {1786-6553}, year = {2023}, eissn = {1786-8823}, pages = {181-196} } @article{MTMT:34146638, title = {Összekapcsolt autonóm járművek: kihívások és válaszok a városfejlesztésben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34146638}, author = {Lukovics, Miklós}, doi = {10.59809/Comitatus.2023.33-245.73}, journal-iso = {COMITATUS}, journal = {COMITATUS: ÖNKORMÁNYZATI SZEMLE}, volume = {33}, unique-id = {34146638}, issn = {1215-315X}, abstract = {Az egymással és a városi infrastruktúrával adatkapcsolatban álló autonóm járművek (Connected and Autonomous Vehicles, CAV) valószínűsített elterjedése bizonyos scenáriók szerint lehetőséget ad a városi mobilitás jelenlegi problémáinak (dugók, zaj, CO2 kibocsátás stb.) kezelésére, ugyanakkor jelentős bizonytalanságokat és tisztázatlan kérdéseket rejt. Mindez olyan rendkívüli előkészületeket, intézkedéseket és erőforrásokat igényel a városoktól, amelyek jelentősen túlmutatnak a városfejlesztés jelenleg ismert keretein. Elméleti feltáró tanulmányunk célja az egymással és a városi infrastruktúrával adatkapcsolatban álló autonóm járművek jelenlegi városi „szövetbe” történő integrálásával kapcsolatos legfontosabb városfejlesztési kihívások megismerése, valamint, hogy új kutatási és diszkussziós lehetőségeket kínáljunk a városfejlesztéssel foglalkozó elméleti és gyakorlati szakemberek számára.}, year = {2023}, pages = {73-90} } @article{MTMT:34146606, title = {Az összekapcsolt autonóm járművek mibenlétéről}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34146606}, author = {Lukovics, Miklós}, doi = {10.55348/KM.33}, journal-iso = {KÖZL MOBIL}, journal = {KÖZLEKEDÉS ÉS MOBILITÁS}, volume = {2}, unique-id = {34146606}, year = {2023}, eissn = {2939-7057}, pages = {79-88} } @book{MTMT:34146259, title = {Szén-dioxid-tárolási és -hasznosítási (CCS/CCU) lehetőségek Magyarországon. Fehér könyv}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34146259}, author = {Farkas Csamangó, Erika and Gyenes, Péter and Janáky, Csaba and Kádár, Krisztina and Kószó, Zsófia and Lukovics, Miklós and Sziebig, Orsolya Johanna and Görög, Márta and Czirók, Márton and Dobák, Katalin and Gyurity, Erik and Parragh, Viktor and Sorossy, Sándor and Vass, Antal}, publisher = {SZTE Greennovation Center}, unique-id = {34146259}, year = {2023}, orcid-numbers = {Janáky, Csaba/0000-0001-5965-5173} } @article{MTMT:34048232, title = {Investigating the Public Acceptance of Autonomous Delivery Vehicles in Hungary}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34048232}, author = {Somos, Péter and Lukovics, Miklós}, doi = {10.32976/stratfuz.2023.14}, journal-iso = {É-MO STRAT FÜZ}, journal = {ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI STRATÉGIAI FÜZETEK}, volume = {20}, unique-id = {34048232}, issn = {1786-1594}, abstract = {The technological advancement of autonomous vehicles has accelerated in recent days: the number of street tests conducted in the daily traffic of cities is increasing dynamically, and so are the numbers of cities involved, participating developers, and tested vehicles. It can also be observed that not only self-driving cars are being tested on the street now; self-driving buses and trucks are also appearing on public roads, and on the pavements a lesser-known type of vehicle can be found, the so-called autonomous city delivery robots. There are several international studies on the social acceptance of self-driving vehicles, but the vast majority of them focus on self-driving cars. We have little information about how the urban population relates to autonomous delivery robots, which travel on the pavement and can come into much more direct contact with residents than their counterparts that travel on the road or in the air. Our study, by means of netnography and questionnaire research, as well as motion picture sentiment research, analyses Hungarian society's attitude towards self-driving transport vehicles.}, keywords = {city logistics; Urban traffic; last-mile delivery; autonomous delivery robots}, year = {2023}, eissn = {2560-2926}, pages = {31-45} } @article{MTMT:33992528, title = {Facilitating adoption of responsible innovation in business through certification}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33992528}, author = {Lukovics, Miklós and Nagy, Benedek and Kwee, Zenlin and Yaghmaei, Emad}, doi = {10.1080/23299460.2023.2211810}, journal-iso = {J RESPONS INNOV}, journal = {JOURNAL OF RESPONSIBLE INNOVATION}, volume = {10}, unique-id = {33992528}, issn = {2329-9460}, year = {2023}, eissn = {2329-9037}, orcid-numbers = {Kwee, Zenlin/0000-0003-4146-033X; Yaghmaei, Emad/0000-0003-4884-7801} } @article{MTMT:33731216, title = {Combining survey-based and neuroscience measurements in customer acceptance of self-driving technology}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33731216}, author = {Lukovics, Miklós and Prónay, Szabolcs and Majó, Zoltán and Kovács, Péter and Ujházi, Tamás and Volosin, Márta and Palatinus, Zsolt and Keszey, Tamara}, doi = {10.1016/j.trf.2023.03.016}, journal-iso = {TRANSPORT RES F-TRAF}, journal = {TRANSPORTATION RESEARCH PART F - TRAFFIC PSYCHOLOGY AND BEHAVIOUR}, volume = {95}, unique-id = {33731216}, issn = {1369-8478}, year = {2023}, eissn = {1873-5517}, pages = {46-58}, orcid-numbers = {Majó, Zoltán/0000-0002-5806-1872; Ujházi, Tamás/0000-0002-6296-8071; Volosin, Márta/0000-0001-5190-4294; Keszey, Tamara/0000-0003-2535-9581} } @article{MTMT:33637834, title = {Az önvezető járművek elfogadása viselkedés-gazdaságtani szemléletben. A nudge szerepe a fenntartható városi mobilitás kialakításában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33637834}, author = {Zuti, Bence and Lukovics, Miklós}, doi = {10.18414/KSZ.2023.2.149}, journal-iso = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, journal = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, volume = {70}, unique-id = {33637834}, issn = {0023-4346}, year = {2023}, pages = {149-166}, orcid-numbers = {Zuti, Bence/0000-0002-7412-4108} }