TY - JOUR AU - Nagy, Beáta AU - Róbert, Péter AU - Geszler, Nikolett TI - Like parent, like child? The intergenerational transmission of subjective well-being in Hungary JF - JOURNAL OF FAMILY STUDIES J2 - J FAM STUD VL - 29 PY - 2023 IS - 4 SP - 1645 EP - 1665 PG - 21 SN - 1322-9400 DO - 10.1080/13229400.2022.2071164 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32807664 ID - 32807664 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pusztai, Gabriella AU - Róbert, Péter AU - Fényes, Hajnalka TI - Parental Involvement and School Choice in Hungarian Primary Schools JF - JOURNAL OF SCHOOL CHOICE J2 - JSC VL - 17 PY - 2023 IS - 1 SP - 118 EP - 135 PG - 18 SN - 1558-2159 DO - 10.1080/15582159.2023.2169812 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33671891 ID - 33671891 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Róbert, Péter ED - Spire, Alexis ED - Penissat, Étienne ED - Hugrée, Cédric ED - Hjellbrekke, Johs. TI - Polarisation: Trends in class boundaries in Hungary T2 - Class Boundaries in Europe PB - Routledge CY - London SN - 9781003223863 PY - 2023 SP - 35 EP - 51 PG - 17 DO - 10.4324/9781003223863-4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33748671 ID - 33748671 AB - The chapter describes a major process in the Hungarian class structure, namely an increasing polarisation combined with a growing heterogeneity. The elite became more distanced upwards, the precariat became more detached downwards from the rest of society. The middle class also sank and became very fragmented. The working class is very diverse in terms of its working and material conditions. Financial and social capital play particularly strong role in these developments in Hungary. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Róbert, Péter AU - Susánszky, Pál ED - Kolosi, Tamás ED - Szelényi, Iván ED - Tóth, István György TI - A munkaerő-piaci és a politikai részvétel összefüggései nemzetközi összehasonlításban T2 - Társadalmi Riport 2022 PB - TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. CY - Budapest T3 - Társadalmi riport, ISSN 1216-6561 PY - 2022 SP - 411 EP - 425 PG - 15 DO - 10.61501/TRIP.2022.21 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33298454 ID - 33298454 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Róbert, Péter AU - Geszler, Nikolett AU - Nagy, Beáta TI - Parental influence on subjective child well-being in Hungary JF - INTERSECTIONS: EAST EUROPEAN JOURNAL OF SOCIETY AND POLITICS J2 - INTERSECTIONS (HU) VL - 8 PY - 2022 IS - 2 SP - 156 EP - 174 PG - 19 SN - 2416-089X DO - 10.17356/ieejsp.v8i2.837 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33061270 ID - 33061270 AB - The paper extends the scope of social mobility research to family processes and family cohesion. The analysis aims to detect how various objective and subjective parental features influence subjective well-being (SWB) of adolescents in a dataset of 852 Hungarian families with 12–16-year-old children. SWB was operationalized by 14 comparable items on satisfaction with different domains of life, for both generations. The dependent variable is an aggregate SWB index, based on adolescents’ evaluations and OLS regression method is applied to uncover the association between parental well-being and children’s satisfaction. For a better understanding of this intergenerational process, we also control for parental education and material situation. The statistical model reflects gender, age and regional variation, as well. Results reveal a strong relationship between children’s and parents’ subjective well-being. Parental satisfaction with life and family- and work relations particularly affect offspring’s aggregate well-being. Material situation in the family matters more than parental education in the whole process. There is more variation in the results by the age of the adolescents than by gender. Findings reflect the importance of familial aspects and call attention to the relevance of soft, less intentional forms of status transmission. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Széll, Krisztián AU - Takács, Petra AU - Róbert, Péter ED - Steklács, János ED - Molnár-Kovács, Zsófia TI - Általános iskolás tanulók jólléte és eredményessége a járványhelyzet alatt és után T2 - 21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség PB - PTE BTK Neveléstudományi Intézet CY - Pécs SN - 9789636260576 PY - 2022 SP - 508 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33572566 ID - 33572566 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Róbert, Péter TI - Origins of Multidimensional Class Locations in Hungary JF - POLISH SOCIOLOGICAL REVIEW J2 - POL SOCIOL REV VL - 215 PY - 2021 SP - 369 EP - 386 PG - 18 SN - 1231-1413 DO - 10.26412/psr215.05 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32243649 ID - 32243649 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Széll, Krisztián AU - Szabó, Lilla AU - Róbert, Péter ED - Molnár, Gyöngyvér ED - Tóth, Edit TI - A tanulói jóllétre ható egyéni és iskolai tényezők vizsgálata T2 - A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program, előadás-összefoglalók PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet CY - Szeged SN - 9789633068335 PY - 2021 SP - 398 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32574996 ID - 32574996 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Széll, Krisztián AU - Szabó, Lilla AU - Róbert, Péter ED - Michalis, Michaelides TI - Individual and school factors affecting children's well-being T2 - 42nd Annual Hybrid Conference of the International School Psychology Association - Working with Schools & Families to Strengthen Children: Book of Abstracts PB - International School Psychology Association C1 - Online konferencia PY - 2021 SP - 63 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32131355 ID - 32131355 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Széll, Krisztián AU - Szabó, Lilla AU - Róbert, Péter ED - Juhász, Erika ED - Pornói, Rita TI - Három nemzetközi kutatás tanulóijóllét-koncepciójának összevetése T2 - Tanuló társadalom: oktatáskutatás járvány idején. HUCER 2021 (absztraktkötet) PB - Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) CY - Budapest SN - 9786155657092 PY - 2021 SP - 230 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32131341 ID - 32131341 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Széll, Krisztián AU - Szabó, Lilla AU - Róbert, Péter TI - Három nemzetközi kutatás tanulóijóllét-koncepciójának összevetése JF - NEVELÉSTUDOMÁNY: OKTATÁS KUTATÁS INNOVÁCIÓ J2 - NEVELÉSTUDOMÁNY VL - 9 PY - 2021 IS - 2 SP - 67 EP - 95 PG - 29 SN - 2063-9546 DO - 10.21549/NTNY.33.2021.2.4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32102011 ID - 32102011 AB - Az utóbbi években (hazai viszonylatban is) egyre növekvő kutatói érdeklődés mutatkozik a gyermekek jólléte iránt, ami különösen igaz az oktatás, iskola kontextusában történő vizsgálatokra. A tanulmány fő célja, hogy átfogó képet adjon a tanulók szubjektív jóllétének lehetséges vizsgálati dimenzióiról, ennek érdekében három nemzetközi kutatás – (1) Gyermekek világa – Nemzetközi vizsgálat a gyermekek jóllétéről (ISCWeB), (2) Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása (HBSC), (3) Tanulói teljesítmények nemzetközi értékelésének programja (PISA) – jóllétkoncepcióját, valamint a felmérések legutóbbi adatfelvételeiben vizsgált tanulói jóllétdimenziókat veti össze. Összességében megállapítható, hogy a tanulói jóllét vizsgálatát mindhárom felmérés többdimenziós keretbe ágyazza, így számos közös terület (élettel való általános elégedettség, érzelmi állapot, pszichológiai jóllét, családi élet, baráti kapcsolatok, iskolai élet, egészségi állapot, szubjektív és objektív testkép) megjelenik az adatfelvételekben. Az összehasonlítás eredménye azt mutatja, hogy a felmérések jólléthez köthető kérdései nem minden esetben feleltethetők meg teljesen egymásnak, több esetben inkább csak tartalmi, funkcionális megfeleltetés lehetséges. Emellett a vizsgált tanulók életkora, a tanulók jóllétére vonatkozó kérdések kontextusa is eltérő ezekben a felmérésekben. Különbség mutatkozik az egyes dimenziókhoz tartozó kérdések, illetve itemek számában, a válaszlehetőségként megadott kategóriákban (skálák fokozatában), valamint abban is, hogy az egyes adatfelvételek milyen időintervallumra vonatkoztatva kérdeznek rá bizonyos jelenségek előfordulására. Mindezek ellenére tanulmányunk első lépés abba az irányba, hogy a későbbiekben ezen nemzetközi felmérések eredményei alapján megpróbáljunk megbízhatóbb és érvényesebb képet alkotni a tanulók jóllétéről, különös tekintettel a magyar jellegzetességekre. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Róbert, Péter AU - Szabó, Lilla TI - Children’s Worlds National Report Hungary PY - 2020 SP - 1 PG - 31 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31359331 ID - 31359331 N1 - https://isciweb.org/wp-content/uploads/2020/05/Hungary-National-Report-Wave-3.pdf LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Róbert, Péter AU - Saar, Ellu AU - Kazjulja, Margarita TI - Individual and institutional influences on EU labour market returns to education: a comparison of the effect of the 2008 economic crisis on eight EU countries JF - EUROPEAN SOCIETIES J2 - EUR SOC VL - 22 PY - 2020 IS - 2 SP - 157 EP - 187 PG - 31 SN - 1461-6696 DO - 10.1080/14616696.2019.1636110 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31139434 ID - 31139434 AB - This paper explores cross-national variations in the impact of education on labour market outcomes using the risk of unemployment and occupational status as the key dependent variables. The study applies a comparative perspective on eight EU countries (three from CEE), representing different relationships between the education system and the labour market with various degrees of inequality, welfare provisions and labour market flexibility. A temporal comparison investigates the influence of the 2008 economic crisis. The study employs data from the European Union Labour Force Survey 2007, 2009 and 2014. Binary and ordinary least squares regressions are the main analytical methods. Models are fitted to the pooled data and interactions are applied to elaborate on country and temporal variations. The analysis reveals the persistence of returns to school investments; the crisis exerts bigger risk and loss for the less educated. However, this impact is markedly shadowed by the institutional variation at the country level. High flexibility and low inequality could provide some defence, while corporatist features and employment protection decreased the crisis effects. Post-communist countries were hit harder but with a characteristic variance: Slovenia was less affected, Estonia recovered the crisis faster and Hungary was affected at most. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Róbert, Péter AU - Szabó, Lilla AU - Széll, Krisztián ED - Kolosi, Tamás ED - Szelényi, Iván ED - Tóth, István György TI - A gyermekjóllét aspektusai. Nemzetközi összehasonlítás egy iskolai kutatás alapján TS - Nemzetközi összehasonlítás egy iskolai kutatás alapján T2 - Társadalmi Riport 2020 PB - TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. CY - Budapest SN - 9771216656206 PY - 2020 SP - 281 EP - 306 PG - 18 DO - 10.61501/TRIP.2020.12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31651355 ID - 31651355 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Róbert, Péter ED - Kolosi, Tamás ED - Szelényi, Iván ED - Tóth, István György TI - Bizakodók és gyanakvók: biztonságérzet és áldozattá válás Magyarországon és nemzetközi összehasonlításban T2 - Társadalmi Riport 2020 PB - TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. CY - Budapest SN - 9771216656206 PY - 2020 SP - 522 EP - 540 PG - 19 DO - 10.61501/TRIP.2020.23 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31651325 ID - 31651325 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Róbert, Péter TI - Polarizáció JF - SOCIO.HU : TÁRSADALOMTUDOMÁNYI SZEMLE J2 - SOCIO.HU VL - 10 PY - 2020 IS - 2 SP - 175 EP - 176 PG - 2 SN - 2063-0468 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31651278 ID - 31651278 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bartus, Tamás AU - Róbert, Péter TI - Pályakezdő diplomások. Az első állástalálás képzési területi különbségei és az oktatási intézmény hatása JF - EDUCATIO J2 - EDUCATIO VL - 28 PY - 2019 IS - 4 SP - 783 EP - 802 PG - 20 SN - 1216-3384 DO - 10.1556/2063.28.2019.4.9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31255502 ID - 31255502 AB - Tanulmányunkban nappali tagozaton, BA vagy MA szinten abszolutóriumot szerzett hallgatók esetében vizsgáljuk az első állás megszerzését. Hipotéziseink szerint jobb ki-látásokra számíthatnak 1) a mesterszakon, illetve 2) a számítástechnikai, műszaki te-rületen végzettek, 3) a felsőoktatási intézmény hatása pedig a bölcsészettudományi, gazdaságtudományi, társadalomtudományi területeken a legerősebb. Hipotéziseinket a Diplomás Pályakövetési Rendszer 2011–2015 hullámaival teszteljük. Eredményeink szerint 1) az MA vagy osztatlan képzést végzettek nagyobb eséllyel és gyorsabban talál-ják meg az első állást; 2) a legjobb elhelyezkedési esélyekkel az informatikai és a peda-gógus területen végzettek rendelkeznek; 3) a gazdaságtudományi, a művészeti és a tár-sadalomtudományi képzési területeken az intézmény is jelentős mértékben befolyásolja az elhelyezkedési esélyeket. Az eredmények azt sugallják, hogy a diplomások képzése és a diplomás munkaerő iránti kereslet nem illeszkedik tökéletesen. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Róbert, Péter TI - The Role of Demographic and Socio-Economic Characteristics in Affecting Subjective Well-being. The Case of Hungary TS - The Case of Hungary JF - STUDIES OF TRANSITION STATES AND SOCIETIES J2 - STUD TRANS STAT SOC VL - 11 PY - 2019 IS - 2 SP - 3 EP - 22 PG - 20 SN - 1736-874X UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31037122 ID - 31037122 AB - This paper investigates the influence of various demographic and social factors on the perception of well-being in Hungary. For the purpose of the analysis, various measures of subjective well-being have been developed as dependent variables using both narrower and broader sets of items, and a principal factor analysis was applied to construct normalised indices. Demographic predictors include gender, age, family composition, residence; sociological predictors contain education, labour market position, income and wealth as well as questions on health and religiosity. Hungary is an interesting case to study, given its well-known strong deficit in subjective wellbeing. The phenomenon is particularly motivating in light of the official propaganda from the governing political authorities on the country’s economic and social progress. A low level of subjective well-being is confirmed again, partly in international comparisons, partly from the perspective of temporal change. Furthermore, a detailed analysis of the data reveals that Hungarians seem to be markedly divided into higher and lower assessments of well-being on the basis of age, residence and social status. Regression models prove that material conditions have the strongest impact on subjective well-being, even if controlled for education and labour market position. The results concerning subjective-wellbeing raise questions for public policy in Hungary. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Róbert, Péter ED - Tóth, István György TI - Intergenerational educational mobility in European societies before and after the crisis T2 - Hungarian Social Report 2019 PB - TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. CY - Budapest SN - 9771419979003 T3 - Social Report PY - 2019 SP - 120 EP - 136 PG - 17 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30437334 ID - 30437334 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Albert, Fruzsina Ildikó AU - Pethesné Dávid, Beáta AU - Kmetty, Zoltán AU - Kristóf, Luca AU - Róbert, Péter AU - Szabó, Andrea TI - Mapping the Post-communist Class Structure: Findings from a New Multidimensional Hungarian Class Survey JF - EAST EUROPEAN POLITICS AND SOCIETIES J2 - EAST EUR POLIT SOC VL - 32 PY - 2018 IS - 3 SP - 544 EP - 565 PG - 22 SN - 0888-3254 DO - 10.1177/0888325417739954 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3304772 ID - 3304772 LA - English DB - MTMT ER -