4.
POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI
FOLYÓIRAT 15 : 4-6
pp. 36-55. , 15 p. (2019)
Közlemény:31149582 Egyeztetett Forrás
Idéző Folyóiratcikk (Szakcikk ) Tudományos
A gazdaság élénkítése szempontjából elengedhetetlen a középfokú és
felsőoktatási intézmények kutatás-fejlesztési teljesítményének fokozása,
amely áttételesen hozzájárul a forprofit és nonprofit szféra teljesítményének
javulásához, végeredményben a nemzetgazdasági szintű teljesítmény
(GDP) növeléséhez. Véleményünk szerint érdemes foglalkozni az oktatás
és versenyképesség regionális szintű vizsgálatával is. A magyar gazdaság
teljesítőképességének növelésére irányuló stratégiai célkitűzések
megvalósítása érdekében a jövőben kiemelt figyelmet kell fordítani
a kutatás-fejlesztési tevékenység vidéki térségekben megvalósuló
fejlesztésére. A nemzetgazdasági versenyképesség a regionális versenyképesség
szintéziseként értelmezhető. A szakképzés teljes rendszerének, strukturális,
módszertani és finanszírozási hátterének újragondolására, a nemzetközi
„best practice”-ek hazai adaptálására szükség van, nemcsak a leszakadt és
elmaradt területek felzárkóztatása, hanem ezen keresztül a nemzetgazdasági
szintű versenyképesség fokozása okán is. Magyarország innovációs rendszerét
vizsgálva megállapítható, hogy a WEF által vizsgált indikátorok alapján
az ország elmaradt az uniós átlagtól. A vállalatok innovációs kapacitása
nagyon gyenge, a legtöbb cég még mindig az olcsó munkaerőre építi a termelését,
és nem tud vagy nem akar innoválni. Annak érdekében azonban, hogy a magyar
gazdaság a tudásalapú társadalmak közé kerüljön a jövőben, az oktatás
és az innováció területein jelentős befektetésre (pénzügyi befektetésre
és szemléletváltásra) van szükség.
Increasing the research-and-development output of secondary and tertiary
educational institutions is indispensable for boosting the economy.
Indirectly, it also contributes to improvement in the complete performance
of the profit-making and non-profit sectors, and ultimately to increase
in the national output (GDP). In our opinion education and competitiveness
are also worth studying on a regional level. In order to implement the strategic
objectives aimed at improving the performance of the Hungarian economy,
special attention will need to be paid in the future to the development of
research and development in rural areas. A meaningful interpretation of
the competitiveness of the national economy may be given as a synthesis
of competitiveness in the regions. In addition to closing the gap in areas
that have dropped behind and are backward, the complete system of vocational
training needs to be reconsidered, including its structure, methodology
and financing, and the international best practices should be adopted,
in order to improve competitiveness on the level of the national economy.
An analysis of Hungary’s innovation system suggests that based on the indicators
examined by WEF, the country is behind the EU average. Companies’ innovation
capacities are extremely weak, most companies still rely on cheap labour
for production, and are incapable of or do not want to innovate. In order
to raise the Hungarian economy among knowledge-based societies in the future,
considerable investment (both financial investment and a change of perspective)
is needed in education and innovation.
Szakcikk (Folyóiratcikk) | Tudományos[31149582] [Egyeztetett]