2023
1.
Tasi, Peter ; Kardos, Barbara ; Szijártó, Boglárka ; Osipovskaya, Elizaveta
In: Luis, Gómez Chova; Chelo, González Martínez; Joanna, Lees ICERI2023 Proceedings 16th International Conference of Education, Research and Innovation
Sevilla, Spanyolország : International Academy of Technology, Education and Development (IATED) (2023) pp. 6727-6735. , 9 p.
Közlemény:34414347 Egyeztetett Forrás Idéző Könyvrészlet (Absztrakt / Kivonat ) Tudományos
The rapid transition to online education in response to the COVID-19 pandemic has brought about significant methodological innovations and best practices, particularly in the realm of part-time education. Over the past six semesters, the necessity-driven solutions and subsequent refinements have paved the way for enhanced learning experiences and improved efficiency. In this study, we explore the ongoing process of refining applied solutions based on repeated student feedback in the context of part-time education. Part-time education necessitates meticulous preparation and organisation by instructors, as the limited number of contact hours compared to full-time education poses challenges in delivering knowledge through face-to-face interactions. Since the spring of 2020, we have fully transitioned part-time education to an online format, encompassing both real-time courses and self-paced learning through videos and e-learning materials. The modifications implemented thus far, informed by student feedback, have played a crucial role in optimising the learning environment. Notable adjustments include the elimination of introductory attendance classes, allowing students to delve directly into substantive content. In addition to the organisational aspects, our study acknowledges the mutual interest of instructors and students in maximising the efficiency of part-time training and fostering a rewarding learning experience. We emphasise the significance of addressing these areas within the framework of limited opportunities inherent to part-time education. By highlighting the advancements made thus far and outlining the future steps based on recently received feedback, we aim to contribute to the ongoing discourse on optimising part-time education and shaping its future trajectory. Through this research, we seek to shed light on the trans-formative potential of the COVID-19-induced online education paradigm, specifically within the context of part-time education. By sharing our experiences and insights, we hope to inspire educators and institutions to embrace and further refine the applied solutions, ultimately fostering an environment that promotes efficient learning and meaningful educational experiences for part-time students.
Absztrakt / Kivonat (Könyvrészlet) | Tudományos[34414347] [Egyeztetett]
2.
Budapest, Magyarország : Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) (2023) pp. 40-53. , 14 p.
Közlemény:34164480 Egyeztetett Forrás Könyvrészlet (Konferenciaközlemény ) Tudományos
Századunkban a lemorzsolódás csökkentése, illetve a minőség fejlesztése mellett alapvető feladat segíteni a hallgatókat abban, hogy magabiztosan boldoguljanak egy komplex, bizonytalan világban. Ennek megfelelően megindult az intézmények expliciten értékközpontú stratégiai fejlesztése, melynek elengedhetetlen része annak vizsgálata, hogy hogyan konceptualizálják céljaikat és az őket érő kihívásokat az oktatási folyamat fő ágensei, az oktatók. Az empirikus kutatás célja feltérképezni a BGE PSZK Számvitel tanszéki oktatóinak gondolkodását. A kutatás során a tanszék 17 oktatójával készült interjú került elemzésre. A két kódoló által végzett tematikus szövegelemzés induktív logikát követett, amelyből kialakult a célok, kihívások és lehetséges megoldások rendszere. Az elemzés alapján az oktatók által képviselt célok sokrétűek, elsősorban kognitív, praktikus és stratégiai jellegűek. A kihívások a hallgatói sokféleség, a külső adottságok és az oktatók személyes dilemmáinak témáit vetik fel, míg a megoldások az oktatásmódszertan és a kapcsolatépítés kérdéskörébe vezetnek. Az interjú utolsó témája az oktatók küldetése volt, ahol affektív és szociális tényezők kerültek előtérbe.
Konferenciaközlemény (Könyvrészlet) | Tudományos[34164480] [Egyeztetett]
3.
ACTA POLYTECHNICA HUNGARICA 20 : 3 pp. 251-268. , 18 p. (2023)
Közlemény:34509323 Egyeztetett Forrás Idéző Folyóiratcikk (Szakcikk ) Tudományos
A knowledge-based society is a major contribution to increasing competitiveness. Higher education institutions play a crucial role in the life of a national economy. Higher education in Hungary has undergone several transformations over the past two decades. In order to address the challenges of competition in the higher education sector, it is necessary to provide adequate financial information and to know the costs of activities and training. To improve their sustainability, universities need to develop the right tools to determine the total cost of their training. In our research, we focused on the factors that play a role in the costing of economics courses in Hungary. The research has statistically confirmed that the more prestigious and well-known higher education institutions set their tuition fees at the upper end of the differentiated normative range for a given field of study. Institutions adjust the amounts of the fees they charge to market conditions, to the cost price and to the normative envelope.
Szakcikk (Folyóiratcikk) | Tudományos[34509323] [Egyeztetett]
2019
4.
POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT 15 : 4-6 pp. 36-55. , 15 p. (2019)
Közlemény:31149582 Egyeztetett Forrás Idéző Folyóiratcikk (Szakcikk ) Tudományos
A gaz­da­ság élén­kí­té­se szem­pont­já­ból el­en­ged­he­tet­len a kö­zép­fo­kú és fel­ső­ok­ta­tá­si in­téz­mé­nyek ku­ta­tás-fej­lesz­té­si tel­je­sít­mé­nyé­nek fo­ko­zá­sa, amely át­té­te­le­sen hoz­zá­já­rul a for­pro­fit és non­pro­fit szfé­ra tel­je­sít­mé­nyé­nek ja­vu­lá­sá­hoz, vég­ered­mény­ben a nem­zet­gaz­da­sá­gi szin­tű tel­je­sít­mény (GDP) nö­ve­lé­sé­hez. Vé­le­mé­nyünk sze­rint ér­de­mes fog­lal­koz­ni az ok­ta­tás és ver­seny­ké­pes­ség re­gi­o­ná­lis szin­tű vizs­gá­la­tá­val is. A ma­gyar gaz­da­ság tel­je­sí­tő­ké­pes­sé­gé­nek nö­ve­lé­sé­re irá­nyu­ló stra­té­gi­ai cél­ki­tű­zé­sek meg­va­ló­sí­tá­sa ér­de­ké­ben a jö­vő­ben ki­emelt fi­gyel­met kell for­dí­ta­ni a ku­ta­tás-fej­lesz­té­si te­vé­keny­ség vi­dé­ki tér­sé­gek­ben meg­va­ló­su­ló fej­lesz­té­sé­re. A nem­zet­gaz­da­sá­gi ver­seny­ké­pes­ség a re­gi­o­ná­lis ver­seny­ké­pes­ség szin­té­zi­se­ként ér­tel­mez­he­tő. A szak­kép­zés tel­jes rend­sze­ré­nek, struk­tu­rá­lis, mód­szer­ta­ni és fi­nan­szí­ro­zá­si hát­te­ré­nek új­ra­gon­do­lá­sá­ra, a nem­zet­kö­zi „best prac­ti­ce”-ek hazai adap­tá­lá­sá­ra szük­ség van, nem­csak a le­sza­kadt és el­ma­radt te­rü­le­tek fel­zár­kóz­ta­tá­sa, hanem ezen ke­resz­tül a nem­zet­gaz­da­sá­gi szin­tű ver­seny­ké­pes­ség fo­ko­zá­sa okán is. Ma­gyar­or­szág in­no­vá­ci­ós rend­sze­rét vizs­gál­va meg­ál­la­pít­ha­tó, hogy a WEF által vizs­gált in­di­ká­to­rok alap­ján az or­szág el­ma­radt az uniós át­lag­tól. A vál­la­la­tok in­no­vá­ci­ós ka­pa­ci­tá­sa na­gyon gyen­ge, a leg­több cég még min­dig az olcsó mun­ka­erő­re építi a ter­me­lé­sét, és nem tud vagy nem akar in­no­vál­ni. Annak ér­de­ké­ben azon­ban, hogy a ma­gyar gaz­da­ság a tu­dás­ala­pú tár­sa­dal­mak közé ke­rül­jön a jö­vő­ben, az ok­ta­tás és az in­no­vá­ció te­rü­le­te­in je­len­tős be­fek­te­tés­re (pénz­ügyi be­fek­te­tés­re és szem­lé­let­vál­tás­ra) van szük­ség. Inc­re­a­sing the re­se­arch-and-de­ve­lop­ment out­put of se­con­dary and ter­ti­ary edu­ca­ti­o­nal ins­ti­tu­tions is in­dis­pens­ab­le for bo­ost­ing the eco­nomy. In­di­rectly, it also cont­ri­bu­tes to imp­ro­ve­ment in the comp­le­te per­for­mance of the pro­fit-mak­ing and non-pro­fit sec­tors, and ul­ti­ma­tely to inc­re­a­se in the na­ti­o­nal out­put (GDP). In our opin­ion edu­ca­ti­on and com­pe­ti­ti­ve­ness are also worth studying on a re­gi­o­nal level. In order to imp­le­ment the strategic ob­jec­ti­ves aimed at imp­ro­ving the per­for­mance of the Hun­ga­ri­an eco­nomy, spe­ci­al at­tent­ion will need to be paid in the fu­tu­re to the de­ve­lop­ment of re­se­arch and de­ve­lop­ment in rural areas. A me­aning­ful in­terp­re­ta­ti­on of the com­pe­ti­ti­ve­ness of the na­ti­o­nal eco­nomy may be given as a synt­he­sis of com­pe­ti­ti­ve­ness in the re­gions. In ad­di­ti­on to clo­sing the gap in areas that have drop­ped be­hind and are back­ward, the comp­le­te sys­tem of vo­ca­ti­o­nal train­ing needs to be re­cons­idered, inc­lu­ding its struc­tu­re, met­ho­do­logy and fi­nanc­ing, and the in­ter­na­ti­o­nal best prac­ti­ces sho­uld be adop­ted, in order to imp­ro­ve com­pe­ti­ti­ve­ness on the level of the na­ti­o­nal eco­nomy. An analy­sis of Hun­gary’s in­no­va­ti­on sys­tem sug­gests that based on the in­di­ca­tors exa­mi­ned by WEF, the count­ry is be­hind the EU aver­age. Com­pa­ni­es’ in­no­va­ti­on ca­pa­ci­ti­es are ext­remely weak, most com­pa­ni­es still rely on cheap la­bour for pro­duc­ti­on, and are in­cap­ab­le of or do not want to in­no­va­te. In order to raise the Hun­ga­ri­an eco­nomy among know­ledge-bas­ed so­ci­eti­es in the fu­tu­re, cons­ide­rab­le in­vestment (both fi­nan­cial in­vestment and a chan­ge of pers­pec­tive) is ne­e­ded in edu­ca­ti­on and in­no­va­ti­on.
Szakcikk (Folyóiratcikk) | Tudományos[31149582] [Egyeztetett]
2025-02-16 20:04