Bevezetés: A ChatGPT nagy nyelvi modell, amelyet az OpenAI fejlesztett ki, és jelentős
előrelépést hozott a természetes nyelvi feldolgozás terén. A GPT-4.0 verzióval a modell
képes emberi szintű beszélgetéseket folytatni, ami különösen hasznos az oktatásban
és a kutatásban. Az egészségügyi oktatásban a hallgatók virtuális szituációkban gyakorolhatják
a betegfelvételt, valós idejű visszajelzést kapva. Emellett az oktatási anyagok személyre
szabását is lehetővé teszi, igazodva a hallgatók egyéni igényeihez. Célkitűzés: A
tanulmány célja, hogy bemutassuk a ChatGPT, vagyis a mesterséges intelligencia alkalmazásának
lehetőségeit az egészségügyi oktatásban. A ChatGPT lehetővé teszi virtuális betegek
és szimulációk létrehozását, amelyek révén a hallgatók valósághű környezetben gyakorolhatják
a betegfelvételt és a kommunikációt a különböző nyelvű betegekkel. Módszer: A ChatGPT-t
használtuk arra, hogy különböző szimulációkat hozzunk létre az egészségügyi oktatásban.
A szimulációk során a hallgatók valós időben kaptak visszajelzést, és a tananyagokat
a hallgatók egyéni igényeihez tudtuk igazítani. A ChatGPT segítségével a hallgatók
olyan helyzetekben gyakoroltak, amelyekben különböző nyelvi kihívásokkal szembesültek.
A szimulációk során finomhangolással tettük valósághűbbé a mesterséges intelligencia
által adott válaszokat, valamint az empátiát is integráltuk a rendszerbe. Eredmények:
A kutatás során oktatási szimulációkat sikerült létrehozni a ChatGPT-vel, amelyek
javították a hallgatók készségeit és növelték önbizalmukat. A hallgatók képesek voltak
önállóan kitölteni ápolási dokumentációkat anélkül, hogy valós betegekkel érintkeztek
volna. Megbeszélés: A ChatGPT használata az oktatásban jelentős előnyöket kínál, különösen
a betegágy melletti oktatásban. A virtuális szimulációk lehetővé teszik a hallgatók
számára, hogy biztonságos és kontrollált környezetben gyakorolják készségeiket, ami
növeli önbizalmukat és csökkenti a szorongást. Az infokommunikációs eszközök használata
megragadja a hallgatók figyelmét és érdeklődését. Következtetés: A ChatGPT bevezetése
az egészségügyi oktatásba változatos gyakorlati szituációk előkészítését és bemutatását
teszi lehetővé, javítva a betegellátás minőségét. Jelenleg további kutatásokat is
végzünk, ilyen a ChatGPT logopédiai területen és betegedukációban történő alkalmazásának
lehetősége. Kiemelten fontos, hogy a képzésben közreműködő rangidős oktatók, tanárok
képesek legyenek kapcsolódni a már a digitális világban élő fiatal generációhoz. Orv
Hetil. 2024; 165(52): 2061–2064.