Mesterséges intelligencia az egészségügyi oktatásban: áldás vagy átok?

Horváthné Kónya, Erzsébet ✉ [Horváthné, Kónya Erzsébet (ápolástan, gyakor...), szerző] Ápolástan Tanszék (SE / ETK2007); Geriátriai Klinika és Ápolástudományi Központ (SE / KKP); Virág, Andrea [Virág, Andrea (geriátria), szerző]; Lajkó, Patrícia [Lajkó, Patrícia (Pszichológia), szerző] Geriátriai Klinika és Ápolástudományi Központ (SE / KKP); Szűcs, Ádám Attila [Szücs, Ádám Attila (Gyógypedagógia, L...), szerző]; Markovics, Dorina [Markovics, Dorina (Ápolás; PhD hallgató), szerző]; Gadó, Klára [Gadó, Klára (Belgyógyászat), szerző] Egészségtudományi Kar (SE); Geriátriai Klinika és Ápolástudományi Központ (SE / KKP); Balogh, Zoltán [Balogh, Zoltán (Ápolástan), szerző] Egészségtudományi Kar (SE)

Magyar nyelvű Szakcikk (Folyóiratcikk) Tudományos
Megjelent: ORVOSI HETILAP 0030-6002 1788-6120 165 (52) pp. 2061-2064 2024
  • Pszichológiai Tudományos Bizottság: A
  • Demográfiai Osztályközi Állandó Bizottság: A hazai
  • SJR Scopus - Medicine (miscellaneous): Q4
Azonosítók
Bevezetés: A ChatGPT nagy nyelvi modell, amelyet az OpenAI fejlesztett ki, és jelentős előrelépést hozott a természetes nyelvi feldolgozás terén. A GPT-4.0 verzióval a modell képes emberi szintű beszélgetéseket folytatni, ami különösen hasznos az oktatásban és a kutatásban. Az egészségügyi oktatásban a hallgatók virtuális szituációkban gyakorolhatják a betegfelvételt, valós idejű visszajelzést kapva. Emellett az oktatási anyagok személyre szabását is lehetővé teszi, igazodva a hallgatók egyéni igényeihez. Célkitűzés: A tanulmány célja, hogy bemutassuk a ChatGPT, vagyis a mesterséges intelligencia alkalmazásának lehetőségeit az egészségügyi oktatásban. A ChatGPT lehetővé teszi virtuális betegek és szimulációk létrehozását, amelyek révén a hallgatók valósághű környezetben gyakorolhatják a betegfelvételt és a kommunikációt a különböző nyelvű betegekkel. Módszer: A ChatGPT-t használtuk arra, hogy különböző szimulációkat hozzunk létre az egészségügyi oktatásban. A szimulációk során a hallgatók valós időben kaptak visszajelzést, és a tananyagokat a hallgatók egyéni igényeihez tudtuk igazítani. A ChatGPT segítségével a hallgatók olyan helyzetekben gyakoroltak, amelyekben különböző nyelvi kihívásokkal szembesültek. A szimulációk során finomhangolással tettük valósághűbbé a mesterséges intelligencia által adott válaszokat, valamint az empátiát is integráltuk a rendszerbe. Eredmények: A kutatás során oktatási szimulációkat sikerült létrehozni a ChatGPT-vel, amelyek javították a hallgatók készségeit és növelték önbizalmukat. A hallgatók képesek voltak önállóan kitölteni ápolási dokumentációkat anélkül, hogy valós betegekkel érintkeztek volna. Megbeszélés: A ChatGPT használata az oktatásban jelentős előnyöket kínál, különösen a betegágy melletti oktatásban. A virtuális szimulációk lehetővé teszik a hallgatók számára, hogy biztonságos és kontrollált környezetben gyakorolják készségeiket, ami növeli önbizalmukat és csökkenti a szorongást. Az infokommunikációs eszközök használata megragadja a hallgatók figyelmét és érdeklődését. Következtetés: A ChatGPT bevezetése az egészségügyi oktatásba változatos gyakorlati szituációk előkészítését és bemutatását teszi lehetővé, javítva a betegellátás minőségét. Jelenleg további kutatásokat is végzünk, ilyen a ChatGPT logopédiai területen és betegedukációban történő alkalmazásának lehetősége. Kiemelten fontos, hogy a képzésben közreműködő rangidős oktatók, tanárok képesek legyenek kapcsolódni a már a digitális világban élő fiatal generációhoz. Orv Hetil. 2024; 165(52): 2061–2064.
Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
2025-04-17 03:31