Napjainkban a kultúrának gazdasági és társadalmi szempontból egyaránt kiemelkedő szerepe
van, egyrészt szolgálja a helyiek életminőségének javítását, másrészt az ideiglenes
térhasználók, a látogatók elvárásainak is megfelel. Jelen tanulmány az alapvető szocio-demográfiai
és területi jellemzők elemzésén túl turisztikai kontextusba helyezi a kultúrafogyasztást.
Vizsgálja, hogy a szokásos lakó[1]és munkakörnyezetben vagy azon kívül realizálódik-e
a kulturális kínálat igénybevétele, illetve, hogy az utazási tapasztalatok miként
hatnak a kultúrafogyasztásra, a lakóhelyen elérhető kulturális kínálat értékelésére.
A kutatási kérdésköröket kvantitatív felmérés keretében vizsgáltuk 2023 januárjában
1000 fős reprezentatív minta segítségével. A kutatási eredmények szoros összefüggést
mutatnak a szocio-demográfiai és területi háttér, a kulturális javak fontossága és
az azokkal való elégedettség, valamint a kulturális fogyasztás között. A tanulmány
eredményei fontos következményekkel járnak a kutatók, a politikai döntéshozók, a kulturális
intézmények és a kulturális fogyasztás révén a jóllétük javításában érdekelt egyének
számára. Az eredmények rávilágítanak arra, hogy a szocio-demográfiai és a területi
egyenlőtlenségekkel foglalkozni kell a szabadidős tevékenységek népszerűsítése során.