A helyi élelmiszer értelmezésének új perspektívái földrajzi, társadalmi és értékbeli közelség szerint

LÁSZLÓ, VERONIKA [László, Veronika (fenntartható élel...), szerző] Innovációmenedzsment Intézeti Tanszék (PE / GTK / MI)

Magyar nyelvű Absztrakt / Kivonat (Egyéb konferenciaközlemény) Tudományos
    Azonosítók
    • MTMT: 35633201
    Az elmúlt években egyre nagyobb figyelem irányul a helyi és alternatív élelmiszer- hálózatokra, amelyek fontos szerepet játszanak a fenntarthatósági kihívásokra adott válaszokban. A helyi élelmiszer fogalma azonban továbbra is bizonytalan, és különböző értelmezésekkel találkozhatunk a szakirodalomban. A fogyasztói percepciók is folyamatosan változnak, ami újabb kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy pontosan mit értünk „helyi” élelmiszeren. Ez különösen releváns, hiszen a helyi élelmiszer- rendszerek nagy fenntarthatósági potenciállal rendelkeznek, de a különböző társadalmi, gazdasági és kulturális kontextusokban eltérően jelennek meg. Ez a tanulmány a helyi élelmiszerek fogyasztói értelmezését vizsgálja, különös tekintettel a proximitás három dimenziójára: a földrajzi, az értékbeli és a kapcsolati közelségre. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon arról, miként változnak ezek a tényezők a fogyasztók fejében, és hogyan befolyásolják a helyi élelmiszerekről alkotott véleményüket. Regionális különbségek is megjelennek az irodalomban: míg Nyugat- Európában a helyi élelmiszerek inkább a környezeti fenntarthatósághoz és a minőséghez kapcsolódnak, Kelet-Európában a kulturális hagyományok és a közösségi identitás játsszák a főszerepet. A kutatás vegyes módszertant alkalmazott, amely kvalitatív és kvantitatív megközelíté- seket egyaránt magában foglalt. Egy szabad asszociációs játék és szakértői fókusz- csoport eredményeire építve készült el a helyi élelmiszerek fogalmát vizsgáló koncepció, és az erre épülő kérdőív, amelyet egy pilot tanulmány keretében 265 fogyasztó töltött ki. A kérdőív statisztikai elemzés, szakértői interjúk és test-retest vizsgálatok során értékelve lett, és az eredmények segítségével elkészült egy javított verzió, amely egy szélesebb mintán lesz alkalmazva. Az előzetes eredmények arra utalnak, hogy a földrajzi közelség kevésbé meghatározó a fogyasztók számára, mint ahogyan azt a korábbi modellek sugallják. Sokkal nagyobb hangsúly kerül az értékbeli és kapcsolati proximitásra, amelyek a társadalmi és személyes kapcsolatokat tükrözik. A fogyasztók gyakran összekeverik a hazai és helyi termékeket, ami arra utal, hogy a „helyi” fogalma a mindennapi gondolkodásban nem mindig tisztázott. Ezen felül a kapcsolati közelség, azaz a közvetlen kapcsolat a termelőkkel, fontos szerepet játszik a fogyasztói hűség és bizalom kialakulásában. A kutatás fontos következtetésekre mutat rá a helyi élelmiszerek piacának fejlesztésére vonatkozóan. A termelők és döntéshozók számára elengedhetet- len a fogyasztók helyi élelmiszerekről alkotott képének alaposabb megértése. A kapcso- lati és értékbeli közelség fontossága arra utal, hogy a helyi élelmiszerek marketingjében és a termékfejlesztésben is nagyobb hangsúlyt kell fektetni ezekre a tényezőkre. Ezen kívül a fogyasztók és termelők közötti bizalom erősítése kulcsfontosságú lehet a helyi termékek versenyképességének növelésében. Összességében a kutatás rávilágít arra, hogy a helyi élelmiszerek fogalma többről szól, mint pusztán földrajzi közelségről. Az értékek, a társadalmi kapcsolatok és a közvetlen termelő-fogyasztó kapcsolatok legalább olyan fontosak a helyi élelmiszerek fogyasztói értelmezésében, mint a fizikai távolság. Ez a felismerés új perspektívákat nyithat a helyi élelmiszer-rendszerek fejlesztésében és a fenntarthatósági célok elérésében.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2025-05-16 23:32