Kristálygömb helyett… Szcenárióelemzés, mint a lehetséges jövők feltérképezésének eszköze

PURNHAUSER, PÁL

Magyar nyelvű Absztrakt / Kivonat (Egyéb konferenciaközlemény) Tudományos
    Azonosítók
    • MTMT: 35633094
    A vállalati stratégiaalkotás vagy nagyobb volumenű céges döntések mindig előkerülő problémája, hogy az előrejelzés nehéz dolog, különösen akkor ha az a jövőre vonatkozik. Globalizált világunkban még multinacionális vállalati szinten is egyre nagyobb kihívás koherens és érvényes, 5-10 évre szóló vállalati stratégiát kidolgozni, magyarországi kis- és középvállalati (KKV) szinten közel lehetetlen feladat ez. Középvállalati vezetőként sokkal életszerűbb az, hogy valós érvényű stratégia megalkotására irányuló nemes, hasznos, de kétséges értékű próbálkozás helyett a vállalatot meghatározó elemek változása esetén vagy éppen keresztutakhoz, útelágazásokhoz érkezve megpróbáljuk a bizonytalanságot csökkenteni és a jövő kvantitatív, precíz előrejelzése helyett inkább kvalitatív módon elemezve kíséreljük megérteni a környezetet, azonosítva a veszélyeket és lehetőségeket is. A szcenárióelemzés során logikai következtetések mentén vázoljuk fel azt, hogy a jelen helyzetből kiindulva milyen lehetséges jövőbeli állapotok alakul- hatnak ki. A fő hangsúly azokon a kritikus fordulópontokon van, amelyek alakulásától függően alternatív eseménylánc és így alternatív jövőbeli állapot jöhet létre. Elengedhetetlen, hogy a kialakítandó szcenáriók, forgatókönyvek egyrészt teljesek legyenek az összes feltárt fontos tényezőt figyelembe véve, másrészt reálisak is legye- nek, olyanok amelyek valóban megtörténhetnek. Jómagam az elmúlt közel 20 év vezetői karrierem során sokszor próbáltam megérteni a vállalati külső és belső helyzetet, eseményeket és a saját kétségeimen és a vállalati helyzetek bizonytalanságán úrrá lenni azáltal, hogy stratégiát alkotunk és azt követjük. Sajnos sok esetben tapasztaltam azt, hogy magyar KKV szinten definíció szerinti vállalati stratégiát alkotni a folyamatosan és erőteljesen változó külső – iparági, üzleti, szabályozási és financiális – környezetben, ráadásul középvállalati méret sajátságait is figyelembe véve közel lehetetlen feladat. Nem is a stratégia megalkotása a nehéz, hanem folyamatosan koherensen és relevánsan tartani és követni is azt. Az utóbbi évek nemzetközi történéseit elemezve is egyértelmű, hogy cégmérettől függetlenül is előfordulhatnak olyan események, amelyek nem vártak, nem képezik a stratégiai elemzés részét, mégis alapvetően hatnak a vállalat működésére és azonnali vezetői döntést igényelnek (COVID, háborúk vagy a klímaváltozásból eredeztethető környezeti károk). A szcenárióelemzést nem feltétlenül mint a vállalati stratégiaalkotási alternatívát vagy a stratégiaalkotás egyik elemét tekintem, hanem kiváltképpen a csoportos helyzet- elemző és döntéselőkészítő folyamat által a vezetői bizonytalanság csökkentésének és a gyors, agilis vezetői döntéshozatal egyik leghasznosabb módját. Előadásom során bemutatom a szcenárióelemzéssel támogatott vezetői döntéshozatal előnyeit és tapasztalatai a magyar KKV területén, emellett néhány valós példával illusztrálom a vezetői döntések kihívásait, körülményeit, szempontjait és azok következményeit.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2025-05-16 23:08