Értékvesztett vezetés versus fenntartható tudás

BENCSIK, ANDREA [Bencsik, Andrea (Menedzsment), szerző] Szervezési és Vezetési Intézeti Tanszék (PE / GTK / MI)

Magyar nyelvű Absztrakt / Kivonat (Egyéb konferenciaközlemény) Tudományos
    Azonosítók
    • MTMT: 35633033
    A vezetés az egyik legösszetettebb és legváltozatosabb jelenség. Az évek során széles körben tanulmányozták, és napjaink rohanó és egyre inkább globalizált világában minden eddiginél nagyobb jelentőséget kapott. Ennek ellenére a vezetés a téma összetett- sége miatt továbbra is magával ragadó és zavaros vitákat generál. Egyes vélemények szerint „a vezetés a társadalomtudományok közül a legtöbbet vizsgált és legkevésbé értett téma”, és „soha ennyien nem dolgoztak még ilyen sokáig, hogy ilyen keveset mondjanak”. A kutatók számos különböző definíciót és elméletet javasoltak a vezetésről. Néhány meghatározás a következőkben összegzi a sokszínűséget: „a cél elérésére irányuló befolyásolási folyamat”, „a vezetés mások mozgósításának művészete, hogy a közös törekvésekért való küzdelemre akarjanak bírni”, „a vezetés egyszerűen befolyásolás” stb. A gondolkodási sémák szerteágazó logikát követnek, mégsem létezik egy általánosnak tekinthető meghatározás vagy konkrét vezetési megközelítés. Továbbra is folynak az erőfeszítések annak meghatározására, hogy mi jellemzi a hatékony vezetőt. A hatékony vezetés elismerten kulcsfontosságú minden szervezet sikeréhez. Valójában az emberi tőke és a szervezeti menedzsment fontosságának elismerése felé történt elmozdulás. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a vezetés és menedzsment azonosságának/ különbözőségének vitája mellett az emberi tőke fontossága magával hozza a tudás felértékelődését a szervezetekben. A kérdés, hogy a vezetési stílusok történetét végigkísérve, hol jelentkezett kimondva vagy kimondatlanul az emberi tőke iránti igény, hol jelentkezett először és milyen formában a tudás szükségessége és milyen fázisokon keresztül jutottunk el odáig, hogy ma, a fenntarthatósági vezetés kulcskérdésként foglalkozik a tudás fenntarthatóságának lehetőségével. Az előadás nyomon követi a főbb vezetési elméletek történelmi fejlődését, és áttekinti azokat a mérföldköveket, melyek mértékadó elméletekhez, arra épülő gyakorlatokhoz vezettek. A vezetéselmélet négy fő korszakát tekinti át: a tulajdonság-, a viselkedés-, a szituációs és az új vezetéselméletet, párhuzamba állítva azokkal a gyakorlatokkal, melyek az emberi tőke felértékelődését és a tudás fenntarthatóságának igényét vetítik előre.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2025-05-16 22:57