A bosnyák veteránoktól az arab diákokig

UDVARVÖLGYI, ZSOLT [Udvarvölgyi, Zsolt (Történelem, szoci...), szerző] Alkalmazott Társadalomtudományok Intézete (ME / BTK)

Magyar nyelvű Absztrakt / Kivonat (Egyéb konferenciaközlemény) Tudományos
    Azonosítók
    • MTMT: 35528483
    Előadásomban az iszlám vallás magyarországi történetének egy – viszonylag – ismeretlen korszakát, az 1945-1988 közötti szakaszát mutatom be. Az iszlám Kárpát-medencei megjelenése egyidős a honfoglalással. Az elmúlt bő egy évezredben jóformán mindig is éltek muszlimok hazánkban, akik - hol legálisan, hol tűrve, hol tiltva - hitüket is megvallották. A két világháború között működött a zömmel bosnyákokból álló „Gül Babáról elnevezett Budai Független Magyar Autonóm Iszlám Vallásközség” és ezzel párhuzamosan, egy török imám, Abdul Latif vezetésével török közösség is. A második világháború után megnehezedett, majd 1947-től lehetetlenné vált az iszlám hit gyakorlása hazánkban. Jelen prezentációmban az illegalitás időszakának főbb korszakaira fókuszálok. Az első világháborús bosnyák muszlim veteránok egészen az ötvenes évek végéig a Gül Baba türbéhez jártak fel imádkozni, tartották egymással a kapcsolatot, őrizték hagyományaikat és sokan a Rákoskeresztúri Új Köztemető 124-es muszlim parcellájában nyugszanak. Közülük többen az emigrációt választották, az itthon maradottaknak sokszor gyűlt meg a baja az állambiztonsági szervekkel. Érdekes és különálló színfoltja előadásomnak az „egyszemélyes hivatalos magyar muszlim közösség”, Germanus Gyula (1884-1979) orientalista, író, irodalomtörténész, egyetemi tanár, utazó és parlamenti képviselő kalandos és majd’ egy évszázadot átívelő életének utolsó szakasza. A professzor Delhiben, 1930-ban tért át iszlám hitre, és 1935-ben, első magyarként a mekkai zarándoklatot is teljesítette, innentől kezdve Hadzsi Julius Abdul-Karim Germanus néven ismerték a világban. Neki és második feleségének, Kajári Katónak (Aisha) engedte a kommunista hatalom az iszlám hitgyakorlást, az örökifjú író európai, közel-keleti és indiai kapcsolatrendszere jól jött a berendezkedő Kádár-rendszernek. Már az ötvenes évek végétől érkeztek Magyarországra Észak-Afrikából és a Közel-Keletről ösztöndíjas, döntően egyetemi hallgatók, akik főként Jemenből, Szíriából, Jordániából, Irakból, Egyiptomból, Algériából, Líbiából, Szudánból választották hazánkat tanulmányaik céljául. A hatvanas évektől a beutazás tömegessé vált, és a Budapesten és egyetemi városainkban, főként Szegeden, Pécsett, Debrecenben és Miskolcon tanuló arab és később török, perzsa, afgán, pakisztáni, fekete-afrikai diákok élénk, sokszínű szubkultúrákat hoztak létre. Bár többségük a „testvéri” „szocialista” országokból érkezett, és ateista, sokszor kommunista volt, akadtak köztük hitgyakorló, vallásos diákok is. Az ő magyarországi életükhöz kapcsolódik az első magyar muszlimok története is, akik vagy a feleségeik lettek, vagy barátságot kötöttek velük és felvették az iszlámot. Az 1988. augusztus 15-én megalapított Magyar Iszlám Közösség első sejk-elnöke Mihálffy Balázs 1983-ban, a Közösség jelenlegi elnöke, Bolek Zoltán 1978-ban tért át iszlám hitre. Jelen előadásomat a Közösség megalapításához vezető utak felvázolásával fejezem be.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2025-11-18 08:17