PUTNOKI KLÁRA, LORÁNTFFY ZSUZSANNA EGYETLEN ISMERT „HÍMZŐASSZONYA”

Kusnyír, Éva [P. Kusnyír, Éva (Egyházi néprajz), szerző] Történelmi és Néprajzi Doktori Iskola (DE / BDT)

Magyar nyelvű Absztrakt / Kivonat (Egyéb konferenciaközlemény) Tudományos
    Azonosítók
    • MTMT: 35528413
    A Sárospataki Református Kollégium Múzeumában több, a Rákóczi-családhoz közvetlenül vagy közvetve kötődő tárgyat őrzünk a 17. századból. I. Rákóczi György és felesége, Lorántffy Zsuzsanna áldozatosan patronálta a református gyülekezeteket, ennek legszebb tanújelei a tolcsvai gyülekezetnek adományozott aranyozott úrasztali kanna (1637.), illetve az első gyermekük keresztelésére adományozott keresztelőtál (1618.). A közvetlenül a Rákóczi-családhoz köthető tárgyak egyik csoportját alkotják a Lorántffy Zsuzsanna hímzőműhelyéből kikerült úrihímzéses úrasztali terítők. Múzeumunkban hat ilyen terítőt őrzünk. Az 1650-ben a kassai gyülekezetnek adományozott, Agnus Dei motívummal ellátott terítő Lorántffy Zsuzsanna munkája, ahogyan a szepsi gyülekezetnek adományozott, az egyesített Lorántffy-Rákóczi címert ábrázoló darab is. A hímzőműhelyben készült továbbá két úrasztali terítő, melyek a sátoraljaújhelyi egyházközség tulajdonában voltak. Jelen kutatás szempontjából azonban a legérdekesebb darabok a Putnoki Klára által hímzett terítők. Az egyiket az 1650-es évek elején adományozták a szemerei, a másikat pedig 1658-ben a kassai gyülekezetnek. Mindkét terítőt aláírta készítője: Putnoki Klára nevét olvashatjuk hímezve a textíliákon. Ki volt Putnoki Klára? Hogyan kerülhetett a neve úrasztali terítőkre, mikor még Lorántffy Zsuzsanna sem tüntette fel nevét az általa készített darabokon? Hipotézisem értelmében a fejedelmi pár körül kialakult egy patrónusi kör bizalmasaikból, akik saját lehetőségeikhez mérten támogatták a református eklézsiákat. Putnoki Klára alakjának nem kedvezett a 19-20. századi történetírás. Ekkor került bele a forrásokba, miszerint „Putnoky Klára, híres szépség volt, állítólag Wesselényi nádor kedvese. Férjét 400 frtért a turóczi tótok által megölette.” A 20. század végén, 21. század elején alakját tovább romantizálták a kutatók. Tekintve, hogy Lorántffy Zsuzsanna sárospataki udvarában nagy hangsúlyt fektettek a fiatal, nemesi származású lányok oktatására, kézenfekvőnek tűnt Putnoki Klárát tizenéves, házasságkötése előtt álló leányként mitizálni. A kutatói képzelet – konkrét genealógiai források nélkül – ki is házasította Putnoki Klárát: „Putnoki Klára férje, Szemerei Szemere László I. Rákóczi György hívének, Abaúj alispánjának, Szemere Pálnak a fia. Nem meglepő, hogy a Lorántffy Zsuzsanna udvarában élő Putnoky Klára Szemere Lászlónak, a későbbi Zemplén megyei alispánnak nyújtotta kezét.” Ez azonban helytelen állítás. Putnoki Klára (1614-1667) 1628-ban kötött házasságot Szemere Pállal (1600-1652). Egyetlen fiuk, Szemere László (1629-1677) 1657-ben vette feleségül Vay Katalint (?- 1669.) A korban Szemere-család birtokközpontja az Abaújban található Szemere település volt, ahol Szemere Pál az 1630-as évek elején építtetett egy új kúriát. Szemere Pál I. Rákóczi György követe volt az 1646-os pozsonyi országgyűlésen, illetve komoly szerepe volt a Szemere településtől nem messze lévő kassai református gyülekezet létrehozásában is. Kettejük bizalmi kapcsolatát mutatja, hogy a kassai conrector személyének kérdéséről levélben értekeztek. Putnoki Klára feltehetően férje 1652-ben bekövetkezett halála után adományozta az úrasztali terítőt a szemerei egyházközségnek, majd néhány évvel később egy másik darabot a kassai gyülekezetnek, melynek létrejöttében néhai férjének is komoly szerepe volt. Mi sem mutatja jobban a Szemere-házaspár patrónusi tevékenységét, mint, hogy Czeglédi István 1663-ban megjelent Barátsági dorgálás című munkáját többek között Rhédei Ferenc, Bocskai István, Kemény Jánosné Lónyai Anna mellett Szemere Pál és Putnoki Klára, illetve fiuk, Szemere László részére ajánlotta. Putnoki Klára özvegyasszonyként – Lorántffy Zsuzsannához hasonlóan – évenkénti adományokkal támogatta a sárospataki Kollégiumot, illetve a saját és fia birtokain található eklézsiákat. Konklúzióként elmondható, hogy a műtárgyak vizsgálata sosem történhet a kontextusból kiszakítva. Putnoki Klára nem csupán egy hímzőasszony volt a fejedelmi udvarban, hanem egy komoly politikai pályát befutott férfi magas rangú felesége. Patrónusi tevékenysége férje munkásságán, birtokaik elhelyezkedésén keresztül érthető meg igazán.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2025-11-17 13:27