A PROTESTÁNS PAPNÉK JELLEMVONÁSAI A 16-18. SZÁZADBAN

Bátoriné, Misák [Bátoriné Misák, Marianna (Egyháztörténet), szerző] Sárospataki Református Hittudományi Egyetem

Magyar nyelvű Absztrakt / Kivonat (Egyéb konferenciaközlemény) Tudományos
    Azonosítók
    • MTMT: 35527643
    Korábban tartott előadásaim, megjelent tanulmányaim kapcsán vetődött fel a gondolat, miszerint érdemes lenne a protestáns lelkipásztorok házasságát abból a szempontból is elemezni, hogy milyen jellemvonásokkal rendelkeztek azok a lányok vagy nők, akiket a 16-18. században élt prédikátorok feleségül választottak, és mennyire befolyásolta ez házasságuk boldog vagy boldogtalan végkimenetelét, esetleg válásukat. Egyes megközelítések szerint a 16-18. században a lelkész feleségek alázatosak, szerények, szelídek voltak. Férjüknek mindenben engedelmesek, és kevés szavuk volt a család életében, és életük példaértékű volt a közvetlen és tágabb környezetükben. Mostani előadásomban arra keresem a választ, hogy valóban így volt-e, vagy esetleg voltak kirívó példák, amelyek megcáfolják ezt a hagyományos megközelítést? Akadtak-e olyan lelkész feleségek, akiknek a magaviselete, férjük mellett betöltött szerepe, funkciója, életvitele nem volt példa a gyülekezetben és a lokális társadalomban? Minden ember egyedi jellem. A jellem és a jellemvonás elválaszthatatlanok egymástól. Olyan magatartásbeli, erkölcsi, szellemi, viselkedési tulajdonságok összessége a jellem illetve a jellemvonás, amely csak arra az adott emberre vagy közösségre jellemző, illetve ami minden másik egyéntől, társaságtól megkülönbözteti. A cölibátus gyakorlatán az első rések már a 15. században jelentkeztek, nagy kihívást adva ezzel a katolikus egyházfőknek. A 16. századra ez a gyakorlat már sok esetben csak elviekben működött. A reformáció házasságértelmezése új alapokra helyezve a papi házasság kérdését, a mozgalomhoz csatlakozó lelkészek körében a cölibátus elvetését eredményezte. Talán nem túl merész állítás, ha azt mondjuk, hogy a házasság kérdésének, illetve a házasodás lehetőségének meglehetős szerepe volt a katolikus papok új hithez való csatlakozásában. A katolikus egyházhoz tartozó pap legszembetűnőbben azzal jelezte a reformációhoz való csatlakozását, hogy megnősült. Ez a gyakorlat pedig a későbbiekben általánossá vált a protestáns lelkészek között. Éppen ezért már a 16. században összeült zsinatok szabályzatokban rögzítették ennek a gyakorlatnak a körülményeit egészen addig, hogy körvonalazták a leendő feleségek milyenségét, jellemét, jellemvonásait, öltözködését, viselkedését. Az emberi élet egyik legmeghatározóbb eseménye a házasság. A leendő feleség kiszemelése, kiválasztása részben személyes döntés, részben ajánlás révén történt. Ezeknek az összetevőknek köszönhetően arra nem szántak elég időt, hogy megismerjék a másikat, annak természetét, jellemvonásait, jellemét. Hittek abban, hogy az általuk választott, vagy lelkésztársaik, barátaik által javasolt nőben társra lelnek. Nyilvánvaló, hogy az esetek többségében ez így is volt. Kutatásom során azonban találkoztam olyan esetekkel is, amelyek arról tanúskodnak, hogy a választott nő nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A 16. századból a források szűkössége miatt ritka, ha betekintést nyerhetünk egy-egy reformátor, prédikátor életébe. Kivételt képeznek azok, akiket valamilyen oknál fogva rendkívül jól dokumentáltak. Ezek közé tartozik Szegedi Kis István, akinek második felesége, Erzsébet minden tekintetben társ volt. A következő század több forrást őrzött meg számunkra. Így némi rálátásunk van Szenci Molnár Albert feleségének néhány jellemvonására, amiből megismerhetjük, hogy rendkívül erőszakos, irányító személyiség lehetett. Hasonlóan képet kapunk Miskolci Csulyak István feleségeinek jellemvonásairól is. S bár kevés szó esik ebben az időszakban lelkipásztorok válásáról, de Herepei János kutatásainak köszönhetően erre találunk példát.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2025-11-17 13:08