Az egyetemek regionális fejlesztési szerepe kapcsán könyvtárnyi szakirodalom áll már
rendelkezésünkre, aminek több következménye is van. Egyrészt a téma szerteágazó jellegéből
fakadóan még mindig vannak kevéssé feltárt irányok, kiaknázatlan kutatási lehetőségek,
másrészt viszont a területtel éppen csak ismerkedni kezdők számára ijesztő lehet a
kissé nehezen áttekinthető irányzatok, megközelítések sokasága. E cikk célja, hogy
az egyetemek regionális fejlesztési szerepének vállalásába nyújtson betekintést, egy
olyan területbe, amely a kezdetektől jelen volt Varga Attila munkásságában, aki a
regionális tudományok legmagasabb szintű művelése mellett az iskolateremtést, a fiatal
kutatók támogatását, mentorálását is odaadó lelkesedéssel, hivatástudattal végezte,
és fontosnak tartotta a tudományos eredmények társadalmasítását is. Ennek szellemében
írásunk kezdeti iránytűként, áttekintő térképként kíván szolgálni a területtel ismerkedők
számára, legyenek azok tudományos kutatók vagy a terület iránt érdeklődő szakmán kívüliek.