Heterogén nyelvi hátterű diákok tudásmérése és értékelése a felső tagozaton és a középiskolában

Schmidt, Ildikó [Schmidt, Ildikó (PhD Bölcsészettud...), author] Department of Hungarian Linguistics (KRE / FHSS)

Hungarian Article (Journal Article) Scientific
Published: ANYANYELV-PEDAGÓGIA 2060-0623 17 (3) pp. 1-12 2024
  • Nyelvtudományi Bizottság: A
  • Pedagógiai Tudományos Bizottság: A
Identifiers
Subjects:
  • Linguistics
  • Educational sciences
A magyar köznevelésben egyre nagyobb számban tanulnak heterogén nyelvi hátterű diákok, akik a középiskolát befejezve a felsőoktatásban folytatják tanulmányaikat. A nyelvi erőforrásaikat illetően a magyar nyelv mellett több nyelv vagy beszédmód párhuzamosan jelenik meg. A nyelvhasználatukra jellemző, hogy míg a szóbeli kommunikáció során a magyar elsőnyelvi beszélőkre hasonlító jegyeket mutatnak, addig az írásbeli produkcióikban már megfigyelhetők eltérések. Ha pedig a különféle tudományterületekhez kapcsolódó szaknyelvekről van szó, még a szóbeli kommunikáció is gondot okoz nekik, nem beszélve az írásbeli sajátosságokról. Jelen tanulmány tanári és tanulói páros empirikus adatokon keresztül mutatja be, hogy milyen nyelvhasználói csoportokba rendeződnek a heterogén nyelvi hátterű diákok a tanulással kapcsolatos írásbeli és szóbeli kommunikációjuk jellegzetességei alapján, valamint kitér arra, hogy a tanári értékelés miként kapcsolódik össze a nyelvhasználati sajátosságokkal.
Citation styles: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLCopyPrint
2025-04-25 23:13