Heterogén nyelvi hátterű diákok tudásmérése és értékelése a felső tagozaton és a középiskolában

Schmidt, Ildikó [Schmidt, Ildikó (PhD Bölcsészettud...), szerző] Magyar Nyelvtudományi Tanszék (KRE / BTK)

Magyar nyelvű Szakcikk (Folyóiratcikk) Tudományos
Megjelent: ANYANYELV-PEDAGÓGIA 2060-0623 17 (3) pp. 1-12 2024
  • Nyelvtudományi Bizottság: A
  • Pedagógiai Tudományos Bizottság: A
Azonosítók
Szakterületek:
  • Nyelvészet
  • Oktatástudomány
A magyar köznevelésben egyre nagyobb számban tanulnak heterogén nyelvi hátterű diákok, akik a középiskolát befejezve a felsőoktatásban folytatják tanulmányaikat. A nyelvi erőforrásaikat illetően a magyar nyelv mellett több nyelv vagy beszédmód párhuzamosan jelenik meg. A nyelvhasználatukra jellemző, hogy míg a szóbeli kommunikáció során a magyar elsőnyelvi beszélőkre hasonlító jegyeket mutatnak, addig az írásbeli produkcióikban már megfigyelhetők eltérések. Ha pedig a különféle tudományterületekhez kapcsolódó szaknyelvekről van szó, még a szóbeli kommunikáció is gondot okoz nekik, nem beszélve az írásbeli sajátosságokról. Jelen tanulmány tanári és tanulói páros empirikus adatokon keresztül mutatja be, hogy milyen nyelvhasználói csoportokba rendeződnek a heterogén nyelvi hátterű diákok a tanulással kapcsolatos írásbeli és szóbeli kommunikációjuk jellegzetességei alapján, valamint kitér arra, hogy a tanári értékelés miként kapcsolódik össze a nyelvhasználati sajátosságokkal.
Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
2025-04-07 16:01