Recent research highlights the vulnerability of tourism to external factors, such
as rampant viruses, a volatile world situation, and an environment threatened by human
activity. The emergence of Travel Live Streaming (TLS) not only offers a new way to
spend time in people’s daily lives, but it also seems to offer a new way to alleviate
problems. Academic interest in this industry is growing, although literature on this
topic is currently limited, and does not offer meaningful advice to those involved
in TLS. The purpose of this study is to evaluate Chinese viewers’ opinions and attitudes
regarding live tourism, and, based on the results to offer guidance for sponsors and
live streamers from other nations who already use or plan to use TLS. The study employed
a questionnaire, and correlation analysis was used for the assessment of the results.
Further, semi-structured interviews were conducted to gain deeper insight into the
topic. The study proved the relationship between the Real-time interaction experience
and viewers’ impressions of the product/service in TLS, as well as the relationship
between the quality of the TLS and viewers’ decisions. Viewers shared their own attitudes
towards the over-promotion of product/service in TLS during the interviews.
A legújabb kutatások rámutatnak a turizmus külső tényezőknek való kitettségére, beleértve
veszélyes vírusokat és a bizonytalan gazdasági és társadalmi helyzetet. A Travel Live
Streaming (TLS), az utazás élő közvetítése, új szabadidő eltöltési lehetőséget kínál
az embereknek, továbbá a fenntarthatósági problémák enyhítésének új módját is kínálja.
A TLS iránti tudományos érdeklődés növekszik, a témában születetett szakirodalom azonban
csak korlátozottan áll rendelkezésre. A tanulmány célja feltárni a kínai nézők TLS-ről
alkotott véleményét, valamint az eredmények alapján útmutatást adni más nemzetek szponzorai
és streamelői számára, akik már használják vagy tervezik a TLS használatát. A tanulmány
egyrészt kérdőív segítségével tárja fel a kínai válaszadók véleményét, másrészt félig
strukturált interjúk révén nyújt mélyebb betekintést a TLS témájába. Az eredmények
kimutatták a valós idejű interakciós élmény és a nézőknek a TLS alapján a termékről,
illetve szolgáltatásról alkotott benyomásai közötti kapcsolatot, valamint a TLS minősége
és a nézők döntései közötti kapcsolatot. Az interjúk rávilágítottak a TLS-ről alkotott
véleményekre, különös tekintettel a terméknek, illetve szolgáltatásnak a valóságot
eltúlzó reklámozásával kapcsolatos attitűdökre.