Az improvizáció és a fejlődési szemlélet között számos kapcsolat van, amelyek mind
a kreatív, hatékony és önmegvalósító kommunikációhoz vezethetnek. Tanulmányomban ezekre
a kapcsolatokra mutatok rá.
A fejlődési szemléletmód az a meggyőződés, hogy az ember alapvető tulajdonságai fejleszthetőek.
Az improvizáció során előzetes felkészülés nélkül kell rögtönözni. Az ismeretlen helyzet
és a másikra való odafigyelés miatt az improvizáció a játszóktól fokozott koncentrálást
igényel. Az improvizáció a „mintha” jellege miatt nagyon sok kísérletezésre ad lehetőséget.
A fejlődési szemléletmód és az improvizáció kapcsolata azon alapul, hogy mindkettő
a kreatív gondolkodás és a kockázatvállalás fejlesztésére ösztönzi a résztvevőket.
Lényeges azonosság az is, hogy a fejlődési szemléletmóddal rendelkező személyek a
hibák és kudarcok pozitívumát látja, és lehetőségként kezeli őket a tanulásra és a
fejlődésre, s az improvizáció erre egy biztonságos környezetet teremt.
Az improvizáció a fejlődési szemlélet és a tudatos kommunikáció fejlesztésére is kiváló
lehetőséget nyújt. Fejleszti a résztvevők kreatív gondolkodását, az együttműködést
és az önmegvalósítást, valamint – az új, tehát kockázatos dolgok kipróbálásával –
arra ösztönzi őket, hogy új készségeket sajátítsanak el. Emellett a siker- és a kudarcélményekhez
való hozzáállást is átformálja.
There are many links between improvisation and growth mindset, all of which can lead
to creative, effective and self-fulfilling communication. In my study I will point
out these connections.
The growth mindset is the belief that the basic qualities of a person can be developed.
Improvisation involves action without prior preparation. Because of the unfamiliarity
of the situation and the need to be attentive to the other, improvisation requires
increased concentration from the players. Because of its "as if" nature, improvisation
allows for a lot of experimentation.
The link between growth mindset and improvisation is based on the fact that both encourage
participants to develop creative thinking and risk-taking. There is also an essential
similarity in that people with a growth mindset see mistakes and failures as positive
and treat them as opportunities for learning and development, and improvisation creates
a safe environment for this.
So improvisation also provides an excellent opportunity to develop the growth mindset
and conscious communication. It develops participants' creative thinking, cooperation
and self-expression, and encourages them to acquire new skills by trying new and therefore
risky things. It also transforms attitudes towards success and failure.