Nehéz az iskolatáska – Oktatási célú belföldi távolsági vasúti utazási szokások

Oszter, Vilmos ✉ [Oszter, Vilmos (Regionális tudomá...), szerző] Közlekedéstudományi Intézet

Magyar nyelvű Konferenciaközlemény (Könyvrészlet) Tudományos
    A jelenleg zajló országos tarifareform alapvetően rendezi át a hazai helyközi személyszállítási piac hozzáférhetőségét a társadalom szinte valamennyi potenciális utasa számára. Jelen cikk, a folyamatban lévő átalakítást megelőzően, országos léptékben utoljára 2016 őszén végzett célforgalmi honnan-hová utaskikérdezés eredményei alapján, a belföldi távolsági (100 km-en felüli) oktatási célú utazási szokásokat vizsgálja. A szakirodalom áttekintését követően empirikus vizsgálatban tárja fel az eddigiekhez képest újszerű összefüggéseket az oktatási célú utazások, a településhierarchia relációk és a kikérdezett utazási szokásjellemzők (gyakoriság, távolság, kedvezmény szint, ráhordó járművek száma, életkor) alapján. Az oktatási célú utazásokat első lépésben az utazási szokásjellemzőket értékeltem az adatok jellegétől függően parametrikus varianciaanalízis (one-way ANOVA) és a Tukey-féle HSD post hoc teszttel, vagy nemparametrikus Kruskal–Wallis-próbával, Dunn-féle post hoc teszttel, Bonferroni-korrekcióval. Második lépésben agglomeratív hierachikus klaszterezés, euklideszi távolság, Ward-módszer kombináció segítségével meghatároztam és jellemeztem az egyes belföldi távolsági (>100 km) oktatási célú utazó szegmenseket. A statisztikai értékeléseket az XLSTAT (ver 2023.3.1.1416) programmal végeztem. A megállapítások hozzájárulnak a szakpolitika formálói számára megalapozott és azok az utazóközönség utazási szokásait kedvező irányban befolyásoló döntések meghozatalához.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2025-03-16 07:48