„Az oktatás konzervatív műfaj. Az a feladata, hogy a generációkon keresztül felhalmozott,
értékes tudást átadja a következő nemzedéknek” – olvassuk Orbán Balázs e hasábokon
megjelent tanulmányában. Az oktatás progresszív műfaj – az a feladata, hogy a következő
nemzedék számára is élhetővé tegye az életet, ezért definíciószerűen arra használja
a felhalmozott erkölcsi és szellemi kincsestárunkat, hogy a jövőt formálja. A két
állítás úgy viszonyul egymáshoz, mint a múlt és a jövő fogalmai. Két idődimenzió ez,
a jelenből szemlélve, értelmetlen volna egyiket a másikkal kizárni vagy a kettőt ellenpontozni
egymással. A konzervatív–progresszív dichotómia térdimenziója az iskola, ahol az oktatás
nem más, mint a felnőtt ember fiatalok számára szolgáló tudásátadása. Nem szabad azonban
figyelmen kívül hagyni, hogy a tudásszerzés új térdimenzióija – egyre dominánsabb
módon és mértékben – a digitális médiatér. Az iskola mint tudástér szerepe a fiatalok
életében egyre szűkül.