A kerékpározást támogató szakpolitika értékelésének lehetséges módszerei

Andrejszki, Tamás [Andrejszki, Tamás (Közlekedéstudomány), szerző] Közlekedéstudományi Intézet; Munkácsy, András [Munkácsy, András (Közlekedés), szerző] Közlekedéstudományi Intézet

Magyar nyelvű Konferenciaközlemény (Könyvrészlet) Tudományos
    Azonosítók
    • MTMT: 34881865
    A kerékpár egyre népszerűbb közlekedési eszköz az európai közlekedéskultúrában. Ez egyáltalán nem meglepő, hiszen a kerékpározás öt (sok esetben akár tíz vagy még több) kilométeres hatótávolságon belül városi környezetben vitán felülállóan versenyképes a gépjármű- vagy akár a közforgalmú közlekedéssel szemben: utazási idő, költség, környezeti terhelés, egészségmegőrzés, illetve élményszerűség tekintetében egyaránt. Mindezek ellenére a városvezetők sok esetben nem látják be a kerékpározás támogatásának előnyös következményeit vagy a kerékpározásbarát város megvalósításához elkerülhetetlen konfliktusokat nem kívánják felvállalni. A felvázolt helyzet megelőzését vagy feloldását segítheti, ha egy objektív módszertan alapján értékelhetővé válik egy város, egy régió vagy éppen egy ország esetében, hogy a rendelkezésre álló szakpolitikai eszközök tekintetében milyen szintet képvisel az adott vezetés. A Danube Cycle Plans projekt keretében a KTI vezetésével valósult meg Magyarország BYPAD auditálása 2021 őszén. A politikai, operatív, illetve felhasználói szintek képviselőiből álló értékelő munkacsoport a BYPAD módszertan 21 kérdése mentén pontozta országunk kerékpározást támogató nemzeti szintű működését. Tanulmányunkban áttekintjük a rendelkezésre álló értékelési módszertanokat, továbbá bemutatjuk a Nemzeti Kerékpáros Stratégia mellékleteként megjelenő BYPAD audit alkalmazását illetve eredményeit.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2025-02-13 17:58