AUTIZMUS SPEKTRUMZAVARRAL ÉLŐ GYEREKEK MOZGÁSFEJLESZTÉSÉNEK MÓDSZEREI

Müller, Anetta [Müller, Anetta (Nevelés- és sport...), szerző] Sportgazdasági és -menedzsment Intézet (DE / GTK)

Magyar nyelvű Absztrakt / Kivonat (Egyéb konferenciaközlemény) Tudományos
    Azonosítók
    • MTMT: 34826413
    Az autizmus spektrumzavar (ASD) egy összetett neurológiai és fejlődési állapot, amely jelentősen befolyásolja az egyén szociális interakcióját, kommunikációját és viselkedését. Az ASD-vel élő gyerekek gyakran mutatnak eltéréseket a motoros készségek területén is, beleértve a nagy- és finommotorikát, koordinációt, és egyensúlyt. Az előadás a mozgásfejlesztés különböző módszerei közül az akadálypáyás mozgásfejlesztést mutatja be, amelyek célja az ASD-vel élő gyerekek fizikai képességeinek támogatása és fejlesztése. A mozgásfejlesztés fontos része az ASD-vel élő gyerekek komplex terápiájának, mivel segíti őket abban, hogy javítsák motoros képességeiket, önbizalmukat, és szociális interakciós készségeiket. A mozgásfejlesztési módszerek között szerepel a szenzomotoros tréning, a strukturált fizikai aktivitás, a játékalapú terápia, és a viselkedéses intervenciók, amelyek mind hozzájárulnak az ASD-vel élő gyerekek általános jólétéhez. A szenzomotoros tréning kiemelten fontos, mivel az ASD-vel élő gyerekek gyakran küzdenek a szenzoros feldolgozással. Ez a módszer kombinálja a szenzoros stimulációt (pl. tapintás, látás, hallás) a mozgásfejlesztéssel, hogy segítse a gyerekeket abban, hogy jobban szabályozzák érzékelésüket és javítsák mozgásuk koordinációját. Példák erre a labdás játékok, egyensúlyozó pályák használata, vagy akár a zenei ritmushoz való mozgás. A játékalapú terápia, különösen a szerepjátékok és az interaktív társasjátékok, segítik az ASD-vel élő gyerekeket abban, hogy javítsák kommunikációs készségeiket, problémamegoldó képességeiket, és finommotorikájukat. Ezek a játékok szórakoztató módon ösztönzik a gyerekeket a mozgásra, miközben segítenek a társas interakciók és a sorban állás gyakorlásában is. Az akadálypályás mozgásfejlesztés egyre népszerűbb módszer az autizmus spektrumzavarral (ASD) élő gyerekek körében, amelynek célja a fizikai és szociális készségek együttes fejlesztése. Ez a dinamikus és interaktív módszer kiválóan alkalmazkodik az ASD-s gyerekek változatos igényeihez és képességeihez, miközben játékos és motiváló környezetet biztosít számukra. Az akadálypályák tervezésekor figyelembe veszik a különböző szenzoros ingereket és mozgásformákat, így IX- támogatva a gyerekek fejlődését számos területen. Fizikai fejlesztés: Az akadálypályák fizikai kihívásokat jelentenek, amelyek javítják a gyerekek nagy- és finommotoros készségeit, egyensúlyérzékét, koordinációját és állóképességét. A különböző állomások – mint például mászókák, egyensúlyozó deszkák és labda-medencék – változatos mozgásformákat igényelnek, ami segíti a gyerekeket abban, hogy fejlesszék izomerejüket, mozgáskoordinációjukat és mozgásterjedelmüket. Szenzoros integráció: ASD-vel élő gyerekek gyakran küzdenek a szenzoros információk feldolgozásával. Az akadálypályás mozgásfejlesztés lehetőséget ad a szenzoros integráció elősegítésére, mivel a gyerekek különböző textúrákkal, hangokkal és látványelemekkel találkozhatnak a pálya során. Ez a sokszínű szenzoros expozíció segít nekik abban, hogy jobban szabályozzák szenzoros érzékelésüket és reakcióikat. Szociális készségek és kommunikáció: Bár az akadálypályát gyakran egyéni tevékenységként képzelik el, szociális interakcióra és kommunikációra is sor kerülhet a pályán. Csoportos beállításban a gyerekek megtanulhatják, hogyan működjenek együtt, segítsenek egymásnak a feladatokban, és osztozzanak a sikerélményen. Ez javítja a csapatmunka készségeket, a sorban állást és a verbális valamint non-verbális kommunikációt. Önbizalom és sikerélmény: Az akadálypályán való részvétel önbizalmat építhet, amikor a gyerekek sikeresen teljesítenek egy állomást vagy az egész pályát. Minden kis siker értékes visszajelzés, amely erősíti az önértékelést és motiválja őket a további kihívások megpróbálására. Ez a sikerélmény különösen fontos az ASD-vel élő gyerekek számára, akiknek esetében az új kihívásokkal való szembenézés gyakran stresszel jár. Személyre szabás és adaptáció: Az akadálypályás mozgásfejlesztés nagy előnye, hogy teljes mértékben személyre szabható és adaptálható a résztvevők képességeihez. Ez biztosítja, hogy minden gyerek, függetlenül fizikai vagy szenzoros kihívásaitól, teljes mértékben részt vehessen és profitálhasson a programból. Az akadálypályás mozgásfejlesztés egy sokoldalú és hatékony módszer az ASD-vel élő gyerekek támogatására. Azáltal, hogy ötvözi a fizikai, szenzoros és szociális fejlesztést egy játékos és ösztönző környezetben, hozzájárul a gyerekek átfogó fejlődéséhez. A sikerélmények és az önbizalom növekedése mellett ez a módszer elősegíti a szenzoros integrációt és a szociális készségek fejlődését is, így alapvető eszközévé válik az ASD-vel élő gyerekek komplex támogatásának. Összességében a mozgásfejlesztés az ASD-vel élő gyerekek számára egy integrált megközelítést igényel, amely figyelembe veszi az egyéni különbségeket és szükségleteket. A cél nem csupán a fizikai képességek javítása, hanem az önbizalom, szociális készségek és általános jólét elősegítése is. A sikeres mozgásfejlesztési programok adaptívak, személyre szabottak, és multidiszciplináris megközelítést alkalmaznak, amelyek ötvözik a terápiás, oktatási és családi erő- feszítéseket, biztosítva ezzel a legjobb lehetséges támogatást az ASD-vel élő gyerekek számára.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2025-04-11 10:16