Validation of Hungarian Version of Teacher Responsibility Scale in Pre-Service Teachers

Fejes, József Balázs ✉ [Fejes, József Balázs (neveléstudomány), szerző] Neveléstudományi Intézet (SZTE / BTK); MTA-SZTE Olvasás és Motiváció Kutatócsoport (SZTE / BTK / NevtudI); Vígh, Tibor [Vígh, Tibor (Pedagógiai értékelés), szerző] Neveléstudományi Intézet (SZTE / BTK); MTA-SZTE Olvasás és Motiváció Kutatócsoport (SZTE / BTK / NevtudI); Rausch, Attila [Rausch, Attila (neveléstudomány), szerző] Neveléstudományi Intézet (ELTE / PPK); Mezei, Tímea [Mezei, Tímea (Neveléstudomány), szerző] Neveléstudományi Doktori Iskola (SZTE / DI); MTA-SZTE Olvasás és Motiváció Kutatócsoport (SZTE / BTK / NevtudI); Szenczi, Beáta [Szenczi, Beáta (Neveléstudomány), szerző] Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai... (ELTE / BGGYK); MTA-SZTE Olvasás és Motiváció Kutatócsoport (SZTE / BTK / NevtudI)

Angol nyelvű Szakcikk (Folyóiratcikk) Tudományos
Megjelent: SAGE OPEN 2158-2440 2158-2440 14 (2) Paper: 21582440241241916 , 14 p. 2024
  • Szociológiai Tudományos Bizottság: C nemzetközi
  • SJR Scopus - Arts and Humanities (miscellaneous): Q1
Azonosítók
Támogatások:
  • OTKA(138400) Támogató: OTKA/ NKFIH
  • KFKP(Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program) Támogató: MTA
Szakterületek:
  • Bölcsészettudományok
  • Oktatástudomány
  • Társadalomtudományok
  • Tudomány
Several instruments measure teacher responsibility, but none is available in Hungarian. Thus, this study aimed to adapt a Hungarian version of the Teacher Responsibility Scale (TRS) developed by Lauermann and Karabenick and validate it. The sample was pre-service teachers ( N = 296). The results of exploratory and confirmatory factor analyses supported the hypothesized structure of the Hungarian version of the TRS. The four factors (responsibility for student motivation, student achievement, relationships with students, and teaching) had satisfactory internal consistencies (Cronbach’s alphas = .75–.83), and the test–retest reliability was moderate (intraclass correlation coefficients = .64–.75). Correlation patterns of the TRS with the Teacher Efficacy Scale and the Approaches to Instruction scale confirmed the convergent and divergent validity. Based on these results, the Hungarian version of the TRS is a valid, reliable instrument suitable for use in further research in Hungarian pre-service teachers.
Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
2025-01-20 20:01