Comparison of Executive Function Skills between Patients with Cerebral Palsy and Typically Developing Populations: A Systematic Review and Meta-Analysis

Zimonyi, Nóra ✉ [Zimonyi, Nóra (konduktív pedagógia), szerző] Konduktív Pedagógiai Központ (SE / PAK); Transzlációs Medicina Központ (SE / KSZE); Doktori Iskola (SE); Kói, Tamás [Kói, Tamás (információelmélet), szerző] Sztochasztika Tanszék (BME / TTK / MI); Transzlációs Medicina Központ (SE / KSZE); Dombrádi, Viktor [Dombrádi, Viktor (Egészségpolitika), szerző] Egészségügyi Menedzserképző Központ (SE / EKK); Imrei, Marcell [Imrei, Marcell (Gyermekgyógyászat), szerző] Transzlációs Medicina Intézet (PTE / ÁOK); Transzlációs Medicina Központ (SE / KSZE); Nagy, Rita [Nagy, Rita (Gyermekgyógyászat), szerző] Transzlációs Medicina Intézet (PTE / ÁOK); Transzlációs Medicina Központ (SE / KSZE); Pulay, Márk Ágoston [Pulay, Márk Ágoston (rehabilitáció, sp...), szerző] Konduktív Pedagógiai Intézet (SE / PAK); Ergonómia és Pszichológia Tanszék (BME / GTK); Transzlációs Medicina Központ (SE / KSZE); Lang, Zsolt [Lang, Zsolt (Matematikai model...), szerző] Transzlációs Medicina Központ (SE / KSZE); Biostatisztika tanszék (ÁTE / ÉBJI / GBI); Hegyi, Péter [Hegyi, Péter (Gasztroenterológia), szerző] Transzlációs Medicina Intézet (PTE / ÁOK); Transzlációs Medicina Központ (SE / KSZE); Pankreász Betegségek Intézete (SE / AOK / K); Takacs, Zsofia K.** [Takács, Zsófia K. (Neveléstudomány), szerző]; Túri, Ibolya [Túri, Ibolya (neveléstudomány), szerző] Konduktív Pedagógiai Intézet (SE / PAK)

Angol nyelvű Összefoglaló cikk (Folyóiratcikk) Tudományos
Megjelent: JOURNAL OF CLINICAL MEDICINE 2077-0383 13 (7) Paper: 1867 , 16 p. 2024
  • SJR Scopus - Medicine (miscellaneous): Q1
Azonosítók
Támogatások:
  • (K120706)
Background: Children with CP show deficits in executive function compared to their typically developing peers, based on the majority of the available evidence. However, the magnitude of these deficits, as well as the proportions of the shortfalls in the three main components, have not yet been examined. This is the first meta-analysis to synthesize evidence on the magnitude of differences between patients with cerebral palsy (CP) and typically developing populations in different components of executive function skills (working memory, inhibitory control and cognitive flexibility), and thus makes recommendations on which areas of executive functioning are in greatest need of intervention. Methods: We conducted a systematic literature search of four databases for studies that measured executive functions in these two groups until 31 August 2023. We calculated the standardized mean difference (Hedges’ g), an average effect size overall, and for the three components of executive function skills separately, we used several moderator analyses, including methodological differences between the primary studies. Results: Fifteen articles were included in the meta-analysis. The average mean difference in executive functioning overall was large (g+ = −0.82). Furthermore, large significant differences were found in working memory (g+ = −0.92) and inhibitory control (g+ = −0.82) and a moderate difference was identified in cognitive flexibility (g+ = −0.57). In addition, results of moderator analyses reveal the importance of a rigorous matching of control group participants and CP patients. Conclusions: The results demonstrate a severe impairment in all executive functions among CP patients compared to typically developing peers, which do not decrease over time.
Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
2025-03-30 00:28