Az olvasás a szavak és a szöveg jelentésének megértésén alapuló, többféle tevékenység
párhuzamos elvégzését igénylő komplex folyamat. Alsó tagozaton az olvasástanítás fokozott
figyelmet kap, beépül a magyar nyelv és irodalom órák menetébe. Több hangsúlyt kapnak
a szómagyarázatok, a szövegértelmezések. Későbbi évfolyamokon több a tanulnivaló és
ezzel az értelmezendő szöveg, így a tanulók között a tanulási teljesítményben is egyre
inkább megjelennek a különbségek. Az olvasás-szövegértés fejlesztésének egy igen hatékony
eszköze a szókincsfejlesztés, specifikusan azon szavak olvasásának és értésének fejlesztése,
amelyre a diákoknak az iskolai tanulás során szükségük lesz. Kutatásunk célja egy
olyan átfogó online szókincsfejlesztő program kidolgozása, amely az általános iskola
nyolc évfolyamán alkalmazott tankönyvekben előforduló leggyakoribb több mint tízezer
szavas korpuszra épít, és amely segítségével iskolai vagy iskolán kívüli keretek között
megvalósítható a diákok személyre szabott fejlesztése a játékalapú tanulás eszközeivel.
Kontrollcsoportos kutatás keretein belül tartalomfüggetlen és tartalomba ágyazott
feladattípusok segítségével monitoroztuk a fejlesztő program hatását 2-4. évfolyamos
tanulók körében. A mérőtesztek reliabilitásmutatója megfelelőnek bizonyult minden
évfolyamon és minden feladattípusban. Összességében mind a fejlesztésbe bevont tanulók,
mind a kontrollcsoportban résztvevő tanulók szignifikáns fejlődést mutattak a fejlesztési
időszak végére, ami a kiválasztott korosztály fejlesztés iránti szenzitivitását mutatja.
Az utóteszten a 3. és 4. évfolyamosok eredménye között a tartalomtól függetlenül mérő
feladatok esetében nem jelentkezett szignifikáns különbség. A kontrollcsoportban a
2. évfolyamon a tartalomba ágyazott feladattípus az utóteszten is nehezebbnek bizonyult,
ellentétben a fejlesztőcsoport eredményeivel, akik szignifikánsan jobban teljesítettek
a fejlesztés végére ebben a feladattípusban. A kutatás jelentősége, hogy a szókincsfejlesztő
program lehetővé teszi az általános iskolai tankönyvi szókészlet játékos, számítógép
alapú elsajátítását, ami jelentős mértékben hozzájárulhat az olvasás-szövegértés fejlesztéséhez
és a tanulási hatékonyság növeléséhez.