Absztrakt: Tanulmányomban a vállalkozások térszerkezeti jellemzőinek elméleti modelljét
kívánom bemutatni, melynek a Térségi Vállalkozási Térszerkezeti Modell nevet adtam.
Ez a modell egy területileg integrált vállalkozási térszerkezeti modell, amely egy
kiválasztott térségben a vállalkozási struktúra területi fejlődésre gyakorolt hatásainak
mérésére hivatott. A Térségi Vállalkozási Térszerkezeti Modell a vállalkozások kvantitatív
és kvalitatív jellemzőit, azok összefüggésrendszerét veszi górcső alá, figyelembe
véve, hogy a vállalkozások strukturális jellemzői mélyen beágyazódnak a makro- és
mezoszintű gazdasági folyamatokba. A modellalkotás folyamatát komoly szakirodalmi
áttekintés előzte meg, melyek közül részletesen foglalkoztam a Paul Krugman (2003)
által képviselt Új gazdaságföldrajz elmélettel, a Michael Porter (1990) munkásságához
kötődő Rombusz-modellel, Michael Storper (1997) Szentháromság-modelljével, valamint
Lengyel Imre regionális versenyképességi Piramis-modelljével (Lengyel, 2000). Ezek
eredményeire épül az a gondolati keret, mely révén a térszerkezet és a területi folyamatok
vállalkozási szférára gyakorolt hatása empirikusan elemezhetővé válik.