A tanulmányban egy 3D numerikus modellt építettünk fel, igazoltunk és alkalmaztunk
a Duna felső-magyarországi szakaszának lebegtetett hordalékszállításának szimulálására.
A mintaterület igen összetett, mivel folyószabályozási művek, illetve a Mosoni-Duna
felől a Rábán levonuló nagyvíz esetén érkező hordalékcsóva terjedése is befolyásolja
a lebegtetett hordalékvándorlás térbeli alakulását. A bemutatott modellezési megközelítéshez
részletes terepi adatokat használtunk fel a modell igazolásához. Ennek során a modell
paramétereit, illetve a peremfeltételeket úgy választottuk meg, hogy a mért és a modellezett
eredmények között optimális egyezőséget kapjunk a víz- és hordalékjárási körülmények
kellően széles tartományán. A modell képes volt reprodukálni a lebegtetett hordalékszállítás
jelentős térbeli inhomogenitását. Ezen kívül egy esettanulmány példáján keresztül
bemutattuk, hogy a modell milyen lehetőségeket rejt magában folyami revitalizációs
beavatkozások támogatására, mint például a mellékágak helyreállítása. Az Erebe-szigeteki
mellékágrendszer példáján keresztül különböző változatok hatását vizsgáltuk a mellékágban
végbemenő hordaléklerakódási folyamatok szempontjából. Bemutattuk, hogy a kiülepedő
hordalékmennyiség csapdázásával optimalizálni lehet a fenntartó kotrási tevékenységeket.