Építészek iskolája – építészek felidézett saját középiskolai környezetének környezetpszichológiai vizsgálata

Somogyi, Krisztina ✉ [Somogyi, Krisztina (Építészet, pszich...), szerző] PhD Pszichológiai Doktori Iskola (ELTE / PPK); Design Tanszék (SZE / MK); Dúll, Andrea [Dúll, Andrea (Környezetpszichol...), szerző] Szociológia és Kommunikáció Tanszék (BME / GTK); Ember-Környezet Tranzakció Intézet (ELTE / PPK); Cságoly, Ferenc [Cságoly, Ferenc (Építészet), szerző] Középülettervezési Tanszék (BME / ÉPK); Építőművészeti Doktori Iskola Tanácsa (BME / EHBDT); Építőművészeti Doktori Iskola törzstagjai (BME / EHBDT)

Magyar nyelvű Szakcikk (Folyóiratcikk) Tudományos
Megjelent: MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE 0025-0279 1588-2799 78 (4) pp. 563-584 2023
  • Pedagógiai Tudományos Bizottság: A
  • Pszichológiai Tudományos Bizottság: A
  • Szociológiai Tudományos Bizottság: B hazai
  • SJR Scopus - Psychology (miscellaneous): Q4
Szakterületek:
  • Pszichológia
Háttér és célkitűzések: A kutatás központi problémája, hogy az épített környezet percepciója/recepciója akár jelentősen eltérhet építészek és nem építészek körében. Ennek fontossága abban áll, hogy a környezet pozitív vagy negatív megítélése nem esztétikai kérdés csupán, hanem összefügg többek között a térhasználattal a személy–környezet összeillés mentén, a jólléttel, az identitással, a környezeti stresszel és így tovább. A kutatás célja, hogy árnyalt képet alkosson az építész-szemléletmódról, az abban jelen lévő szakmaspecifikus és általános jellemzőkről annak érdekében, hogy a személy–környezet összeillés szempontjából harmonikusabb állapot lehetőségét feltárjuk. Módszer: A késő modern és kortárs építészet recepciójának nehézségeivel kapcsolatban számos nemzetközi környezetpszichológiai vizsgálat készült. Ezeknek a nyomán végeztük el a tanulmányban ismertetésre kerülő, az interpretatív paradigmába illeszkedő kvalitatív kutatásunkat, amely saját élményű környezet felidézésével, 32 építész saját középiskolai környezetének értelmezésével foglalkozik. A képre és szövegre alapuló elemzés a Megalapozott Elmélet (Grounded Theory) módszerével fogalmaz meg öt megalapozott elméletet. Eredmények: Az építészek interjúiban a saját középiskola épületének retrospektív felidézése nem szűkült le a szokásos fizikai ismérvek ismertetésére, hanem szociofizikai entitásként láttatott, és önéletrajzi narratívaként fogalmazódott meg. Következtetések: Az építészbeszámolók fókusza nem az épület volt, hanem az iskolában megélt élmény, ezen a szinten élményközösség mutatkozik a nem építészek tapasztalásaival. A kutatás árnyalja az építész speciális nézőpontjáról szóló kutatásokat, így elmutat az építészek és nem építészek közötti kommunikációs szakadék áthidalhatóságának irányába.
Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
2024-12-06 11:47